Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Oliekeerringen vervangen

 
Schrijver jowan

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 april 2009 12:03 | Aangepast door: jowan 
Hallo iedereen,

Mijn motor lekt hier en daar een beetje olie.
Dit aan het koppelingshuis en vooraan waar de nokkenas uit de motor komt.

Mijn vraag nu is, kunnen die keerringen gemakkelijk eruitgehaald worden en hoe doet men dit best?

En hoe moeten die korrekt geplaatst worden zodat er opnieuw geen olie lekken zijn?

Zijn er speciale tools nodig om dit te doen?

Graag jullie zeer gewaardeerd advies.

Groetjes,

Johan.
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 april 2009 21:11 
Hoi Johan,

die keerring van van het koppelingshuis is vrij eenvoudig te vervangen. Wel ook even de pakking van het koppelingshuis vervangen. Max een uurtje werk.
De keering van het nokkenaseinde is wat lastiger: hiervoor moet de radiatior er eerst af (en bij mij de kuip met beugels). De keerring komt bovendien zeer lastig los, als ie niet hard lekt kan je de zaak beter laten zitten. Ook hier de pakking van het deksel weer vervangen. Dit heb ik afgelopen weekeinde zelf gedaan (CX650E), alles in totaal een dagje werk (waarvan enkel uren om die oude harde keerring er netjes uit te werken)
Niet moeilijk sleutelen, maar een werkplaatshandboek en wat geduld is wel aan te bevelen.
Succes ermee!
Peter

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 april 2009 21:18 
En nog even wat details:
geen speciale gereedschappen nodig
de keerring van de koppeling druk je er zo uit en kan je met de hand vervangen.
De keerring van de toerentellerworm moet je met een dun schroevendraaiertje er proberen uit te steken. Dat ding is hard en zit verzonken in een bus, dus lastig werk. Ik heb der eerst met een boortje wat gaatjes in geboord, waarna de brokstuken ertuigelepeld konden worden. De worm kan dan ook los, maar hoeft niet. Let op de afstandsringen die aanwezig zijn (eentje onder de worm en eentje op de worm onder de keerring. De keering kasn je met nbehulp van een passende dop van een dopsleutel in het busje drukken.
Tot zover,
Peter

Schrijver jowan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 april 2009 14:51 
Bedankt Peter,

Nu weet ik tenminste wat ik mag verwachten.
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Oliekeerringen vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven