Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Zijspan zelfbouw

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Willem CX
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 okt. 2008 22:21 
Het lijkt mij wel grappig om zelf een zijspan in elkaar te knutselen die makkelijk aan- en afkoppelbaar is. Zijn er bouwtekeningen of sites van een zijspanchassis voor de CX500?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 28 okt. 2008 22:47 
Geen CX zijspan tekening, maar misschien heb je HIER wat aan?
En Deze Velorex importeur/dealer kan je misschien verder helpen.
Het plaatje hieronder komt van die importeur.
CX met zijspan
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 okt. 2008 22:49 
Oeps ..... zelf een zijspan bouwen ????
De zijspancombinatie moet wel RDW gekeurd worden !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 okt. 2008 23:34 | Aangepast door: Erik1 
Een zijspan aanbouw hoeft bij mijn weten niet naar de RDW voor keuring want dan zou het ook op het technische deel 1 van de kenteken papieren moeten staan van mijn ArmyWing zijspan! en daarop is niets te vinden van het bakkie. Ik ben ook al 2 keer aangehouden door de politie en die hebben er ook niets over gezegd en wel de papieren bekeken... Dus....

Als je nog even in de showroom kijkt naar dit :

http://www.hondacx500.nl/images/oktober2008/velorex2.jpg

Specials nummer 104, dan zie je HET voorbeeld van hoe een sub-frame te maken rond een CX blok. Erg mooi gedaan en zonder het blok te belasten met het span.

Nou is er veel meer te vertellen over het aanbouwen van een span en helaas kan ik er prima mee rijden maar van het sporen en andere dingen kan ik je ook niets vertellen. Ik hoop dat je voldoende info weet te vinden over het aanbouwen van een span.

Groet Erik.

Oh ja, om je nog even aan te moedigen, een neef van mijn vrouw heeft er daadwerkelijk een zelf gebouwd en die rijd prima! Het kan dus wel.... zelf!!
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 okt. 2008 09:37 | Aangepast door: Hans 
Een zijspanaaanbouw moet wel degelijk door de RDW worden gekeurd en worden vermeld op het kentekenbewijs. Een trekhaak bijv onder een auto is ook typegoedgekeurd en op het kentekenbewijs staat aangegeven wat maximaal (on)geremd mag worden getrokken.

Kijk maar eens bij de RDW:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/motor/bouwen/zelfvoertuigbouwenwijzigen.htm


Door het aanbouwen van een zijspan verander je de motor waarvoor typekeuring is afgegeven.
Indien de motor / het motorframe reeds door de fabrikant is vrijgegeven voor zijspanaanbouw (met natuurlijk aangegeven hoe de aanbouw dan moet gebeuren en of er verder nog wat moet worden aangepast aan de motor, bijv voorwiel/voorvering in de lijn van EML combinaties) volstaat een beperkte keuring door de RDW. Gekeken wordt dan naar deugdelijkheid constructie en bevestiging (3 of 4 punts aansluiting).
Is dat niet het geval dan moet een volledige keuring van de combinatie plaatsvinden; en daar wordt je echt niet vrolijk van.

Rij je met een zelf 'aangeflanst' zijspan rond dan klopt het kenteken niet meer en ben je ook niet verzekerd.
Ik vind het een te groot risico.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 okt. 2008 10:21 
Das dan weer nieuw dit. Leuk dat rdw zich er mee bemoeid. Maar hoe nu verder?

Ik denk dat willem dat ook prima uit kan zoeken. Hem kennende gaat hij niet zomaar het glade ijs op.
groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver beinhart

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 29 okt. 2008 11:59 
hallo allemaal,

ik heb het stukje gelezen van die link naar de rdw, maar snap er verder ook de balle niet van...

laat mijn zijspan aanbouwen bij een man die dat al veel vaker heeft gedaan dus die zal het allemaal wel weten, had het dus dan ookwel verteld.

hier nog even de link naar mijn pixum album zoals ik het zijspan eraan laat maken;
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/2736004/page/3
zoals die beugel om het motorblok heen, maar dan zonder de speciale voorvork.

groetjes werner (volgend jaar op sjk met span)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 29 okt. 2008 12:14 | Aangepast door: MAST 
Nog meer foto's van CX'en met zijspan staan bij de Vechta 2008 foto's.
(of klik HIER ).
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 okt. 2008 13:47 
Zo te zien (foto's) heb je ivm de stabiliteit van de motor tijdens het rijden toch echt wel een speciale voorvork (laag zwaartepunt en "getrokken" vering) nodig voor de koersstabiliteit.

Zou voor de eigen veiligheid ook niet zonder die aanpassing gaan rijden.
Heb zelf in mijn jonge jaren zijspan gereden tot het moment dat ik met een onaangepaste motorfiets flink onderuit ben gegaan (ja met een rechts gemonteerd bakkie in een flauwe bocht naar rechts; bakkie kwam omhoog, klap in het stuur en in no time haaks links de weg over tegen een gevel aan).

Daarna het zwikkie verkocht en nooit meer 3-wielig gereden.

En vwb de RDW; gewoon even bellen hoe het zit en wat je moet laten zien/keuren.
Wat wel duidelijk is op hun site is dat indien het aanbouwen van een zijspan een aanpassing betreft die daar wordt beschreven altijd een nieuw kentekenbewijs nodig is.
Doe je dat niet dan ben je gewoon in overtreding (da's nog niet zo erg) maar ook niet verzekerd (da's erger igv een ongelukje).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#10 | Geplaatst: 29 okt. 2008 14:33 
undefined:
Zou voor de eigen veiligheid ook niet zonder die aanpassing gaan rijden.
Heb zelf in mijn jonge jaren zijspan gereden tot het moment dat ik met een onaangepaste motorfiets flink onderuit ben gegaan (ja met een rechts gemonteerd bakkie in een flauwe bocht naar rechts; bakkie kwam omhoog, klap in het stuur en in no time haaks links de weg over tegen een gevel aan).

Maar met een aangepast zijspan zijn de krachten niets anders, heb zijspantrial gereden, 5 jaar zijspan geraced( met een kneeler) en rij nu al zo 10 jaar zijspan op de openbare weg en bij al deze dingen kwam het bakwiel omhoog als de bocht naar de kant v/d bak werd genomen, dat is nou eenmaal bij een zijspan.

Paul

Schrijver oldsnowman
Gast 
#11 | Geplaatst: 29 okt. 2008 17:04 
Ik kan Paul alleen maar gelijk geven. Ben nu zelf wat aan het rijden met mijn MZ met zijspan ( ja...kan gewoon naast mijn cx hoor) en in het begin is het rustig aan en billenknijpen, Er gebeuren de meest vreemde dingen die met een zijspan normaal schijnen te zijn. Flauwe bocht naar rechts met een snelheid van rond de 50km/h, wilde het span ineens naar de linkerbaan, goed voor de adrenaline freaks onder ons.
Veel succes met de bouw van het zijspan, ben benieuwd hoe het er uit gaat zien
Gr. Hans

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 29 okt. 2008 17:33 
Ja, ook ik heb vandaag de ArmyWing weer eens op de weg. Nou heb ik pas een mini cursusje 2 wielen rijden met de 3 wieler en dan gaat er een wereld voor je open. Ik zou zeggen zoek een lege parkeerplaats op en oeffennen maar!!

Groet Erik. (die nu zelfs met volwassenen in de bak op 2 wielen verder rijd)
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#13 | Geplaatst: 29 okt. 2008 18:46 
undefined:
Ik zou zeggen zoek een lege parkeerplaats op en oeffennen maar!!

En als je het dan beheerst, dn is het belangrijkste, dat je niet gaat denken: ik weet en ik ken het.

Blijf er altijd aan denken, dat het ding je een keer wil foppen.

Wat betreft met de bak in de lucht rijden, dat doe ik altijd al na de 1e 100 mtr na vertrek, immers de lading in de bak zal niet altijd hetzelfde zijn en ik ben van mening, dat als je het bij aanvang v/d reis gecontroleerd doet, je direct weet hoe het span de verdere reis zich zal gedragen.

Paul

Schrijver Willem CX
Gast 
#14 | Geplaatst: 29 okt. 2008 23:10 
Ik heb totaal geen ervaring met zijspan rijden. Als ik het goed begrijp gaat bij een bocht naar rechts en de bak rechts het wiel van de bak los. Als ik daar over denk, dan moet dat komen door de middelpuntvliegende krachten. Kan bijna niet anders. Wat dan weer komt doordat je niet schuin kan hangen. Is het al eens geprobeerd om een ophaning te maken die door het schuin hangen de bak als het ware optilt zodat de bak en de motor onder een hoek op de middelpuntvliegende krachten komen? Een soort dubbele whisbone ophanging.
Voorwaarde moet dan wel zijn dat de sporing goed moet zijn, en stevig!

Voor wat betreft de RDW tekst: ik maak er niet uit op dat je meldingsplichtig bent. De RDW'ers vinden het belangrijk dat de oorspronkelijke dragende constructie niet wordt gewijzigd. Dat wordt het niet. Een zijspan is demontabel en heeft daarmee dezelfde status als een aanhangwagen.

Verder erg veel nuttige plaatjes gezien waar ik wel wat mee kan. Had geen idee dat er ook een stuurdemper nodig is. Evenmin een beugel compleet om het blok heen. Ik zie m'n zijspan al vorm krijgen...
Moet alleen nog de electra nog in orde krijgen...

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 30 okt. 2008 13:02 
Er zijn op zijspangebied al veel en de meest vreemde constructies bedacht / geweest. Google maar eens op 'zijspan'.

Ook de door Willem aangehaalde constructie met een flexibele ophanging van het zijspan zodat je "schuin" kunt gaan in bochten.

Vwb de RDW; het lijkt aangewezen na te vragen of de montage van een zijspan aanleiding geeft tot nadere inspectie / keuring. Zeker als de fabrikant van de motorfiets de betreffende motor niet expliciet heeft vrijgegeven voor zijspangebruik (in vroegere jaren werd het al dan niet vrijgegeven zijn altijd vermeld).
Want vergis je niet in de (extra)krachten die op een frame/voorvork/ achtervork bij zijspangebruik worden uigeoefend.

Maar goed; iedereen moet het zelf weten welke risico's hij/zij wil lopen.
Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zijspan zelfbouw

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven