Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

gebroken klomp

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver wolter
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 juni 2008 13:36 
Beste forummers,

Mijn klomp is gebroken. Heb nu wel zo'n vreemd probleem, ik vraag me af wie dit kan verklaren.

Ik ben in het bezit van een silverwing 500 uit 82. Deze motor heeft de nodige rammels in het blok en loopt de ene keer beter dan de andere keer.

Nu dacht ik om eens te beginnen met kleppen stellen. Echter...
Soms al draai ik aan het achterwiel in stoppen de kleppen ineens met functioneren. Het lijkt wel of de nokkenas dan niet meer draait. De krukas draait dan wel 'gewoon' door. Wanneer het vliegwiel op het juiste punt staat, staat mijn uitlaatklep soms open (?!).
Het lijkt dus alsof er iets mis is met de distributie. Soms loopt het hele zaakje vast en lukt het niet om het wiel nog verder te draaien. (de bougies zijn er dan uit). Ik vermoed dat dan de kleppen tegen de zuigers komen

Zet ik alles weer in elkaar en ik start, dan gaat'ie het gewoon doen. Ongelofelijk toch, een soort herbie-motor...

ik heb nu al 2500km gereden met rammels en al maar nu durf ik zowat niet meer.

Ik heb geen zin om er heel veel aan te werken. De auto's gaan voor in het opknapwerk. Ben in staat om nu weer een andere cx/gl te kopen. Eentje die het gewoon doet zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik er elk moment vanaf wordt gegooid... Maar ja dan mag het ook weer niet veel kosten. En nee, ik heb geen geld/interesse voor een yamaha diversion!

Wie heeft een verklaring voor het probleem, slipt de nokkenasketting? Hoe kan het dat 'ie dan weer op tijd oppakt bij het starten en vervolgens niet meer slipt?

Wie heeft nog een cx te koop voor weinig? Uiterlijk onbelangrijk, moet gewoon goed lopen.

O ja, onder het kleppendeksel staat met slagletters MARCO BECKR 08-03-03. Ik heb die naam wel eens op het forum zien langskomen. Ik ben benieuwd of hij iets weet van de historie van deze oorspronkelijk rode silverwing met kenteken MD-05-XL

Met vriendelijke groeten,

Wolter
wolter.dijkstra@gmail.com
06-13032051

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 6 juni 2008 14:43 
Hallo Wolter, dat van Marco B kan kloppen, hij sleutelt veel aan CX'en en GL 'en. De distributie kan naar mijn idee niet slippen, die wordt nl. door een ketting aangedreven. Een klep die tegen de zuiger komt, en dat het blok het dan nog doet, lijkt me niet kunnen, evenmin als een ontregelde kleptiming, en dan toch kunnen starten.
Het rammelen kan wel van de distributie ketting komen. Als de ketting te ver is uitgerekt, en de spanner die rek niet meer kan opvangen, gaat de ketting vreten in het metaal van je blok.Ververs de olie maar eens en controleer het oliefilter op aluminium deeltjes.
schade aan bout door distributieketting
Lees anders ook Dit verhaal van Marco Becker (=dezelfde) er ook op na.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver wolter
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 juni 2008 15:04 
Hoi Marcel,

Bedankt voor je tips. Ik heb net het verhaal van Marco Becker gelezen. Waardevolle info, hoewel ik nog geen verklaring kan vinden. Misschien maakt het verschil als ik direct aan de krukas draai ipv aan het achterwiel. Ik kan het me niet voorstellen.

Ik blijf het toch erg vreemd vinden dat wanneer krukas wel draait, de kleppen soms weigeren en het zaakje uiteindelijk vast loopt. (zelfs in de vijfde versnelling lukt het niet het achterwiel nog verder te draaien.

Mijn theorieën lijken mij ook niet te kloppen maar hoe kan het anders...

???????????????

Vriendelijke groeten,

Wolter

Schrijver wolter
Gast 
#4 | Geplaatst: 6 juni 2008 15:07 
O ja,

Het is niet alleen rammelen... Hij klekt, klokt en kloenkt ook (haha, ahum)

Wolter

Schrijver wolter
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 juni 2008 16:03 
Ik kan het niet erg loslaten. Net nogmaals geprobeerd de kleppen te stellen. Dit is nu gelukt. Inlaatkleppen aan de linkerzijde stonden strak aan bij koude motor. De kleppen zijn nu dus afgesteld.

Ik heb mij weer verwonderd over wat er gebeurd bij het voorwaarts draaien van het achterwiel. Ineens komt er een zwaar punt en draai ik dan door hoor ik luid knarsend geluid en het vliegwiel draait door en de kleppen doen niets meer dan heel licht bewegen. of alles zit vast.
Draai ik dan het wiel een stukje achteruit en weer vooruit dan werkt alles weer zoals je zou willen.

groet,

Wolter

Schrijver JosvanR
Gast 
#6 | Geplaatst: 6 juni 2008 16:13 
Domme vraag (nee ik weet het die bestaan niet, alleen domme antwoorden):

Heb je de bougies er wel uitgehaald? Zo te lezen heb je flinke weerstand bij het verdraaien van het achterwiel in de 5e versnelling.

Schrijver wolter
Gast 
#7 | Geplaatst: 6 juni 2008 16:21 
Hoi Jos,

Ja, ik heb de bougies eruit gehaald.

Het valt me trouwens op dat het tandwiel direct achter het vliegwiel ook niet steeds meedraait met het vliegwiel maar misschien hoeft dat niet?

Groeten,

Wolter

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 juni 2008 16:46 
Volgens mij zit dat vast aan het vliegwiel. Raar verhaal.

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 6 juni 2008 16:47 
dat grote tandwiel is voor het starten. het mag niet meedraaien als de motor draait.
theoj

Schrijver voorbijganger
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 juni 2008 17:52 
Het zou speling op de distributieketting kunnen zijn en bij het met de hand draaien zou de ketting enigzins iets kunnen opstropen. Niet veel maar genoeg om met de hand (achetrwiel) draaien te blokeren.

Heb je compressie gemeten? warm of koud ? en wat is de waarde daarvan

Schrijver antonio
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 juni 2008 18:49 | Aangepast door: antonio 
de nokkenas loopt 1op2 tegenover de krukas dus krukas 2 x rond dan gaat je nokkenas 1 x rond dat kan verklaren wat je ziet
en dat blokkeren kan de nokkenas ketting zijn die te los hangt
succes antonio

Schrijver wolter
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 juni 2008 20:29 | Aangepast door: wolter 
Wat fijn zeg, dat jullie even meedenken.

Zoals voorbijganger schrijft over het opstropen van de ketting klinkt inderdaad aannemelijk. Ik heb nog geen compressie gemeten.

@ Antonio: Wat je zegt klopt. Maar de nokkenas zou nooit stilstaan ten opzichte van het draaiende vliegwiel (krukas). En het is ook niet zo dat de kleppen dan allemaal dicht zijn. (compressie+arbeid)

Omdat het blok redelijk ratelt lijkt het me inderdaad aannemelijk dat de ketting te lang is. Mogelijk zou hierdoor dus het achterwiel geblokkeerd kunnen raken.

Hoe het kan (lijken) dat de nokkenas (kleppen) slipt t.o.v de krukas (vliegwiel) vind ik nog steeds een raadsel.

Net toch maar op de motorfiets naar het werk gegaan (44km). Op de heenweg liep de motor niet zo lekker, smoorde een beetje alsof ik steeds iets meer gas moest geven. (steeds terugkomend probleem)
Op de terugweg echter, reed hij als een tierelier. Heerlijk licht aan het gas.

Het blok heeft volgens mij ook al flink wat kilometers gereden, misschien 1 maar ik vermoed 2 ton. Een paar weken terug ging het klokje rond.

Groeten,

Wolter

Schrijver wolter
Gast 
#13 | Geplaatst: 6 juni 2008 21:39 | Aangepast door: wolter 
Hoe kwalijk is het als de ketting te lang is geworden, hoeveel tijd en geld koste het om dit aan te pakken?

En hoelang zou ik hiermee kunnen doorrijden? (vast moeilijk te zeggen op afstand) Misschien kan ik het probleem van soms slecht lopen bv oplossen door het laten reinigen van de carburateurs. Als ik rustig aan op zoek kan naar een ander blok maakt het rammelen me niet veel uit.

Als doorrijden echter levensgevaarlijk is kan ik misschien beter op zoek gaan naar een andere brommert.

Groeten,

Wolter

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 6 juni 2008 22:24 | Aangepast door: MAST 
De distributieketting zou zo'n 60.000 km mee moeten kunnen gaan. Meestal is het onduidelijk of dat ooit gedaan is, en zo ja, bij welke km stand.
Doorrijden lijkt me geen optie.
Een nieuwe ketting kost ongeveer 70 euro, vervang je de geleiders ook, komt daar nog een keer zoiets bij. Verder nog wat "klein spul", als keerringen en pakkingen, toch ook algauw een euro of 50. Als het blok open ligt, is het verstandig om gelijk de waterpompseal te vervangen. (+/- 25 euro, als je de Yamaha seal neemt, een originele kost het dubbele.)
Het motorblok moet uit het frame gehaald worden, daarna kan het achterdeksel losgehaald worden. Voor een handige sleutelaar best te doen.
Het is maar wat je wil en hoeveel je kwijt wil zijn aan deze motor.
Succes, Marcel. (zie ook mijn Blog)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver TonH
Gast 
#15 | Geplaatst: 6 juni 2008 22:26 
Wolter

Als je aan het achterwiel draait zet je de andere kant van de distributieketting strak. Kijk maar eens bij een fiets, als je trapt zet je de bovenkant van de ketting strak. Als je je wiel draait en wat weerstand bij je trapper hebt, zet je de onderkant van de ketting strak.
Als bij jou de speling van je distributie ketting groot is heb je een verkeerde timing.. en je ketting kan zelfs vastlopen tegen een boutje wat in de buurt zit.
Groet TonH (die even probeerde mee te denken)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 gebroken klomp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven