Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cardan olie

 
Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 juli 2009 20:18 
ik ben op zoek naar cardan olie SAE90
ik was vandaag bij Brezan daar voor maar daar stonden alleen flacons met de aan duiding 75W90
ze konden mij niet echt vertellen of ik dit kon gebruiken
wie helpt mij op weg hier mee zie de link maar daar wordt ik ook niet echt veel wijzer van

http://www.bquad.be/index.php/BTutorials/welke-olie-kiezen-differentieel-en-transmiss ieolie

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 juli 2009 21:46 
Hallo Jan,

Je hebt in ieder geval een olie nodig die gemaakt is voor tandwielkasten zoals een differantieel, NIET een SAE90m motorolie (als je die al zou kunnen krijgen?)

Voor de CX is de originele spec hypoid SAE 90 voor boven de 5 graden C, als de boel warm wordt is 75w90 gelijk aan SAE 90 en ik zou dat zelf gewoon gebruiken. Let op dat de olie aan de GL5 specificatie voldoet, dat is een aanduiding voor olie bestemd voor tandwielkasten. Zelf heb ik ook wel die halve-liter flesjes van Brezan gebruikt, handig met vullen, en ik heb nog nooit problemen met een cardan gehad. Niet dat dat nou een garantie is, zoveel km's rij ik ook weer niet.

De vuistregel is wat mij betreft in ieder geval : GL5, gemaakt voor differentieel, viscositeit 80/90, moderne halfsynthetisch schijnt beste te zijn.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 juli 2009 05:55 
Vreemd, want BREZAN kan dat gewoon nakijken op de PC of naar een leverancier bellen. Lijkt me meer een gevalletje: ik doe er geen moeite voor!
Kijk eens op de site van bijvoorbeeld

http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 juli 2009 10:38 
Ik ben inmiddels geslaagd voor het vinden van de olie bij van Wijk motoren in zoetermeer
wat mij in de vewarring bracht is dat er geen SAE aanduiding op stond
die heb ik nu wel van Motul SAE 75W90
Mijn ervaring is nu wel dat je het beter aan iemand boven de 50 kunt vragen dan aan die jonge gasten van tegenwoordig
groeten iedereen en ik ga met verse cardan olie op vakantie
de oude was nog mooi helder die er uit kwam

Schrijver jongleon
Gast 
#5 | Geplaatst: 31 juli 2009 09:22 
Ik denk dat het eerder aan het personeel van de Brezan ligt... Het is de enige plaats in ons dorp waar je terecht kan voor automotieve onderdelen, maar heel veel verder dan opzoeken in de computer komen ze niet. En zelfs dan straalt de enthousiasme er af

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 juli 2009 10:27 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Ik gebruik "Transmission Oil" van het merk Kroon Oil, afkomstig van Brezan. Type aanduiding 75W-90 (API GL-4/5). Staat gewoon in de schappen.

Prima olie. Ik heb nu 110.000 km met mijn CX gereden. En de cardan draait nog zonder enig bijgeluid.

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cardan olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven