Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

hoog toerental stationair.

 
Schrijver dreester
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 jan. 2009 09:31 
even een (naar ik hoop) klein probleempje..
mijn dagelijkse woon/werkpaard (gl500d uit 82') ook wel "de oude dame"genoemd, blijft bij stationair draaien op 3000 toeren hangen. wat ik ook doe(draaiknopje onder de carbs) heeft geen enkel effekt. iemand enig idee wat dat kan zijn? Sinds een maand start ze ook wat slecht. ze slaat wel meteen aan,maar ze loopt niet meteen mooi rond. het lijkt wel of ze op 1 cylinder start. na een paar luide knallen(waardoor de inlaatrubbers van de carbs voelbaar uitzetten) loopt ze weer redelijk rustig. het hoog in de toeren blijven is vooral na een ritje als ze goed warm is. stelschroefje onder de carbs reageert niet of nauwelijks.

iemand een idee wat het is?

groet andre (die nu al twee dagen op z'n nieuwe aanwinst naar het werk rijdt)

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 jan. 2009 09:41 
Hallo Andre,

Check de synchronisatie van de carburateurs. Als deze uit sync zijn dan kan je draaien wat je wilt aan die stationair knop maar je krijgt het toerental niet naar beneden.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 jan. 2009 09:43 
oke Wouter. goeie tip. Kan het ook zijn dat de inlaatrubbers haarscheurtjes vertonen? ik heb niet het idee dat ze echt lek zijn,maar nieuw zijn ze ook niet.

andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 jan. 2009 09:54 
@wouter,

zou dat die knallen bij koudstart ook verklaren?

Andre

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 jan. 2009 10:05 | Aangepast door: ouwe_jan 
Andre er zijn twee mogenlijkheden en de eerste is;er is een gaskabelstuk of kapot,let op je gashandel werkt met twee kabels
haal je tank er af ,maak de twee kabels los,start de motor als deze dan nog snel blijft draaijen ,is het probleem aan je carburateurs of de veer die de twee carburateurs de kleppen terug drukken is gebroken
Dit weet je zo als de motor draaijd dan kan je met je vinger de de halve maan waar de kabels op lopen terug duwen
Even zoeken en je vindt de oorzaak ,knallen is enkelt dat er een membraam stuk is van een carburateur de linkse kan je bij maar de rechtse, moeten ze alle bij er af omdat te controlleren
o.j. O ja die schroef onder de carburateur is enkelt om de benzine uit de vlotter kamer te laten lopen en nergens anders voor
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 jan. 2009 10:23 
Als je twijfelt over de inlaatrubbers, kan je er tijdens het draaien, wat benzine over heen nevelen of remmenreiniger er over heen spuiten, mocht dan je toerental nog verder oplopen, dan kan je er vergif op innemen, dat er lekkage is.

Maar 3000 rev.s duidt meer op de oplossing van OJ.

Paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 jan. 2009 11:00 | Aangepast door: Hansv 
O.J.
Toch even een correctie hier, met alles respect voor je grijze haren en je CX/GL kennis... er is een stelschroef/stelknop voor het stationair toerental, in elk geval bij de oer-CX.
Op blz 122 van het originele handboek (uit 1979) is op afb 5.15a de stelschroef te zien, en wordt de montage daarvan beschreven.
... 5.15a ... stelschroef..
Maar je hebt wel gelijk, want het is niet een stelschroef op de carburateur, maar een stelschroef TUSSEN de carburateurs.

Harmony,
Hans.
( heeft de stelschroef iets verder opengezet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 jan. 2009 11:01 | Aangepast door: ouwe_jan 
Was even in de schuur en bekeek even een stel carburateur en er ging een klein lichtje branden
Toen je dit probleem kreeg had je daarvoor de choke gebruikt zo ja dan weetje waar je moet zoeken
Namelijk je choke kabel is massief en die kan je terug drukken maar staal buigt en dan kan de choke gedeeltelijk op versneld toeren blijven draaijen
volgens de gebruiks aanwijzing van Honda gaat de choke automatiesch terugals je deze kabel dikwijls smeerd met echte olie,daarom mag je ook niet meteen terug drukken met de gevolg dat de massiefe kabel dan buigt en de motor versneld blijft draaijen
We horen of zien wel wat het probleem was en is geweest
O.J.
Hansv dat was een kronkel in mijn gedachten over die stel schroef tussen die twee carburateurs ik dacht gelezen te hebben onder de carburateurs
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver dreester
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 jan. 2009 20:57 
het probleem is er niet als ie koud is. dat wil zeggen, ik start met de choke aan. dan loopt tie niet mooi stationair. ik duw de choke dan weer uit en hou hem aan de praat met lichtjes gas geven. dan ploft ie een paar keer en dan loopt tie redelijk stationair. als ik dan wegrij is het allemaal goed,maar als ik voor een stoplicht moet stoppen dan draait ie rond de 3000 toeren. Ik ga de tip van O.J. uitproberen en laat horen wat het was.

ook even nevelen met remmenreiniger is een optie die makkelijk is,dus die doen we ook even.
thnks voor de tips. zeer nuttig..

Andre

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 jan. 2009 19:35 
Andre,

Probeer ook eens je gashendel tereug te draaien. Als het toerental dan naar beneden gaat dan moet je he in de gaskabels zoeken.

Dat euvel heb ik namenlijk ook nog steeds maar omdat ie verder zo zuinig rijdt blijf ik er verder vanaf.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 jan. 2009 23:08 
nou, vandaag weer mee gereden. starten lukt,maar dan klimt tie meteen naar 3000 toeren. en als ie warm is dan loopt het alleen maar op. geen pretje voor stoplicht. woensdag ga ik er naar kijken. heb nie eerder vrij helaas..

Andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 jan. 2009 10:51 
Heren, bedankt voor alle adviezen! de winnaar van het juiste advies is O.J.! taattaaa!! alhoewel wel in tweede instantie. het was inderdaad de choke kabel die bleef hangen. er zat behoorlijk wat viezigheid op het mechanisme van de choke. goed schoongemaakt en daarna met vet uit een spuitbus goed ingevet/gespraid. tevens uit voorzorg ook de inlaatrubbers vervangen,want die waren vol met scheurtjes. en zoals het een gl betaamd, klein drukkertje op de startknop en hij loopt weer als een zonnetje!

nogmaals bedankt voor jullie hulp!!

Andre (die steeds vaker vieze handjes heeft en het nog leuk vind ook!)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hoog toerental stationair.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven