Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Aanlopende remmen

 
Schrijver Erikje
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 juni 2009 14:06 
Beste cx-vienden,

Rijd lekker rond op m'n cx500c, gaat vrij goed afgezien van een slippende koppeling bij hoge toeren maar dat is voor later een zorg.
Ik heb op het moment last van een hoog benzineverbruik (1:16 of slechter). De carburateurs heb ik al eens gesynchroniseerd maar ben ik op het moment nog mee bezig, even een berichtje posten. De remmen lopen namelijk best wel aan.

De rem unit heb ik inmiddels al nagekeken en zat vol zooi en is schoongemaakt. Beide remklauwen zijn nagekeken en de zuigers zaten vrij vast, een van de twee heeft een nieuwe afdichtings oring erin zitten. Nu zitten ze er weer op maar als ik de remhandel inknijp en loslaat lopen beide remmen nog steeds wat aan (wiel draait niet vrij als ik hem een zwieper geef). Ik heb geprobeerd om eerst de linker remklauw los te maken en te kijken of de rechter aanloopt. Andersom ook, en het blijkt dat beide aanlopen.

De remhandel unit is dus ook open geweest en helemaal schoon gemaakt (ook het kleine gaatje). De rem zuigers zelf kan ik met een hoop kracht terugduwen, ik had verwacht dat dit makkelijker zou gaan.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen is?

Groeten,
Erik(je)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 juni 2009 14:33 
Hoi Erik,

bij het begin beginnen : laat via een ontluchtingsnippel op één van de remklauwen de druk af. Komen ze nu los dan is het terugloopgaatje in de hoofdcylinder nog steeds dicht. Zo niet dan de remklauwen nog eens goed onderhanden nemen.

Als je de hele boel los gehad heb kan het overigens wel zijn dat de (nieuwe?) blokken nog een klein beetje slepen op hoge randen op de schijf, maar dat is dus wat anders dan vast blijven zitten. Eventueel beetje afschuinen langs de rand met een vijl.

En dan kunnen heel oude slangen ook nog dicht zitten schijnbaar, maar dat heb ik zelf nog niet gezien.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 juni 2009 15:35 | Aangepast door: voorbijganger 
Oude slangen kunnen wel zorgen dat de remblokken blijven aanlopen.
De slangen krijgen dan bij het terug vloeien van de vloeistof een pompwerking.

Hier staat er heel veel over geschreven: sorry ander forum maar info is wel bruikbaar.
http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5234

Schrijver vermecor
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 juni 2009 20:58 
Hallo Erik,
Ik weet niet of je nieuwe blokken hebt gemonteerd. Bij mij liepen ze ook aan. Als oude blokken ver afgesleten zijn komen de zuigers verder uit de klauwen met als gevolg meer remvloeistof en misschien ook meer lucht in de cups. Het kan dan verholpen zijn als je nieuwe blokken plaatst. Dat was bij mij het geval.

Schrijver Znoek
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 juni 2009 22:30 
Ik heb juist nieuwe blokjes gestoken en zit ook met dit probleem. remcilinders al uitgekuist, nieuwe vloeistof in heel het circuit ook.
groetjes,
de andere

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 juni 2009 15:39 | Aangepast door: marcobecker 
Ik mis wat in het verhaal.

Onder de o ring, heb je daar ook de witte alumium oxxide weg gehaald?

Je moet die rand in de klauw altijd uit krabben. Doe je dat niet, dan heeft het geen zin gehad.


Dan jouw bezine verbuik, die is wel wat pittig, kijk eens naar je lucht filter aan de binnen kant?????

Iedereen kijkt naar de buiten kant, maar de lucht wordt van binnen uit naar buiten gezogen. Dus die filter kan wel eens vuil zijn. 99% van alle gevallen ligt hier het probleem.

Dan de carbarateurs balanceren, dat is alleen van toe passing bij lage toeren tallen en dus deel last. Bij vollast is dit niet meer te merken. Dus loopt hij lekker en goed stationair, dan niet meer stellen.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 juni 2009 13:53 
Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties! Komend weekend ga ik eerst kijken naar de truc met het ontluchtingsventiel op de remklauw, en kijken of de druk dan wordt vrijgegeven.

@Marco: die groeven zijn schoongemaakt, aluminium oxide is eruit. Ik heb het gekrabt en met een dremel en staalborsteltje schoongemaakt dus dat is in ieder geval in orde.
De luchtfilter is een beetje grijzig vanbinnen. Tijd voor een nieuwe? Heb je een advies voor merk/type?

Wat ik laatst merkte is toen ik een tijd niet had gereden (een week of 2) dat ik de remhendel tot het handvat kon inknijpen. Daarna leek het weer normaal. De druk leek wel weg. Zou er nog lucht in de leidingen kunnen zitten?

Groeten,
Erik

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 juni 2009 13:02 
Beste allemaal,

Heb laatst de remhandel met een stuk touw vastgeklemd en na een weekendje staan voelde deze geweldig goed aan! En het aanlopen is ook bijna weg
Ik heb nog gekeken naar de luchtfilter en die is wat grijzig vanbinnen. Wellicht te vies dus. Ik heb een stukje gereden zonder filter en het benzine verbruik ging wat omlaag. Dus er gaat een nieuwe filter in. Iemand suggesties? Gewoon originele of is er een beter alternatief?

Groeten,
Erik(je)

Schrijver Willem CX
Gast 
#9 | Geplaatst: 23 juni 2009 11:08 
Wat is het idee achter het ingeknepen houden van de remhandel?
Ik heb zelf nl hetzelfde probleem. Blokjes vervangen, remvloeistof vervangen en uiteindelijk een remhandel die ik veel te ver (tot bijna de gashandel) in moet knijpen. Remklauwen ed zitten goed los. Ga direct een tie wrap om de handel binden.

Schrijver ijmark
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 juni 2009 09:02 
Let op dat piepkleine gaatje in je hoofdremcylinder. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Alles vervangen en geprobeerd. Uiteindelijk bleek toch dat gaatje verstopt.

Succes,
Sjaak

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Aanlopende remmen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven