Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

maximale klepspeling en mayonaise in de koppen

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 aug. 2008 13:44 
hoi,

1. weet iemand of rijden met 2/10e mm klepspeling slecht is?
Sommigen menen dat de kleppen dan even opnieuw "inslijten" en beter gaan sluiten. Wie weet wat hierover?

2. ik kom bij het kleppen stellen de bekende lichtbruingrijze mayonaise tegen in de klepdeksels. (Overigens alleen daar, en niet rondom de klepstoters e.d. De oliepijlstok ziet er normaal uit: pure donkere olie.)
-Kennen anderen dit ook en is dit een normaal verschijnsel?
-betekent het dat de karterontluchting wellicht te weinig functioneert?
Graag jullie ervaring,

gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver renevandenbrug
Gast 
#2 | Geplaatst: 24 aug. 2008 14:13 
Er komt water bij de olie hier door deze mayonaise
volgens mij is jou kop pakking stuk.
bij de olie peil stok zit daar ook deze mayo
dan loopt het koel vloeistof in het karter bij de olie
dat geeft deze mayonaise.

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 aug. 2008 14:39 | Aangepast door: Arno Luierweert 
Het kan ook zijn dat je weining hebt gereden en veel korte afstanden maakt , het is verschijndelijk Condensvorming die de olie mayonaise maakt gewoon meer rijden en langere afstanden maken.
Of heb ik het mis ?

Groeten Arno

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 aug. 2008 21:46 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb laatst een CX650 kopdeksel gezien, die ook de 'mayonaise' aan de binnenzijde had, maar enkel aan één kant. De andere kant was nog prima, en de olie was ook netjes van kleur.

toen was de oorzaak: koppakking lek. misschien bij jou ook?

mbt de klepspeling.
0.08 mm en 0.10 mm was het toch? Ja. dat is het ( effe nagezocht in Peters).
En daar wil je het dubbele van maken?

dan gaan (getheoretiseer op de vrage avond) de kleppen dus later open, en eerder dicht. En dat geldt dan voor de inlaat, en de uitlaatkleppen.
Als een inlaatklep later open, en eerder dicht gaat, zal er (denk ik zo) minder mengsel in de cilinder komen. En als een uilaatklep later open gaat, eerder dichtgaat, zal het verbrande mengsel de cilinder niet zo goed kunnen verlaten. (toch ?)

En daarvan zouden de kleppen beter 'inslijten' ? Het lijkt me vergezocht, maar hey... ik ben geen ster in verbrandingsmotor theorie.....

Harmony,
Hans.
( weet dat 'ie een hoop niet weet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Lemmy
Gast 
#5 | Geplaatst: 24 aug. 2008 22:53 
Hmmmm....klopt misschien wel wat Hans zegt, maar klinkt mij niet helemaal logisch.

Als de klepspeling groter wordt, zou ik toch verwachten dan de in- en uitlaatkleppen in ieder geval later sluiten (er moet immers een grotere afstand overbrugt worden). Op het openen zelf heeft het lijkt mij geen invloed, dat tijdstip blijft gelijk alleen zal het moment van maximale opening later liggen waardoor er wat meer mengsel in zou kunnen.

Voor wat betreft de uitlaatkleppen zou de zuiger zich alweer in neergaande positie bewegen terwijl die kleppen nog niet geheel gesloten zijn. Uitgestoten gassen worden zo teruggezogen in de cilinder waardoor de volgende vulling juist weer kleiner zal zijn.

Hmm...klinkt mij wel logisch dit maar of het klopt???

Gr
Lemmy
(Jan Dirk die net als Hans weet dat ie veel niet weet). Ach, zegt men niet: zalig zijn de onwetenden?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 aug. 2008 08:01 | Aangepast door: ouwe_jan 
Even een ideee voor deze heren zaag van elke cylinder de inlaat en uitlaat tuimelaar er een af dan rijd de motor nog zuiniger en heeft hij minder kracht te leveren
Het is maar een ideee maar het werkt wel en let op een heevel van de tuimelaar dus er blijft altijd TWEE klepen gesloten
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 aug. 2008 09:15 
als je de werking van een viertakt motor wilt aanschouwen klik dan even op deze link
URL
bedenk dan tevens eens wat voor effect het heeft als je de kleppen te ruim stelt
de reden van 2 in en 2 uitlaat kleppen is de vulling in de cilinders (bij hoge toeren is deze tijd minimaal)en om het voor elkaar te krijgen de cilinders goed te vullen dus 2 in en 2 uitlaat kleppen per cilinder ga je de klepspeling groter maken word de vul/ververstijd dus korter dus een slechter mengsel
nog een negatief effect is de klap die door de klepstoters op de klep word gegeven omdat het aanraak moment van deze 2 later word is de snelheid van de tuimelaar hoger dus de klap word harder( bij een goed gestelde klep heeft men al last van putting) dat word dus alleen maar veel erger

Door de constructie van de klepveer draait de klep bij iedere open en sluit beweging een klein stukje dit om te voorkomen dat de klep steeds op dezelfde plaats terecht komt en eerder verbrand ook dit word beinvloed door de klepspeling groter te maken

dus niet doen hou je aan de voorgeschreven waarden deze is berekend(uitzetting materiaal) en de klep heeft lang genoeg kontakt met de zitting om zijn warmte af te voeren (te strak is dus een verbrande klep)

gr Arnold

Schrijver Lemmy
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 aug. 2008 19:25 | Aangepast door: Lemmy 
@ OJ: In welke context ten aanzien van de oorspronkelijke vraag (en de reactie van Hans en mij) moet ik jou opmerking zien?

Ik zie het verband even niet.....

@Arnold: dank voor de link. Tijdens een bijeenkomst maar eens haarkloven over dit onderwerp ;)

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 aug. 2008 20:54 
Mooie gif Arnold!!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/4-Stroke-Engine.gif

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 aug. 2008 15:35 
Te ruim gestelde kleppen gaan tikken.
Daardoor gaan de nokken van de nokkenas sneller slijten omdat de klepsteel de ronding van de nokken niet meer volgt.
De klepspeling is er daarvoor dat als de motor op bedrijftemperatuur is, de klepspeling tendeert naar 0. Daar zijn de nokken ook op ontworpen. De klepspeling zelf is een afgeleide van het materiaalgebruik/constructie van de klep(steel).
Wil je meer vermogen hebben dan zul je een 'snellere' nokkenas moeten monteren (maar die zijn er voor de CX niet). Daarmee kun je zowel de kleptiming als de lichthoogte beïnvloeden. Dat alles tbv een betere vulling van de cylinders met het gas-/luchtmengsel

De smurrie in de klepdeksels komt meestal doordat er vanwege korte ritten waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt kondens vormt/achterblijft. Als die zich met olie gaat vermengen krijg je die 'mayonaise'.
Dat is niet helemaal te voorkomen. Als je inderdaad een doorgeslagen koppakking hebt dan krijg je in zijn algemeenheid een of meerdere van de volgende verschijnselen:
- oplopende koelwatertemperatuur
- minder vermogen
- carterolie die met water is vermengd
- slechter starten
- witte rook uit de uitlaat
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 aug. 2008 21:04 
Dank voor jullie reacties jongens!
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 maximale klepspeling en mayonaise in de koppen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven