Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

ignitech CDI

 
Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 feb. 2009 13:55 
hoi, laatst ging er een topic over de ignitech CDI, die een stator probleem zou tegengaan.
nu is mijn vraag, want er wordt niet op geantwoord:

- mijn stator is kaduuk, loopt wel maar laadt de accu niet bij, dus zou dat probleem ook verholpen zijn met de aanschaf van deze CDI??

alvast bedankt,
gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 feb. 2009 14:28 | Aangepast door: cosmar 
Dat bericht had toepassing op het aanschaffen van deze ignitech cdi. In het originele bericht van trevor staat het hele verhaal over de cdi. Daar staat helaas voor jou ook bij dat het alleen werkt als alleen de ontstekingsspoel kapot is. De cdi krijgt stroom van de accu en als die niet geladen word werkt de cdi ook niet. Je komt er dus toch noch aan om de motor uit te bouwen en de komplete stator te vervangen daarbij raad ik wel de nieuwe carmo stator aan tegenover een herwikkelde.

Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 feb. 2009 15:48 
Nee, je moet een neiuwe dynamo plaatsen.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 feb. 2009 22:20 
wat moet ik nu vervangen, een stator of dynamo, of is dat hetzelfde??

gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 3 feb. 2009 23:49 
Als ik mij niet vergis is de stator het vaste deel van de dynamo, waar het magnetische veld word opgewekt.
samen met de rotor vormt dit de dynamo.

maar het komt er dus op neer dat je de dynamo (ook wel stator genoemd volgens mij) moet vervangen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 feb. 2009 07:44 | Aangepast door: Hansv 
Chris,

Je moet de stator vervangen.
De stator is het ding met al die koperen wikkelingen, wat vast (statisch, vandaar stator) in het achterdeksel van je CX zit. De rotor bestaat hier uit een aantal magnetische platen, die daaromheen ronddraaien omdat ze vast zitten op de krukas. Dit geheel, rotor+stator is de dynamo.
Bij dit verhaal zitten wat foto's waarop e.e.a. te zien is.

Succes...

Harmony,
Hans.
( die veel hulp kreeg bij het klusje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 feb. 2009 13:19 
ok, is er iemand die mij zou kunnen helpen de stator om te wisselen, want ik zie het al helemaal mis gaan als ik er zelf aan ga zitten.
en wat heb ik naast de stator (die ik ala heb) nodig??

gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 feb. 2009 14:06 
Een pakkingset voor het achterdeksel, een keramische ring voor de waterpomp( die komt namelijk ook los). je kunt er aan denken om je ketting en spanner te vervangen, olie en koelvloeistof (je halve blok komt los)
Wees voorzichtich met alles losdraaien het blok is en blijft van alluminium (heb zelf ook al eens opmieuw draad getapt.

Ook leuk om nu je achterbrug wat beter te bekijken je blok zit niet meer in de weg.

Met plaats en tijd is het in een weekendje rustig sleutelen te doen, maar dan moet je zorgen dat je alles wat je wilt doen klaar hebt liggen.

Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 4 feb. 2009 14:15 | Aangepast door: MAST 
Chris, een stator wisselen is niet moeilijk als je een beetje handig met sleutelen bent.
Heb je tips nodig, kijk dan op de site van Rob Davis (scroll door naar beneden op die pagina).
Je hebt een pakking voor het achterdeksel nodig, en een pakking voor het inspectie dekseltje. en het is verstandig om meteen de waterpomp keerring te vervangen. Samen met wat o-ringen en oliekeerringen. En kijk meteen hoe de staat is van je nokkenas ketting. Om de rotor te verwijderen, kan je de bout van het oliefilter gebruiken, die heeft dezelfde maat.
Let goed op de div ringetjes die bij de waterpomp waaier horen. Als je die vergeet of verkeerd terug monteert, krijg je geheid problemen.
Succes ermee.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 feb. 2009 18:08 
Even aan aanvulling:

Wat Marcel verteld klopt natuurlijk wel, maar de rotor hoeft alleen maar verwijdert te worden als de nokkenas ketting vervangen gaat worden. Toch?
Of klets ik nou uit mijn nek?

Harmony,
Hans
( herrinnert zich geen rotor verwijdering bij het blok van de "Rakker" )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#11 | Geplaatst: 4 feb. 2009 18:56 
@Hans,
marcel bedoelt: als je de distr.ketting ook wil vervangen moet de rotor eraf.
groetjes, theoj


eindelijk de avatar gewijzigd!

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 4 feb. 2009 20:32 
Klopt helemaal Hans, alleen als de ketting eraf moet, moet de rotor er ook af.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver terry

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 feb. 2009 21:47 
Net een lijstje gemaakt , ik ben ook aan de beurt.
- pakking achterdeksel
- O-ring 21.9 x 2.3 (91302-371-003)
- Waterpomp Gasket O-ring (11396-415-000)
- Washer 10 mm (90453-415-000)
- Washer Sealing 6mm (90441-706-000)
- O-ring 23 x 2.8 (94608-50000) 2x
- O-ring 6.5 x 3.1 (91312-415-000)
- O-ring 27.5 (91302-001-000)

Vergeet zeker de rondelletjes , de dikkere achter het waterpompschroefje en de koperen achter de moer waar je deze mee vastzet.

Terry

Schrijver terry

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 feb. 2009 21:48 
Sorry , dit excl. de waterpompkeerring ; waar ik even de nummer niet van kan vinden.

Veel succes

Terry

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 5 feb. 2009 01:17 
sjezus ik zal een hoop naast de stator moeten hebben zie ik al (ik heb al eens een CX blok uit elkaar getrokken en weer in elkaar gezet nadat ik de nokkenas heb vervangen, maar na 10km goed draaien liep alles in de soep, en ding bleef maar koelvloeistof lekken).
ik ga wat spul halen en ga het proberen, als het niet wil lukken kan ik altijd nog hulp inschakelen.

gr en bedankt alvast chris
ex-cx, huidige cb1300A

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 ignitech CDI

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven