Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

temperatuur

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver stiek
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2003 21:54 
Bij mijn cx loopt de temperatuur na het starten binnen een paar minuten in het rode gedeelte. Er zit voldoende koelvloeistof in de radiateur en de motor loopt verder prima. Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit testen.

mvg niek

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 juli 2003 22:52 | Aangepast door: Floris 
Niek, voor zover ik 't kan bekijken zijn er twee mogelijkheden:
- de temperatuurvoeler/zender in het thermostaathuis is defect
- het thermostaat element gaat niet open waardoor de circulatie niet op gang komt

Kun je met de hand (voorzichig) voelen welke delen van het blok wel/niet warm worden: cilinders, radiateur, vloeistofbuis.

Als de cilinders wel warm worden en de vloeistofbuis niet, dan is mijn analyse dat er geen circulatie (en dus geen koeling) is. Laat het blok dan niet meer lopen anders krijg je problemen.

Als de vloeistofbuis warm wordt dan is er wel circulatie.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 juli 2003 23:11 | Aangepast door: Roadkill 
het kan ook zijn dat de spanningsregelaar die ergens bij je koplamphuis hang/zit of misschien wel in je koplamphuis zit kapot is, deze zorgt normaal voor een lagere werkspanning van je tempmeter zodat die geen last heeft van spannings verschillen veroorzaakt door het inschakelen van verlichting en dergelijke. Als deze een hogere spanning afgeeft dan de bedoeling is zal je temp meter ook meer aangeven dan de bedoeling is, het is de moeite waard om dit ook eens te bekjken. Het is een zwart blokje met 3 draadjes eraan.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2003 11:48 
Controleer of de ventilator wel draait. Hier kunnen scheurtjes inkomen waardoor de as er los in draait en de ventilator niet meeneemt. Ook dan loopt de temperatuur op.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver terry

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 juli 2003 12:33 
Ga dit weekend mijn ventilator eens checken en zonodig vervangen wegens geratel en temperatuurstijging (zie rikketik bij warme motor).
Hou jullie op de hoogte.

Schrijver stiek
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 juli 2003 11:18 
Het lijkt mij dat als de koelvloeistof door de radiateur gepompt wordt dit te zien moet zijn als je met warme motor de radiateurdop eraf hebt. Bij mij gebeurt er helemaal niks, de vloeistof komt niet omhoog of gaat niet borrellen of iets dergelijks.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 juli 2003 16:41 
Niek,

hierbij moet ik voor de veiligheid opmerken dat je de radiateurdop NOOIT bij warme motor moet opendraaien. Het systeem werkt met een zekere overdruk (om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen) en dan spuit dat warme spul er met een flinke straal uit (verbranding van de huid!!). Ik hoop dat je bedoeld dat je de motor zonder die dop op de radiateur warm laat lopen. Dat moet je nl ook doen na het verversen van de koelvloeistof.

Als er iets in de koelvloeistof borrelt of als je luchtbelltjes ziet dan is de koppakking van een van de cylinders doorgeslagen. Die moet dan worden vervangen (alleen welke van de 2 ?). Da's heel makkelijk en goed zelf te doen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver stiek
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 juli 2003 09:22 
Ik heb nu een andere thermostaat gevonden en die ga ik er zaterdag opzetten. Wat moet er allemaal los om de thermostaat er uit te kunnen krijgen?

gr. Niek

Schrijver stiek
Gast 
#9 | Geplaatst: 16 juli 2003 09:59 
Na het verwisselen van de thermosstaat heb ik alles weer in elkaar gezet met dezelfde rubber ringen. Geen succes. Koelvloeistof zeikt eruit. Waar kan ik deze rubbers voor een schappelijk prijsje halen want ik heb het vermoeden als ik naar de honda dealer ga dat ik niet blij wordt van de prijzen.

gr niek

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 juli 2003 10:53 | Aangepast door: Floris 
Beste Niek, die rubbers noemen we O-ringen en die moeten vernieuwd worden als ze los zijn gehaald. Een goede Honda dealer heeft de benodigde onderdelen op microfiche staan, zodat je zeker weet dat je de juiste maat O-ringen te pakken hebt.

Schappelijke nieuwprijzen van Honda onderdelen bestaan helaas niet. Motorrijden is nu eenmaal een dure hobby, daar ben ikzelf inmiddels ook wel achtergekomen ...

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#11 | Geplaatst: 16 juli 2003 12:24 
tenzij je postzegels verzamelt zijn alle hobby's duur, dus effe slikken en weer lekker gaan rijden met je motor, zo kun je er toch niets mee:>

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 16 juli 2003 16:32 
Als je inderdaad al 'valt' over de prijs ven een paar O-ringen dan moet je maar gewoon de fiets pakken.
Elementaire zaken voor een motor zijn remmen en banden en die zijn flink duurder dan O-ringen en pakkingen als het blok weer in elkaar moet.
Niek, je bezuinigt toch niet ook op jouw eigen veiligheid ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver stiek
Gast 
#13 | Geplaatst: 17 juli 2003 09:37 
Nou, ik "val" niet zozeer over prijzen. Ik ben er alleen uit eigen ervaring achter gekomen dat precies dezelfde onderdelen bij de normale automaterialenhandel een fractie kosten van die bij de honda dealer. Kijk, als ik geld genoeg had dan bracht ik mijn hele motor wel naar de dealer. Maar dat is volgens mij toch ook het doel van dit forum, dat je zelf leert om het zo goed en goedkoop mogelijk op te lossen. Zonder te bezuinigen op je veiligheid uiteraard.

niek

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 juli 2003 17:36 
Niek,

ik heb het daar (over die hoge prijzen uiteraard, want daar hik ik zelf ook altijd tegen aan!) met de dealer over gehad. Die rekende mij het volgende voor:
die oude onderdelen moeten natuurlijk ooit eens zijngemaakt, daarna in het magazijn ligggen terwijl het magazijn ook beheert moet worden en leveren al die tijd renteverlies op.
Het is dan ook voor Honda goedkoper om gewoon die onderdelen na pakweg 15 jaar niet meer aan te bieden. Dan is de motorfiets bedrijfseconomisch afgeschreven en dus geen stuiver meer waard. Gut, denken wij daar even anders over !

Die O-ringen bij de automaterialen handel hebben een snelle omlooptijd en worden in grote aantallen geproduceerd. Ook de klantenkring voor die dingen is natuurlijk veel groter.

Je moet het eens als volgt vergelijken: had je in 1978 f 100,-- in de la gelegd met in gedachten dat je in 2003 een bedrag moet hebben waarmee je hetzelfde kunt aanschaffen als met die f 100,-- in 1978, dan zou je nu warschijnlijk E 100,-- moeten hebben. Zelfs dat zou nog te weinig zijn omdat je ook geen rente krijgt bij het in de la liggen en ook de kosten van de bewaarplaats moet doorrekenen. Daar komt bij dat je nu een enbriefje van f 100,-- niets meer hebt.

Dus, ja ome Honda is duur met zijn onderdelen maar daar heeft ie volgens mij voor onze oude CX'en dan ook een heel goede reden voor !?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#15 | Geplaatst: 17 juli 2003 18:03 
Sterker nog, als we GEEN CX onderdelen van Honda meer kopen, denkt ome Honda dat ze niet meer nodig zijn, en zal op de plek van de ons zo dierbare onderdelen allemaal plastic rotzooi neer gaan leggen om ervoor te zorgen dat bepaalde type motorfietsen geen tekort hebben aan vervangingspaneeltjes waneer zij met hun vrolijk gekleurde raketten over het asfalt schrapen! en dat, beste mensen, zou echt zonde zijn.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 temperatuur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven