Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

En toen...was er niets meer!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 aug. 2009 12:09 
Ja hij is stuk mijn CX500. Ik ga proberen zo volledig mogelijk te zijn in wat er gebeurt is en wat ik heb gedaan om uit te vinden wat er is. Misschien weten jullie al waar de problemen zitten. Hij staat nu bij een garage in Frankrijk.

Ik ben kort gestopt na een rit van ruim 100km voor lunch. Heb er een halve liter olie ingegooid en ben verder gereden. Wat opviel was dat hij niet meteen goed liep, hij sloeg af. Nog een keer statten hielp al liep hij even niet lekker, echt heel kort.
Doorgereden en na 5 km gestopt om ff geld te pinnen. Starten maar niet willen lopen. Een beetje alsof er geen benzine was, alsof hij probeerde op een cilinder te lopen.
Bij een van de keren proberen wilde de motor ineens nauwelijks ronddraaien, alsof het ineens heel zwaar liep of de accu bijna leeg. Even later weer normaal. Dit is een keer gebeurt. Iets doorgebrand dacht ik later?

Benzine is er genoeg, heb ongeveer 6l van volle tank gebruikt. Verder ruik ik benzine uit de cilinders.

Dus is de ontsteking verdacht. Bougies verwijderd. Links vonk, rechts niet.
Bouchie verwisseld, idem. Bougies zijn goed en hebben een gezonde identieke kleur.
Daarna de roze en gele draden van beide bobines gewisseld. Resultaat, geen vonk meer op beide bobines??

De motorzaak hier dacht eerst dat de bobine stuk was, later de cdi unit. Zelf denk ik dat de rechter bobine stuk is en de ontsteking. Helaas heb ik geen multimeter en de motor ook niet om iets te testen. Taal en kennis is de barrière.

Wat is hier meest waarschijnlijk aan de hand?
CX500A 1979

Schrijver Znoek
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 aug. 2009 12:50 
CDI zekers wel jammer dat hij zo ver van huis staat, anders kon je het rustig uitzoeken.
kan je hem niet op een remorque naar huis voeren?

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 aug. 2009 18:44 
Als je een vakantie adres hebt mischien kan er dan iemand een CDI en bobine opsturen? HOewel, lees net dat je in Frankrijk zit. Post duurt daar gemiddeld drie weken dus mischien ook niet optimaal.

Ik vermoed dat ofwel je CDI stuk is maar ikdenk zelf meer aan de Bobine.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 aug. 2009 19:25 | Aangepast door: ouwe_jan 
Je voornaam weet ik niet maar ja jou stukje gelezen en mijn ideee daar op is motor te heet geweest daarom niet meer rond kunnen krijgen door startmotor na lang wachten en afgekoeld te zijn draaijde hij wel maar het spoeltje voor de cdi is verbrand en stuk ,motorblok achterdeksel er af en een nieuwe stator er in en weer draaijen met de cx500
Je kan het beste de motor naar nederland vervoeren dan zijn er altijd cx rijders die jou willen helpen
maar dan wel even je woonplaats er bij vermelden
groeten Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 aug. 2009 11:07 
Als je de motor op wil halen ,ik heb een aanhangwagen met oprijplanken en spanbanden te leen .Groet Wim

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 aug. 2009 13:50 | Aangepast door: ejfrolich 
Dank voor de suggesties. Voornaam Erst-Jan!

Ik hoop idd dat alleen de CDI od de Bobine stuk zijn...
Wat betreft het niet rondkrijgen, ik denk niet dat het iets met de hitte te maken heeft gehad. De motor was niet overmatig heet. Hij draaide bij alle startpogingen ook goed en vlot rond. Slecht5s een keer dus niet in de pogingen, toen begon hij goed maar vrijwel meteen was het of de accu leeg was. Knop los en nog eens proberen leverde weer snel ronddraaien op. Ik denk zelf dat er iets heel erg is doorgebrand wat ik overigens niet heb geroken, ook de cdi was niet heet. Het zullen dus wel de spoelen zijn...

Gaat goed hier. Een week voor vertrek ging de keramische kering lekken. Die was bij de revisie wel vervangen maar niet juist gemonteerd. Het achterdelksel heeft ook wat schade daar bleek. Met veel moeite en engelen geduld van de lokale motorzaak in Lelystad is dat na 4 dagen zwoegen voor el kaar gekomen zonder het blok uit het frame te halen... Nu dus dit.

Dit ga ik maar proberen zelf op te lossen want anders wordt het een hele dure fiets. Overigens heeft de motorzaak al het extra werk niet gerekend, ze vonden 4 uur werk en de kosten voor de seal en de koelvloeistof wel voldoende... Het maken van het hulpstuk om de seal te plaatsen en al het extra werk was gratis... Het bestaat dus nog...service

Martins Motorservice in Lelystad overigens...

Ik woon daar ook en ben goed verzekerd dus de CX komt per transporteur naar Nederland.

Nog iets als het de spoelen zijn wat moet er dan allemaal vernieuwd?
Is het slim om dan ook maar meteen een nieuwe dynamo te laten wikkelen.
Zal ik dan niet ook het achterdeksel vervangen voor een goed exemplaar ivm de keramische kering ellende en er dus nogmaals een nieuwe in laten persen?

Nou ik hoor graag, ook waar ik een nieuwe CDI, bv die van Rupert zou kunnen krijgen?

Ernst-Jan
CX500A 1979

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 aug. 2009 17:41 | Aangepast door: Hansv 
Ernst-Jan,

CDI
Een nieuwe CDI is bij IGNITECH in tsjechië te krijgen.
Die zijn helemaal nieuw, en vrijwel altijd 'out of the box' goed werkend. Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat er iets mee was (draad verkeerd ingeplugd). Verder nooit iets van een probleem gehoord.
Probeer eerst een andere CDI, of jouw CDI op een andere CX.

SPOELEN
Als het inderdaad de opnemers zijn (niet zo heel waarschijnlijk), niet moeilijk doen, opnemers nieuw plaatsen, nieuwe pakkingkje op allerachterste dekseltje, klaar.

DYNAMO/STATOR
Meet de stator eerst door voordat je moeilijk gaat zitten doen met nieuwe dynamo/stator.
Als het de dynamo is, en je achterdeksel is goed, alleen de dynamo vervangen. Wil je op zeker spelen, dan ook (weer) de mech.seal vervangen. Alhoewel dat niet altijd noodzakelijk is.
De stator van mijn "Rode Rakker" is vervangen in jan. '08, en de seal is niet vervangen. 14.000 km verder, en nog geen centje pijn.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat achterdeksel is beschadigd bij het verkeerd plaatsen van de seal, de eerste keer...... misschien een foto-tje?

STARTMOTOR
Dat de startmotor 1x niet direct draait kan van alles zijn, zelfs 1 slecht collector plaatje van de startmotor. Oplossing: Startmotor openmaken en schoonmaken.

Verder weet ik het ook even niet.

Succes.

Harmony,
Hans
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 aug. 2009 10:21 
Dank je wel Hans.

Ik ben bij Initech gaan kijken maar dat duizelt me, ik zou nog niet weten welke ontsteking ik dan zou moeten bestellen maar dat weten ze daar dan vast wel. Betekend dat dan ook bedrading aanpassen of krijg je een passende set?
Wat ik wel apart vind is die Rupert CDI, veel over te lezen maar blijkbaar niet te koop?

Foto van het beschadigde achterdeksel heb ik niet. Ik had vlak voor mijn vakantie geen tijd dus dat heeft de lokale dealer gedaan. Hij vertelde dat de boel beschadigd was maar dat het nu wel gelukt was de seal goed te plaatsen. Hij heeft ook niet gelekt.

Ik ben benieuwd hoeveel werk het blijkt om het blok uit te bouwen als het nodig is. Als dat meevalt dan doe ik het niet, dan kan het altijd nog als het weer nodig is of de deksel zou er heel beroerd aan toe moeten zijn natuurlijk.

Ik hoop dat de dames en heren bij de ANWB gauw zorgen dat mijn plof weer hier is, dan kunnen we echt kijken en meten wat er mis is. Dan kan er tenminste een echt plan de campagne worden gemaakt.

Maar even afwachten nu dus helaas...
CX500A 1979

Schrijver Znoek
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 aug. 2009 11:33 
De Rupert CDI is wel te vinden bij mij en Rupert zelf, maar het duurt wel even om hem te maken. Wat we nodig hebben is je oude bakje en bekabeling, de rest maken we er nieuw in. Dit komt ongeveer op 45 euro denk ik. Ook kan je best je cdi beveiligen door een diode en zekering te steken tussen je kill switch aansluiting. (zwart wit draad aan cdi)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 aug. 2009 11:34 
IGNITECH
Als je een Ignitech wil bestellen moet je voor een CX500 de SPARKER DC-CDI-P2 unit hebben. Lees het stukje even door en je ziet dat de Cx er met name in genoemd staat. En als je opgeeft dat dat het voor een CX500 is zitten de juiste pluggen er al aan. Geen gedoe met kabelboom of zo.


UITBOUWEN
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het uitbouwen van een CX blok binnen twee uur mogelijk is.

Maar dan moet je het wel vaker gedaan hebben, experts only, zullen we maar zeggen.

Als goedwillende amateur is het mij ook gelukt, maar ik had er wat langer voor nodig, in een klein, koud en vochtig schuurtje. En toch lukte het.

Maar ik zou eerst eens kijken of het toch de CDI is. Ik heb eerder gehoord dat dat ding er op een warme dag zomaar mee ophield.

Tip:
Marco Becker zit in Biddinghuizen. Da's niet al te ver van Lelystad af. Hij weet ontzettend veel van de CX en Silverwing modellen.

Mocht je hulp nodig hebben bij het doormeten van de Stator, of testen van de CDI, ik zit in Ede.
lees ook maar eens mijn website , over uitbouwen en stator testen etc.

Harmony,
Hans.
( wacht ook even af )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 24 aug. 2009 15:01 
Kijk daar heb ik wel wat aan.

Vraagje aan Znoek, je beschrijft kort iets over een beveiliging met diode en zekering voor de dodemansknop. Leg even uit wat die had ik nog niet eerder gelezen. Verder lijkt mij een vervangende CDI voor die prijs het wachten heel erg waard. En als mijn CDI stuk is is er dus een doosje en bekabeling!

En voor Hans, ik heb ergens een procedure met lampjes gezien om de CDI te testen maar dat is wel wat 'gedoe' dus als jij dat kunt dan is dat misschien een optie.

Weet één van jullie wat de voor en/of nadelen zijn van ofwel Ruperts nabouw ofwel een, veel duurdere, ignitech CDI? Verander je nog wat ten aanzien van de standaard vervroeging, ik begrijp dat daar mee geëxperimenteerd is en dat dat wel een betere performance kan geven?

Al met al duurt wachten tot mijn blauwe mormel terug is nu al weer veeeeeel te lang. En bedenk dan dat hij bij een Peugeot garage in Frankrijk staat tussen sloop en schroot...:
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 aug. 2009 15:40 
Nou kan ik het dan nooit laten en zit uren te zoeken naar info. Ik heb wel een nut gevonden van die initech CDI. Hij maakt geen gebruik van de stator... Als je dynamo gewoon goed werkt heb je daar genoeg aan. Dat betekend dat als je een kapotte stator hebt er geen nieuwe in hoeft. Alleen die nieuwe box plaatsen (10min) en de boel draaid weer en beter ook naar ik begrijp...

Als dit klopt??dan ben ik wellicht voor weinig geholpen!
CX500A 1979

Schrijver Znoek
Gast 
#13 | Geplaatst: 24 aug. 2009 15:55 
Beter draaien zou ik niet zeggen, inderdaad moet je stator niet in orde zijn. maar waarom al die moeite en geld erin steken als die nog wel werken?
over die beveiliging, er staan stukjes over op het prikbord van rupert, zoek het maar eens op.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 aug. 2009 16:53 | Aangepast door: Hansv 
Znoek heeft gelijk.

Het artikel over de CDI staat HIER .

En als je stator kapot is (beruchte 5000 rpm probleem, of helemaal niet starten) is zo'n Ignitech de moeite waard. Scheelt de kosten van een stator wissel (al gauw zo'n 200-250 euro).
Is je stator goed, ja, dan is een 'Rupert-CDI' of een gewone tweedehands ook een oplossing.
En natuurlijk veel goedkoper.

Zo'n Ignitech kun je nog wat aan regelen, een 'Rupert -CDI' ken ik niet uit ervaring maar is volgens de verhalen een replica van de originele van Honda

Harmony,
Hans.
( die denkt dat er ondertussen zoveel info is gegeven dat e.j. door de bomen het bos niet meer ziet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 24 aug. 2009 20:14 
Ehhh het prikbord van Rupert. Ik kan van die meneer Rupert bar weinig vinden hier. Ik zal wel niet goed zoeken maar ook via Google noppes.

Ik ben daar al een tijdje naar op zoek, gewoon uit intresse.

Verder heb ik gelezen dat er is geexperimenteerd met een vervroeging die lijkt op de transistor ontstekning van de E. Die motor is feller en zou vooral op lage toerentallen beter presteren. Dus ook dat vond ik wel intresant eigenlijk.

Ik vind het ook wel een voordeel dat die ignitech die spoelen niet gebruikt. Dat betekend dat er geen hoge teperaturen door de spoelen gaan. Ook kun je dan onderdelen van de transitor versie gebruiken voor de dynamo waardoor de laadstroom hoger wordt. Ik vind dat wel een hoop voordelen. Als ik een nieuwe unit koop ala rupert dan blijft die spoel heet worden. Of het ding vernieuwd is weet ik niet maar ik betwijfel het eigenlijk.

Ik blijf nog even afwachten met een definitieve beslissing maar als ik een cdi nodig heb dan koop ik denk ik een ignitech box. Ik denk dat ik dan gewoon een meer betrouwbaarder systeem heb.

Ene nee hoor het duizelt me nog niet...
CX500A 1979

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 En toen...was er niets meer!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven