Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

max. 90 km/h

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver bert
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 juni 2003 12:39 
Beste cx-ers

Ik ben sinds kort in het bezit van een cx 500A uit 1980. Het probleem is het volgende: bij koude motor start de motor in een keer; echt het spreekwoordelijke gezegde: een druk op de vlotter en hij loopt. Maar daar houdt het ook zo'n beetje bij op; er is geen gang in de motor te krijgen en na lang doorhalen behaal in eindelijk de top van 90 km/h. Ik heb er nieuwe bougies ingezet, de kleppen gesteld en de carburateurs schoongemmakt, echter zonder resultaat. De bougies vertonen een zwarte kleur ipv grijs/lichtbruin. Wie kan mij helpen om dit euvel te verhelpen.

Bert

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 23 juni 2003 13:19 
Beste Bert, zoek eens op het prikbord . Er zijn regelmatig postings geweest over ongeveer hetzelfde probleem. (trefwoord bv 6000 toeren, of inhouden, of dynamostator)
Succes ermee.
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ludo Haane
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 juni 2003 14:18 
Hai Bert,
Heb je al eens compressie gemeten, deze moet ongeveer 12 bar aanwijzen, en er mag 10 procent verschil in beide cilinders zitten.
Veel Sucses.
Groet,
Ludo.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 juni 2003 15:45 
Hoi Bert,

krijgt de CX wel lucht? Is de luctinlaat / -filter niet verstopt en/of openen de chokekleppen (-vlinders heten die dingen) wel of krijgt ie te veel lucht, zit er wel een luchtfilter in of heeft ie open kelken?
Je zou ook de eerste niet zijn die met een verstopt ontluchtingsgaatje in de tankdop of met een tanktas die de ontluchting afsluit rondrijdt!

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mudje
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 juni 2003 20:21 
Hoi bert,

Ik heb hetzelfde probleem en ook geen idee wat er aan de hand is. Mijn cx 500 a (ombouw naar c) uit 1978 hield heel er in zo rond de 6000 toeren in alle versnellingen en snel optrekken is er niet bij. Hij smoort gewoon. Inderdaad het prikbord geraadpleegd en ook het benauwde gevoel van 'nee niet de dynamo'. Bij navraag van de plaatselijke honda dealer kreeg ik als antwoord 'van alle cx'sen die ik hier gehad heb met dat probleem waren op een na de carburateurs de ene inderdaad de dynamo'. Tot zo ver heb ik het luchtfilter vervangen wat el een verbetering gaf en heb afgelopen weekend de carburateurs helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Nu kan ik weer vlot optrekken, hij reaggeerd weer lekker op het gasgeven en in de meeste versnellingen houd hij niet meer in rond de 6000 toeren. Hierbij sluit ik de dynamo dan uit. In de 1 tot de 5 wil hij nog wel een stoteren maar met wat langzaam gas geven loopt ie zo naar de 8000 toeren en in de 5de tot een snelheid van 120, dan schakel ik over naar de zes en boem reutel reutel en niet meer toeren dan 5000 en een snelheid van 90km/h. Bij mij is ook het benziene verbruikt uitermate hoog 1 op 9, ja een op negen. (ik heb al langs de kant gestaan zonder benzine !) Na het schoonmaken van de carburateurs heb ik geprobeerd de stationeire afstelling opnieuw te doen volgens handboek peters maar hij reageerd helemaal niet op de stationair schroef onde de carburateur (die kan ik helemaal dicht draaien zonder verschil in toeren. Mijn laatste is dat ik nog nieuwe naalden en spreoiers in de carburateurs te zetten. Iemand nog ideeen en of opmerkingen, kortom HELP.

Reimer

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 juni 2003 20:36 
Ja, als je een CX in de 6e versnelling kunt zetten dan is het zelfs verwonderlijk dat ie uberhaupt nog vooruit wil.

Maar alle gekheid op een stokje, waarschijnlijk ook voor jou de dynamo. Je kunt nog de zgn 'white-wire-fix' proberen, waarmee je de spoel voor de lage toeren gebruikt voor de hoge toeren (die spoel geeft meestal als eerste de geest). Als dan alles weer normaal is, dus ook vlot doortrekken tussen de 4500 en 6500 toeren, dan is een van de ontstekingsspoelen op de dynamostator aan zijn eind. Vervangen van de gehele stator is dan de enige remedie. Gebruik wel een nieuwe (nieuw gewikkelde) stator, want alle 2e hands dynamostators zijn absoluut niet te vertrouwen.

Succes met de reparatie,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mudje
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 juni 2003 21:44 
Ok,

Hans, dat geeft de burger moed! eerst wil ik toch de sproeiers en naalden vervangen om te kijken of ik het hoge verbruik iets naar beneden kan krijgen en dan toch maar eens het blok eruit halen en de dynamo vervangen. Kan ik meteen de nokkenasketting vervangen en de waterpompseal vervangen en alle andere dingen die op het prikbord worden besproken gelijk vervangen cq repareren. Hebben we alles in een keer maar gehad. Het 'klusje' zal ik na mijn vakantie doen en mijn vraag of het verder nog schadelijk voor de motor is om hier nog een paar weken mee door te rijden?

Reimer

Schrijver fomoco38
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 juni 2003 21:41 
Mmmm, rare CXen hebben jullie, mijn CX 500 C van 82 heeft maar 5 versnellingen hoor, tenzij je de neutraal er ook bij telt. Of heeft een 650 er zes?
Groetjes
Frank

Schrijver attema
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 juni 2003 08:54 
Hoi Bert, hier nog weer wat van uit Almere. Wij, Bert en Idsart, hebben er eens over zitten brainstormen. Als het dan toch aan de spoeltjes ligt, wat is er dan mis met de spoeltjes. Is het spoeltje van de vervroeger stuk. Er zitten diverse spoeltjes in en zou nu juist die ene stuk zijn. Dit moet te meten zijn, zowel met een ohmmeter, scope of flitslamp! Andere CDI box gaf geen verbetering. Denk meer aan timingprobleem van de nokkenas of carbs. Je koopt zo iets tweedehands en je weet nooit wat er aan uitgespookt is!
Idsart

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 juni 2003 21:02 
Het is inderdaad zo dat in een CDI-CX een aantal spoeltjes zitten. Bobines, vervroegingsspoelen (achter het chromen dekseltje op het achterste motordeksel) en de statorspoelen.
Die laatsen zitten in de motorolie en worden heel warm; daardoor gaat de kwaliteit van de isolatielak achteruit, er komen haarscheurtjes in en de boel maakt kortsluiting.
Daarom dat ook de stator (bij het voortschreiden der jaren) het vaakst defect is. Soms zit er een fout in het laadsysteem (dan heeft een van de gele draden doorgang naar de massa) soms ook in de ontstekingsspoelen. De zgn 'white-wire-fix geeft aan of inderdaad de onstekingsspoel voor de hogere toerentallen (de CX hapert / houdt in tusasen de 4500 en 6000 t/min) defect is. Daar loopt nl de hoogste spanning doorheen en die wordt dan ook het warmst.
Ome Honda weet ook dat het ontstekingssysteem van de CDI CX'en kwetsbaar is voor ouderdom; daarom kan via de dealer alleen de stator samen met de rotor en de vervroegingsspoelen worden besteld. Zo elimineer je uitval van de diverse onderdelen.

Alle waarden kun je doormeten op de blokstekkers; de waarden staan zelfs in het wph. Alleen daarvoor is een multimeter van een bepaald merk nodig om de wph waarden betrouwbaar te kunnen vergelijken met de meetwaarden. Het handigst is de waarden van de defecte CX te vergelijken met die van een bewezen goede CX. Als je dan met dezelfde meter meet, dan heb je ook geen last van meetverschillen.

Daarnaast wil door ouderdom (de condensatoren gaan dan vaak 'lekken') de CDI box zelf het wel eens begeven. Een goede andere even proberen geeft gelijk en duidelijk antwoord.

De ontsteking van de CDI CX is niet bij te stellen; vervroeging afhankelijk van het toerental gebeurt volledig elektronisch. Als je met een stroboscoop geen vloeiende vervroeging waarneemt, dan kan dat een duiding op de oorzaak zijn.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver attema
Gast 
#11 | Geplaatst: 27 juni 2003 08:54 | Aangepast door: attema 
Hans,ben het daar volkomen mee eens.
Zal eens wat bedenken omdat goed te kunnen meten, met een beetje een scope moet dat te meten zijn.
Idsart

Schrijver frans
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 juni 2003 09:16 | Aangepast door: frans 
Bert / Reimer,

We worden nu allemaal wel benieuwd.. Hou ons op de hoogte over de afloop.
We hopen ook jullie natuurlijk wél te verwelkomen tijdens ons clubweekend in september!

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#13 | Geplaatst: 11 juli 2003 00:04 
Die zwarte bougies en te vlotte start (cx hoort slecht te starten) doen mij juist aan een te rijk mengsel denken. Kunnen de gas- of vlotternaalden uitgesleten zijn, komt de choke wel goed terug? Verstopt luchtfilter inderdaad ook goed mogelijk. PS. een 650 heeft ook 5 versnellingen.
Martin

Schrijver mudje
Gast 
#14 | Geplaatst: 12 juli 2003 00:51 
Ok, mijn cx heeft ook maar vijf versnellingen... Inmiddelsde beide carburateurs uitelkaar gehad en schoon gemaakt. Benzine verbruik is nu 1 op 13 wat mij redelijk lijkt. Nog steeds problemen zo rond de 5000/6000 toeren. Ga na mijn vakantie de spoelen doormeten en hopelijk weet ik dan wat er kapot is.

Reimer

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 juli 2003 13:38 
Reimer,

een CX moet met gemak zo rond de 1 op 18 tot 1 op 20 lopen. Ik denk dat je de carbs (sproeiers en -naalden) eens moet reviseren/vervangen of ergens een ander stel carbs op de kop moet tikken. Nmm loopt ie nu veel te vet.
Dat kan ook een oorzaak zijn voor het beroerde lopen rond de genoemde toerentallen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 max. 90 km/h

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven