Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

alternatief voor carterontluchting?

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juli 2008 14:06 
Hoi,

heeft iemand ervaring met een alternatief voor de carterontluchting?
Ik heb andere luchtfilters gemonteerd direct op de carbs. Nu zit ik met de ontluchtingsslang. Gewoon een andere dop monteren en het blok "dicht" maken lijkt me niet zo'n optie.

Wa tik nu gedaan heb is de ontluchtingsslang naar een oud bidonnetje geleid, en vanuit de bidon weer twee dunne buisjes elk een carburatuer in.

Heeft iemand ervaring met een mooi eigen gemaakt systeem en zin daar foto's van te mailen zodat ik ideeen op kan doen?

gr. Kaspar

PS. ik heb nu LPG op de "CX650a". Het loopt wel al, maar nog niet zo mooi. Als er meer ontwikkelingen zijn laat ik dat weten.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver JosvanR
Gast 
#2 | Geplaatst: 13 juli 2008 15:47 
heb je het luchtfilterhuis verwijderd? zo nee, dan kun je alles toch gewoon laten zitten?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 juli 2008 16:34 
Jos waarom denk je dat er een carter ontluchting op een auto en motorfietsen zit
Denk goed na en reageer dan pas als je het weet
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 juli 2008 17:04 
Schrijf floris eens aan, of misschien reageert hij zelf. Zijn drommedaris is ook voorzien van andere luchtfilters en die mator is ook als een normale A begonnen.

cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 juli 2008 17:37 
Zou het toch prettig vinden als OJ eens op een normale manier zou reageren.
Het is namelijk niet iedereen gegeven om overal alles van af te weten.

Dank u
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 juli 2008 18:19 
Je kunt de slang van de carterontluchting in de bidon leiden. Boven in de bidon moet je een gaatje maken, zodat de druk kan ontsnappen. Na verloop van tijd verzamelt zich wat olieprut in de bidon, dat zijn de neergeslagen oliedampen. Die slangetjes naar de carbs zijn overbodig, die kun je weglaten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 juli 2008 20:14 
maar Floris, het is toch verplicht dat de damp (zonder de neergeslagen prut) wordt afgezogen door de inlaatlucht ivm milieueisen oid?
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 juli 2008 21:03 
Pjoter
Denk vooruit en neem dan een besluit.
Om zomaar te reageren.
Kaspar jij hebt het al goed door wat je moet type en antwoord geven op onze web site van de CX club
O.J.wordt met schade en schande steeds wijzer!!!!!
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 juli 2008 21:42 | Aangepast door: Erik1 
Heey Kaspar,

Op dit moment heb ik wel open luchtfilters maar de carter ontluchting nog gewoon naar beneden "op straat". Ik heb wel het plan bedacht om zoals Floris beschrijft met de bidon te gaan werken. Ik heb daarvoor een olie nevelaar omgebouwd. Deze heeft een beetje een oldstyle look. Ik was van plan om de daaruit komende damp door een soort luchtfiltertje naar buiten af te blazen. Als ik het terug wil "verstoken" moet er tussen het luchtfilter en de carburateur een buisje komen met een aftakking waar een extra slangetje van het carter "bidon" aan komt.

Mischien is dit een idee voor jou?

Groet Erik.

Toegevoegd na eea googlen :

Om je motor optimaal te laten presteren is het belangrijk dat de inlaatlucht zo koud mogelijk naar binnen gaat.

Bij alle auto's is de ontluchting van het carter aangesloten op het inlaatsysteem van de motor. Zo worden de hete dampen uit het carter weer terug de motor in gestuurd, en dit is nu net iets wat je niet wilt hebben. Je hebt niet voor niets een openlucht filter gemonteerd.

De oil catch tank is hiervoor de perfecte oplossing!
Alle raceauto's gebruiken dit systeem.

De carterontluchting word aangesloten op de oil catch tank. Vanaf de tank loopt er weer een slang naar de originele aansluiting in het inlaatsysteem.

Bovenop de tank zit een filter waardoor de hete lucht naar buiten zal gaan. (warme lucht stijgt immers op)

De eventuele olie die met de carterdamp mee komt word in de tank opgevangen. Op de tank zit een pijlglas waar je kunt aflezen hoeveel olie er in de tank zit. Onderaan de tank zit een aftapplug.

Je motor krijgt met een oil catch tank alleen maar schone lucht binnen en zal dus beter gaan presteren.

http://bouw.maximaal.nl/media/olieopvangtankje.jpg

HIER de site waar het tekoop zou moeten zijn.

Nogmaals Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver JosvanR
Gast 
#10 | Geplaatst: 14 juli 2008 09:54 
Dit was dan ook gelijk de laatste reactie van ondergetekende. Ben dat kinderachtige gezeik nu wel zat. De groetnnnn....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 juli 2008 11:00 
Ben ook langzaamaan geneigd mij bij Jos (en Pjotter) aan te sluiten.
Elkaar helpen kan op veel manieren .......... maar we moeten wel een positieve insteek blijven hanteren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver startweer
Gast 
#12 | Geplaatst: 14 juli 2008 11:41 
Lieve mensen,

Het onderwerp van dit topic is 'carter-ontluchting'. Zullen we het daar weer over gaan hebben? Als je andere dingen wilt zeggen tegen forum- gebruikers, kun je dat via mail doen, daar hoeft niet iedereen hier op het forum getuige van te zijn.

Ik hoop dat dit de laatste off-topic reactie was in dit onderwerp ;-)

Kaspar: succes met het zoeken naar de juiste oplossing!

Groetjes,
Gea

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 juli 2008 11:54 | Aangepast door: Erik1 
opmerking zelf weggehaald.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 alternatief voor carterontluchting?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven