Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koelvloeistof lekt

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver jowan

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 maart 2009 14:34 
Hallo allemaal,

Grote paniek hier.
Vandaag ging ik mijn koelvloeistof verversen. Bij het aflaten vond ik het al verdacht dat er heel weinig vloeistof uit kwam.
Bij het afvullen liep de koelvloeistof er gewoon weer uit juist achter het waterpomp huis.

Is dat de plaats waar die mechanical seal zit?

Als dat zo is dan betekent dat waarschijnlijk dat de motor er vanonder uit moet en een revisie moet ondergaan.

Ik heb juist mijn nummerplaat en dacht van een lekker toertje te kunnen snorren straks, maar dat zit er voorlopig niet in vrees ik.

Johan.
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 maart 2009 14:54 
Jip, ik ben bang van wel,
Mocht je er niet uit komen en of in staat zijn om die te vervangen, neem dan contact met me op na 30 maart.
Marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Gertjan
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 maart 2009 14:56 
Hoi Johan,

Achter op het blok zit een drain en dat is maar goed ook anders wordt de koelvloeistof langs de nokkenas het blok in geperst.
Het is mij een keer gelukt om de seal zonder het blok te demonteren te vervangen als je op het prikbord zoekt dan zie je het artikel vanzelf.

Ook het nummer van de seal is op de website te vinden en nog steeds gewoon te bestellen.
voor ca. 40 euro en een pakking voor het pomphuis kan je weer verder.

Succes !

Gertjan

Schrijver jowan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 maart 2009 16:01 
Gertjan,

Is dit wat je bedoelt?URL
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 19 maart 2009 16:58 
Jowan, bovenop het deksel van de waterpomp zit een pijpje waar een slang op hoort te zitten. Controleer eens of die slang niet lekt?
Zie onderstaande tekening, tussen nrs 6, 18 en 9 zie je een stukje van het pijpje.
waterpompdeksel
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#6 | Geplaatst: 19 maart 2009 20:05 
Hallo Johan,

Als de koelvloeistof er zo snel weer uitkomt lijkt het me inderdaad niet de seal maar eerder wat Marcel zegt of is de o-ring van de retour pijp defekt. Heb je eerder niet gemerkt dat er koelvloeistof uitkwam of dat de motor snel warm liep? Met meer informatie van jou kant kunnen we je misschien naar een oplossing helpen.

Succes!

Ton

Schrijver jowan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 maart 2009 20:42 | Aangepast door: jowan 
Inderdaad de koelvloeistof liep er heel snel weer uit. Maar voor zover ik kon zien kwam het wel uit de "weeping hole" onder het waterpomphuis.

Ik zal het morgen nog eens wat nader bekijken.

De seal zou volgens mij ook niet zoveel lekken.

Over de voorgeschiedenis van de motor weet ik niets. Ik heb die motor pas 2 weken geleden gekocht. De verkoper was technisch niet op de hoogte.
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 maart 2009 22:17 
Beste Jowan,
indien je hulp nodig hebt mag je mij altijd contacteren. Ben ook Westvlaming (Zwevegem, bij Kortrijk).
Succes met de CX.
Jörgen
jorgen.vanherpe@hondacx500.com
Tel 056 320 333

Schrijver Gertjan
Gast 
#9 | Geplaatst: 20 maart 2009 12:32 | Aangepast door: Gertjan 
Hoi Johan,

Als je op het prikbord bij techniek op mijn naam zoekt heb ik de oude seal er een keer uitgepeutert en de nieuwe seal er weer ingekregen door een grote dop die over de seal heen viel bij de praxis te halen.
Ik heb toen draadeinden in de tapgaten gezet en voorzichtig met het pomphuisdeksel de dop die over de seal heen viel aangedraaid.
Zoals ik destijds ook al zij is dit niet echt verantwoord. Wel heeft ook al eens iemand een kleine schaarkrik en een blokje hout gebruikt ook dat is gelukt maar het blijft behelpen en voorzichtigheid is geboden.

Succes Gertjan

Schrijver jowan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 maart 2009 17:06 | Aangepast door: jowan 
Gisteren heb ik de carburateurs en het pomphuisdeksel verwijdert.

Het eerste wat opviel was dat de waterpompschoepen loos draaiden.

Na het verwijderen zag ik dat nr. 11 en nr. 12 uit Marcel zijn tekening niet aanwezig waren.

Ook de achterkant van het keramisch deel van de waterpompschoepen zijn beschadigt. Zie op deze url: Achterkant waterpompschoepen

Dit is een foto van het waterpomphuis: Waterpomphuis

De as die uit de motor komt is getand maar de binnenkant van de schoepen niet. Zou dit uitgesleten zijn?

Iemand nog iedeëen, suggesties,..
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 maart 2009 17:45 
Zo te zien heeft deze motor heel lang stilgestaan met een leeg koelvloeistofsysteem. Een andere mogelijkheid is dat er kraanwater in het systeem zat i.p.v. koelvloeistof. In ieder geval is de waterpompschoep toen vastgeroest.

Het lijkt erop dat je de motor de afgelopen week gestart hebt (klopt dat?) en dat toen de nokkenas de spiebanen aan de binnenkant van de waterpompschoep heeft uitgesleten. Kortom: je hebt schade.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jowan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 21 maart 2009 18:24 
De motor heeft inderdaad een paar keer gedraaid verleden week, niet mee gereden echter.

Ik dacht dat er voldoende koelvloeistof in het systeem was omdat het reservoir bijna op maximum staat.

Nu heb ik gezien dat het reservoir een overloop is en niet echt een deel van het koelcircuit.

Welke onderdelen zouden er moeten vervangen worden volgens jullie?
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 21 maart 2009 19:27 | Aangepast door: MAST 
Ik vrees dat je aan een andere nokkenas toe bent. En een nieuwe/andere waterpompwaaier met een nieuwe keramische keerring en de benodigde ringen.
Je nokkenasuiteinde hoort er ongeveer uit te zien als op onderstaande foto.
waterpomp
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jowan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 22 maart 2009 14:15 
Hier een iets betere foto van het waterpomphuis: Waterpomphuis

Is er iemand in de mogelijk om de nokkenas eens na te meten?
De mijne is 9,7mm.
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 22 maart 2009 16:47 
Hmm, die nokkenas lijkt mee te vallen.
Zou je alleen een andere waterpomp waaier moeten scoren.
Marcel. (bij CMSnl voor 35,- ex btw, ex verzenden....)
Wie heeft er een over voor Jowan?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koelvloeistof lekt

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven