Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

manuele naar automatische kettingspanner

 
Schrijver jorgen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 juni 2009 23:02 
Hallo,

ik heb hier 2 blokken openliggen (beide defect), 1 met automatische en 1 met manuele spanner.

De automatische spanner zou ik willen overzetten op het "oude" blok dat origineel voorzien was van een manuele spanner.

Kan bij het vervangen van de manuele kettingspanner door een automatische (rechterdeel)het vaste originele deel links blijven zitten? Of moet het linkse deel mee vervangen worden? Om dit te kunnen doen (bij een A-blok) moet er echter een extra bevestgingsgat geboord worden en draad getapt, of het deksel met de big-end vervangen worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Spanner is al overgezet en lijkt heel goed te werken (bij manueel ronddraaien).

Groeten vanuit het natte België,
Jörgen

Schrijver Znoek
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 juni 2009 23:06 
vroeg ik me ook al af is zo'n wissel mogelijk en moet er dan geen ander deksel op, zonder dat gat voor die spanbout?

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 juni 2009 23:10 
Ander achterdeksel is niet nodig. De automatische spanner kan vastgezet worden met de oude spanbout. Indien de originele bout voor de automatische spanner gebruikt wordt, moet er uitgeboord worden en nieuwe draad getapt. Dit lijkt me iets te vergaand.

PS Erik, je hebt mail

Schrijver Znoek
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 juni 2009 23:14 
? mail? op snoek_vdh ofwat? niks te zien
maar ik heb wel graag mail dus laat maar komen. in mijn cx zit een automatische spanner, geen bout dus.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 juni 2009 09:14 
Uit ervaring weet ik dat het kan, maar het is verdomt moeilijk om de puntjes op de i te krijgen. Vooral bij de CX blokken is dat toch wel een probleem.

Probleem 1 is de bout waarmee de spanner vast gezet gaat worden. deze moet 2 tot 3 mm afgedraaid worden.
Probleem 2 is het resterende gat achter in de deksel. Hiervoor moet een passende prop gemaakt worden. En hier zit eigenlijk nou net het probleem. Als je een passende prop van binnen uit er in wil zetten, dan heb je geen ruimte meer voor de bout die daar achter zit. Ook al heb je die 3mm korter gemaakt.

Dus dit was maar even een klein probleempje wat groot kan worden. Ik heb het nu 2 keer geprobeerd en was achter af niet te vreden. Blokken liepen prima, en waren lek dicht, maar toch, ik vond het niet mooi.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 juni 2009 10:06 
Marco,
ik heb de spanner vastgezet met de bout van de manuele spanner. Deze heeft wel iets meer speling (diameter 6.5mm ipv 7.5mm) dan de bout van de automatische spanner, maar zet de boel toch strak vast. Eventueel kan ik er nog een plaatje aluminium tussen plooien om hem beter vast te zetten.
Hierdoor heb ik dan ook geen te vullen gat in het achterdeksel.

Mijn vraag gaat eerder over de linkerkant (vast gedeelte). Kan de originele van de manuele spanner gebruikt worden?
Jörgen

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 juni 2009 11:18 
Grappig, je brengt me wel op ideen.
Een vul bus draaien op de draaibank.
Ja dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

Jouw tweede vraag kan ik eigenlijk niet beantwoorden.
Ik weet de reden niet waarom honda de zaak heeft veranderd.

Er zal hier proef onder vinderlijk gewoon een test mee gedaan moeten worden. Kijken of de ketting voldoende gespannen kan worden. Ik zou op dit moment ook niet weten waar er problemen naar voren kunnen komen.

Dus gewoon proberen.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 juni 2009 11:58 
Marco,
ik denk eerder aan een plaatje (0.5mm dikte) rond de bout plooien. Een busje met wanddikte 0.5mm is wel heel dun, en ik heb er geen ervaring mee.
Uitslag van de test zal wel niet voor direct zijn. Het is voor een reserveblok.
Ik probeer wel nog wat fot's te nemen voor een verslagje.

Jörgen

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 10 juni 2009 19:48 
Zo'n busje wil ik wel voor je draaien, als je de maten heel snel doorgeeft wil ik vrijdag wel eens proberen.
Als ik het goed begrepen heb, buitendiameter 7,5 en binnendiameter 6,5. Hoe lang moet het ding worden, en welk materiaal best?
Het moet echt al donderdagavond gepost worden, vrijdagmorgen laatste schooldag! Daarna begint 2,5 maanden vakantie....
Hoe het dan bij jou geraakt zien we wel weer.
Vriendelijke groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 juni 2009 08:47 
Houd het op gewoon staal, ijzer.
Het is alleen vulling. Brons / messing kan denk ik ook wel. Aluminium is wel te zacht.

Maar dat is mijn gevoel.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Heinz
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 juni 2009 14:32 
Ik heb inox blik van 0,5mm. Ben in Vechta met een duitse sidecar

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 juni 2009 10:03 
Probleem ondertussen opgelost met een inox-buisje, buitenmaat +/-8mm, binnenkant opgeboord tot 6.5mm.
Bedankt voor de aanbiedingen.
Wordt vervolgd...

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 manuele naar automatische kettingspanner

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven