Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

temperatuur

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Floris
Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 18 juli 2003 21:39 
Vraag: kan een te hoog oplopende temperatuur ook worden veroorzaakt door te weinig klepspeling? Dat heb ik ooit ergens gelezen, maar ik begrijp de achterliggende theorie niet.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#17 | Geplaatst: 18 juli 2003 21:53 
Als je kleppen niet genoeg speling hebben worden in ieder geval de kleppen zelf te heet, want de klep is niet ver genoeg omhoog en als de bougie vonkt dan zal die de klep een beetje inbranden , steeds verder.
Als je uitlaat klep niet ver genoeg open gaat kan ik me voorstellen dat het blok wel heter word, want de zeer hete uitlaatgassen kunnen dan niet weg

Schrijver Hans

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 19 juli 2003 16:02 
Floris,

bij te weinig klepspeling sluit de klep niet meer op de klepzetel. Dat is nodig om de klep zelf af te koelen (door het contact met de klepzetel vindt warmteoverdracht plaats van de zeeeer hete klep op de iets koelere zetel die op zijn beurt de warmte weer kan afgeven aan de cylinderkop).

Daar komt bij dat als de klep onvoldoende sluit hij door de verbrandingsgassen warmer wordt dan normaal en warmer als wat ie kan hebben. Dan krijg je uiteindelijk wat men noemt een 'verbrande' klep, dat deel van de klep waarmee ie 100 % afdicht op de klepzetel krijgt 'pittingvorming'. Daardoor gaat natuurlijk ook de motortemperatuur omhoog.
Ook al zou je daarna de klepspeling weer goed afstellen, een 100% afdichting op de zetel (die zelfs kan zijn afgebrokkeld) krijg je nooit meer (dus compressieverlies en beroerd lopen) en moeten zowel zetel als klep worden vervangen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver wimbarry
Gast 
#19 | Geplaatst: 29 juli 2003 21:54 | Aangepast door: wimbarry 
Heb ook een probleem met te hoge temperatuur,heb alle vloeistof vervangen (olie en koelvloeistof),dit gedaan omdat de motor z'n 3 jaar had stilgestaan.Maar temp.loopt op,naar motorzaak geweest en deze hebben een en ander doorgemeten en zeggen vloeistof etc alles goed maar denken dat de radiator moet worden schoongemaakt,dat hij niet goed .
circuleert,kan dit.Heb de motor sinds een paar weken,en wil er lekker op gaasn toeren.
Zou dit kunnen en is het eenvoudig om de radiator schoon te maken

Schrijver Floris
Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 29 juli 2003 22:31 | Aangepast door: Floris 
Het is zeer goed mogelijk dat er troep of bezinksel in je radiateur zit, zeker na 3 jaar stilstand. Bedenk dat het ding ongeveer 20 jaar oud is met alle gevolgen vandien. Ik heb hetzelfde probleem met mijn CX.

Demonteren en schoonmaken van de radiateur is niet moeilijk, kijk maar op http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/radoff.html . Het schoonmaken moet met een speciaal oplosmiddel. Met gewoon kraanwater doorspoelen is m.i. niet voldoende.

Heb je een werkplaatshandboek? Zo niet, koop er dan eentje, je zult er veel plezier van beleven.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 temperatuur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven