Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lampje in km teller?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 juli 2003 17:32 
Hoi,

Heb zojuist een GL500 uit 1986 op de kop getikt. Hier zit een rood lampje rechtsonder in de KM teller. Weet iemand waar die voor is? Op m'n oude CX500 zit die namelijk niet...

Groeten,

Arthur

Schrijver Roadkill
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 juli 2003 18:22 
Op mijn GL400 zit dat lampje ook, al heb ik geen idee waar het voor is

Schrijver EHO
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 juli 2003 22:29 
[i][/i]
Beste Arthur en Roadkill,

Ik ben kennelijkeen stap verder dan jullie. Ik heb ook een GL500, een Wing Custom (Staat op de zijkastjes).
Hett is een Siverwing zonder kuip en lijkt behalve de typische SW technische zaken, zoals dubbele remcilinders, als 2druppels op de CX-500.

Nu het lampje.
De bovengenoemde versie is in 1986 direct in Nederland ingevoerd en is een volledige Japanse versie, dus niet gebouwd voor Europa of de USA.
Er staat naast het lampje ook Japanse tekst. Kunnen jullie dat vertalen?
Het lampje gaat branden bij een snelheid boven 85 km/u.
Dit is de maximum snelheid voor motoren in (delen van ) Japan. De boete scheen of schijnt daar ook heftig te zijn wanneer men er overheen gaat.
Ik zou overigens zelf wat meer details van die Japanse regel willen weten.

Dit in ieder geval een stapje verder.

Succes,

Erik

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 juli 2003 22:43 
Hoi Erik,

Geniaal! Dank je wel voor de hulp!
Ik heb er nog niet op gereden, dus het was mij nog niet opgevallen dat het lampje zou gaan branden... wat me wel opgevallen was is dat vanaf 80 alle streepjes op de teller rood zijn...
Ik heb dezelfde motor als jou Erik, wist alleen niet dat het een Silverwing is zonder kuip... weet je misschien nog bepaalde zaken waar ik even op moet letten? (ik ga hem eerst even onder handen nemen, voordat ik erop ga rijden)

Alvast bedankt!

Groeten,

Arthur

Schrijver terry

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 juli 2003 23:50 
Wat me interesseerd!
We weten nu ondertussen al waarvoor het lampje dient maar hoe is het aangesloten ?
Zoals ook in Nl en hier ook in BE duiken overal die vervelende "vogelnestjes" op als je op de baan bent;even een foto en de rekening volgt wel. Zou handig zijn moesten we dat kunnen inbouwen op onze motor.

Schrijver Roadkill
Gast 
#6 | Geplaatst: 13 juli 2003 01:25 
bij mij is dan of het lampje of het mechanisme kapot, ik denk dat er een schakeling op de teller zit die het lampje laat branden bij een bepaalde uitslag van de naald. Bij mij is ook alles vanaf de 80km/h rood

Schrijver Roadkill
Gast 
#7 | Geplaatst: 14 juli 2003 09:31 
heb eens contact opgenomen met een japanse gl/cx enthousiast, ik ga hem een foto sturen van het geheel en hij zal voor ons allen het bijschrift vertalen.

Schrijver frans
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 juli 2003 12:14 
Ben benieuwd!

Schrijver Roadkill
Gast 
#9 | Geplaatst: 14 juli 2003 13:03 
tada, het antwoord is binnen, ik stuurde de volgende foto:


en kreeg via de mail dit antwoord, het is wel in het engels maar dat moet geen probleem zijn, als dat wel zo is dan vertaal ik het wel.

ANTWOORD:
Hi! Floris,

I'm Shoji from Japan.
I saw the attached picture you sent just now.
These strings exactly mean "warning lamp on (excess)
speed"
or "warning light for (excess) speed"
We japanese pronounce these 5 Kanji-characters
as "Soku Do Kei Koku Tou",
then first 2 characters "Soku Do" mean "speed",
next 2 characters "Kei Koku" mean "warning",
and last 1 character "Tou" means "lamp or light".

If you would have other questions about Japanese
characters, please ask me with easy feeling.

Best Regards.

Shoji
Japan

Schrijver EHO
Gast 
#10 | Geplaatst: 14 juli 2003 23:37 
Hallo allemaal,

Prima speurwerk.

Floris, wil jij je Japanse vriend eens vragen over die verkeersregel en de exacte snelheid waarbij het lampje waarschuwt? De hoogte van de eventuele boete willen we dan ook nog weten.
Deze persoon kan mogelijk nog wel meer over onze machines vertellen.

Arthur,

Je moet deze motor meer als een GL500 behandelen dan een CX500C.
Zaken die anders zijn:
Voorvering met luchtdrukventiel en drukvereffeningsslang = GL500
Rem klauwen met 2 cilinders per rem = GL500. (CX500C heeft maar 1 cilinder).
Op de motor staat niet "Honda"maar "GL500"en behandel het als zodanig.
Ik heb net werk aan de koppeling gedaan. Dit klopte ook al niet met de CX500C boeken.
Er zit b.v. een extra ring op de as die op geen tekening staat.
In mijn boeken staat dat de binnenste gevoerde plaat van afwijkend model en dikte is. Model ja, maar de dikte is bijna gelijk aan de anderen.
Er zullen ongetwijfeld nog wel meer verschillen zijn, maar die weet ik nog niet allemaal.

Het is misschien handig als alle leden die zo'n Honda Wing Custom bezitten zich melden via deze site.
Dan kunnen we, in ieder geval, zgn. in-stinkertjes uitwisselen en daarmee voorkomen dat we allemaal dezelfde fouten maken. Als we samen antwoorden zoeken zijn we slimmer bezig.

Als ik het goed heb gelezen, heeft Tomstwin ook een Wing Custom.

Arthur,
Voor alle zekerheid, check je motor- en framenummer, die moet er ongeveer zoals die van mij uitzien.
GL5001007121.
Dan weet je zeker dat je er een hebt.

Vroeten,

Erik

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 15 juli 2003 09:45 
Hoi Erik, Floris en anderen,

Geniaal zo'n forum... even antwoord uit Japan... hartstikke leuk!
Erik: Ik weet bijna zeker dat het een GL500 is, aangezien alles hierop wijst maar zal het vanavond nog even nakijken.

Ik wil de achterbanden van m'n CX en GL uitwisselen (CX heeft meer profiel dan de GL en ik wil op de GL gaan rijden)... zo op het eerste gezicht lijkt mij dat het e.e.a. uitwisselbaar is.

Tevens heb ik gemerkt dat de koppeling vrij zwaar gaat t.o.v. m'n CX... ik begrijp dat je die net uit elkaar had gehaald Erik.. om deze reden?

Groeten,

Arthur

Schrijver Roadkill
Gast 
#12 | Geplaatst: 15 juli 2003 11:12 | Aangepast door: Roadkill 
misschien is je koppelingskabel inwendig kapot en schuurt hij ernstig tegen de buitenkabel aan...

Schrijver Roadkill
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 juli 2003 20:48 
Nog meer antwoord uit japan, in dit geval over de snelheden van motorfietsen in het land van de reizende zon.

ANTWOORD van Shoji:

Hi! Floris,

In Japan, until some years ago, the speed limit
for motorcycle on expressway was 80 Km/h.
So, that 85 warning lamp was duty for the maker.

Current speed limit for motorcycle is 100 km/h
on expressway. I think it's reasonable value.
I cannot ride in over 110? Km/h because I have a
chicken heart.

Shoji

Schrijver EHO
Gast 
#14 | Geplaatst: 15 juli 2003 22:37 
Arthur,

Je koppeling moet redelijk licht gaan.
Ik heb bij de koppelingswerkzaamheden ook de veren verwisseld, omdat die onder de minimum maat waren.
Ik heb dus nu weer het "nieuwe gevoel" en dat is behoorlijk licht, zeker als ik het vergelijk met b.v. de Yamaha Diversion 600 van m'n zoon (vandaag net alle platen verwisseld).

Ik ben het eens met Roadkill. Voordat je echt gaat slopen, eerst de koppelings kabel aan de onderzijde, dus aan het koppelingshuis aan de rechter zijde loskoppelen en vrolijk de koppelingskabel heen en weer halen. Je voelt snel genoeg of die zwaar gaat of vast loopt.
Ik heb overigens net een gebroken koppelingskabel gehad. Je moet hem in z'n geheel verwisselen. Losse binnenkabels zijn niet verkrijgbaar.
Is redelijk goedkoop EUR 15,51 en het onderdeelnummer is 22870-449-830.
Gewoon bij een grote motorzaak besteld.
(In dit nummer zijn de laatste 6 cijfers belangrijk. De voorste zijn mogelijk fabrikage batch nummers).

Hier moet je het weer even mee doen.

Vroeten allemaal.

Erik

Schrijver Anoniem
Gast 
#15 | Geplaatst: 16 juli 2003 08:57 
Thanks!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lampje in km teller?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven