Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamo of spanningregelaar?

 
Schrijver RenePool
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 aug. 2003 13:36 
Beste luitjes,

Ik twijfel of mijn dynamo kapot is, of mijn spanningregelaar. Accu lijkt OK, net nieuw namelijk.

Het is het volgende:
Gistermorgen merk ik dat de motor pas start na 4 keer rondraaien van de startmotor. 's avonds geen last, later op de avond alleen een paar stuiptrekjes van de accu, en niet starten. Spanning op accu 11V.

Ik heb een losse autoaccu gebruikt voor de volgende testen:

Ik heb stekker van de dynamo eraf gehaald en meet bij stationair 7V wisselstroom tussen de 3 meetpennen. Met meer toeren krijg ik het niet verder dan 14V tussen alle drie de pennen.

Accu wordt niet opgeladen, 12,5 V met stationair, ook met meer toerental. Met een Ampere meter in serie met de hoofdzekering( ik rij Silverwing) meet ik 7A. Echter met hogere toerntal loopt dit terug naar 2A.
Accu blijft 12,5V.

Accupolen eraf bij lopende motor met verhoogt toerental. Motor blijft lopen, dus de dynamo neemt het werk over. Echter onder de 1500 toeren valt de motor uit.

Wat is het nu, de dynamo of de spaningregelaar?

René
AKA Vzes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 aug. 2003 22:02 | Aangepast door: Floris 
Rene, dat lijkt op slecht nieuws (stator). Ik had precies dezelfde verschijnselen: accu steeds leeg, laadspanning ongeveer 12 volt. Deze moet boven de 13 liggen, zelfs bij stationnair toerental.

Heb je de weerstand op de blokstekker met de gele draden gemeten? Tussen de 3 'mannetjes' moet je volledige continuiteit meten. En tussen iedere gele met de massa mag er geen continuiteit zijn.

Bij mij was er continuiteit tussen 1 van de 3 gelen en de massa. Dat betekende een defecte stator met als gevolg te weinig laadstroom. Met de nieuwe stator heb ik nu 13,6 volt laadstroom bij stationnair toerental.

Wat ik niet kan verklaren is dat je motor uitvalt beneden 1500 tpm.

Kijk ook nog even hier http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statchek.html voordat je de definitieve conclusie trekt.

sterkte
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 aug. 2003 19:31 
Yep, stator naar de knoppen. Heb ook hetzelfde gehad. Als je CDI onsteking hebt kost dat wel wat centen maar een transistor onsteking is gelukkig goedkoper. Ik had de pech van een CDI te hebben. Heeft me 280 euro's gekost i.p.v. 130 euro's voor een gewone. Succes ermee en tot een ontmoeting on the road.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamo of spanningregelaar?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven