Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rikketik bij warme motor.

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 juni 2003 23:22 
Rikketik bij warme motor.

Schrijver terry

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 juni 2003 23:25 
Opgemerkt tijdens de 1000 Km van Vechta. Bij koude motor; en ook stationair : prima. Na een tijdje en bij het inhouden een geluid dat lijkt op bladeren die achter je radiator zitten. (sorry voor de omschrijving)
Bij het inhouden van het gas en het inhouden van de koppeling verdwijnt dit alsook bij sommige toerentallen.
Kleppen gesteld alsook distr.ketting.
Wie weet raad ?

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 1 juli 2003 09:16 
Hoe is het met de temperatuur ? Soms scheurt het ventilator blad, waardoor die niet meer goed draait. Je zult dan echter zien dat ook de temperatuur gaat oplopen door onvoldoende koeling.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 juli 2003 12:29 
Even reactie op bovenvermeld antwoord : hoe komt het dat je dit dan maar krijgt bij warme motor (na een tijdje) ?
En niet als hij stationair draait ?

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 juli 2003 19:16 | Aangepast door: Roadkill 
als ik het mij goed herinner werkt de ventilator met een bi metaaltje dat uit zet en daardoor het ventilator blad meer of minder laat slippen, hoe warmer, hoe verder het bimetaal uitzet en dus hoe harder de ventilator draait.dus het kan zijn dat bij een koudere motor het blad maar een beetje voor jan met de korte achternaam meedraait en pas bij warme motor echt goed meegenomen word...

Indien deze theorie volledig uit onzin blijkt te bestaan word ik hier graag op gewezen.

Schrijver niekvdh
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 juli 2003 20:33 
Terry, verschijnselen die optreden bij een warme motor hebben meestal te maken met spelingen die zich nog niet manifesteren als de olie nog dik is. De link met het verschijnen of verdwijnen van het verschijnsel als je gas inhoudt, heeft meestal te maken met het verschil in vacuum: als de gasklep open staat, duwt de verbranding de zuiger naar beneden, als hij dicht staat trekt de krukas hem naar beneden, tegen het veel grotere vacuum in. Met elkaar kan dat leiden tot minder vrolijke conclusies: big-endlagers, bijvoorbeeld. Houd in ieder geval de komende tijd het olieverbruik scherp in de gaten. En misschien is het wel iets anders, maar ik kan nu even niet bedenken wat. Dat het bij stationair draaien niet voorkomt, is omdat de krachten op de zuigers dan veel kleiner zijn.

Niek

Schrijver terry

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 juli 2003 23:26 
Niek; bedankt voor de uitleg en blij nog eens van je te horen op de site.
Het getik is eigenlijk begonnen na het demonteren van het voorste carterdeksel en vervangen van de dichting. Ook het demoneteren van de radiator en de schroef hoorde hier bij. Is het mogelijk dat het hier iets mee te maken heeft ? Een losse ventilatorschroef is toch onafhankelijk van een koude of warme motor ? En het vervangen van de lagers is natuurlijk een grote ingreep of niet soms ?

Schrijver terry

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 juli 2003 23:31 
Denk er juist aan : nog even wat details. Na ongeveer 2Km rijden begint het gerikketik. Toerentallen kan ik niet opgeven want mijn kabel is gebroken en wacht op herstelling.
Op de snelweg (+/- 120) hoor je het niet maar neem ik de afrit en minder ik snelheid hoor je het wel duidelijk. Tussen de 50 en 60 per uur hoor je het een beetje. Minder ik even van gas en trek ik terug op is het even weg. Een ganse boterham hé ?

Schrijver Roadkill
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 juli 2003 00:21 | Aangepast door: Roadkill 
misschien loopt er een onderdeel van de koppeling tegen het deksel aan? Kan me voorstellen dat er een verschil in krachten opstreed in de koppeling afhankelijk van gas geven of geen gas gerven (op de motor/koppeling afremmen)

Schrijver niekvdh
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 juli 2003 12:48 
Goed idee, roadkill, als er wat axiale speling op de krukas zit, zou dat zeker kunnen. Terry, heb je wel een originele pakking gebruikt? Er staat me iets bij van een dergelijk probleem op het oude forum.

Ik heb overigens idd wat weinig meegedaan, de laatste tijd. Een studie slokt momenteel erg veel tijd op. Dat betekent niet dat ik minder enthousiast ben: lees in de laatste Promotor mijn verhaal over de TT van 2002. Daarin heb ik de club nog geplugd. Of ik de komende tijd bij clubevenementen kan zijn, weet ik nog niet, die studie vraagt veel, en het valt steeds samen. Jij bent nog steeds volop bezig, lees ik wel op het forum.

Niek

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 juli 2003 19:58 
kan ook de aandrijf as de kruis stukzijn wat ruimte heeft omdat je het hoord bij gas loslaten en weer gas geven controleerd dit en geef eens wat meer vet bij het doorsmeer punt van cardan aandrijving
gr;ouwe-jan

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rikketik bij warme motor.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven