Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekkende koelvloeistof

 
Schrijver mus
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 juli 2003 11:37 
Hoi,

Van het weekend m'n GL 500 aan de gang gekregen, maar zag tot mijn schrik dat er koelvloeistof uit het motorblok lekt (achterin, boven). Nu heb ik dit een aantal jaar geleden redelijk opgelost met m'n oude CX door er zo'n lekstopper blikje in de gooien. Weet iemand misschien een betere manier, zonder de hele motor uit elkaar te halen? (Of weet iemand een goede lekstopper?).

Alvast bedankt!

Groeten,

Arthur

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 juli 2003 12:52 
Arthur,

Kun je preciezer aangeven waar de vloeistof lekt? Als het vanonder de deksel van de waterpomp lekt dan is de oorzaak de welbekende mechanische seal, die voor de afdichting van de vloeistof op de nokkenas moet zorgen. Met de zoekfunctie van het prikbord kun je meer over dit probleem lezen.

Ikzelf zou geen lekstopper gebruiken en maar 'ns beginnen met de koelvloeistof te vervangen. Soms wordt het probleem daarmee opgelost.

Tap het gehele systeem (radiateur, blok en overlooptankje) af en koop bij een motorzaak kant-en-klare vloeistof die geschikt is voor aluminium blokken, bijvoorbeeld Eurol.

Heb je een werkplaatshandboek?

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver mus
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 juli 2003 13:01 
Hoi Floris,

Ik weet niet zo 1-2-3 waar de waterpomp zit. Het lekt volgens mij uit het blok, aa de achterkant, bovenin, wat je niet zo kan zien, achter de cabareteurs in het midden.

Ik zal het eerst even aftappen en opnieuw vullen... goed idee. Ik heb zo'n Peters handboek...

Dank je wel voor de tip!

Groeten,

Arthur

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 juli 2003 13:15 
Arthur,

Dat klinkt inderdaad als een lekkende seal. Kijk maar op pag. 110 van Peters.

De plastic aftapplug van de radiator is erg zwak en breekt snel. Je kunt beter de onderste radiatorslang loskoppelen. Verder gewoon Peters volgen en let erop dat je de juiste vloeistof koopt.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver The Red Baron
Gast 
#5 | Geplaatst: 22 juli 2003 23:44 
Arthur,
Kijk eens onder:
Alles over CX & GL, dan
Techniek & Workshops, dan
Sleutelen, dan
Waterpompseal, vervangen.
Misschien kun je het hulpgereedschap lenen of anders zelf maken.
Ik heb in dezelfde periode het blok uitgebouwd met behulp van een zelfgemaakte verrijdbare krik waar het blok op vastzit. Achterdeksel gedemonteerd, vervolgens in de oven op 100 graden en de seal eringeslagen zoals het handboek aangeeft.
Sterkte en veel sleutelplezier.
Nico

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekkende koelvloeistof

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven