Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Klembout eindaandrijving wil niet los

 
Schrijver coenox

Voorzitter 
#1 | Geplaatst: 5 aug. 2003 18:06 
Ik ben, ambiteus ik geef het toe, begonnen met het slopen van een CX500 C. De bedoeling is hem hierna weer op te bouwen. Ik loop nu tegen iets geks aan. Ik krijg de klembout van de eindaandrijving niet los. Geen enkele sleutel (nr 12, steek, ring of dop) past echt goed. Ondertussen wordt de bout steeds ronder en wordt het steeds lastiger. In het werkplaatshandboek is het 1 zinnetje, voor mij natuurlijk weer dagen werk. Wie weet raad ?
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver mrk
Gast 
#2 | Geplaatst: 5 aug. 2003 18:46 
Ik weet ook niet welke maat of een speciale manier om hem los te krijgen maar als ik het zo lees denk ik dat het gewoon een engelse maat is probeer dat eens.
marc

Schrijver fiering
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 aug. 2003 19:27 
Gebruik anders een pijpenwrench/pijpentang, je boutje is dan zo los.
Je moet alleen wel een nieuw boutje aanschaffen, omdat je met een pijpenwrench, het zeskant van het boutje dusdanig verziekt, dat je het niet meer kan gebruiken.
Ron

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 5 aug. 2003 20:28 
Hallo Coen, Kijk eens bij deze link, daar staan wat tips om vastzittende moeren bouten en schroeven los te krijgen.
www.geocities.com/kevermotor/Artikel2.html
(het artikel gaat over kevermotoren maar ook over vastzittende bouten/moeren.
Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 5 aug. 2003 21:18 | Aangepast door: coenox 
Ron,

Hoe ziet zo'n pijpenwrench er uit ? Echt nog nooit van gehoord.

Wat trouwens ook niet helpt is dat het harmonicarubber erg in de weg zit (en die wil ik toch echt weer gebruiken) en dat de uitgaande as makkelijk verdraaid bij kracht zetten.

Bedankt voor de tips, ik ga eens verder nadenken over de volgende stap.
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver frans
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 aug. 2003 21:44 | Aangepast door: frans 
Coen,

Mail Hugo even, hij kan het je precies vertellen. Ik dacht nl. dat hij met hetzelfde probleem zat, toen hij z'n motor aan het restaureren was.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 aug. 2003 21:52 
Tis een 8 mm speciaalbout met kort schroefdraad die uitloopt in een lange pen. De kop is metrisch 12 als ik 't me goed herinner. Als hij toch bijna rond is dan helpt alleen een griptang nog. En daarna mag je waarschijnlijk een nieuwe bestellen (90127-415-000).

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 6 aug. 2003 10:00 | Aangepast door: coenox 
Hmm. Ik heb 'gewone' (metrische) sleutels die zouden moeten passen. Door de lastige werkruimte, en eventueel versleten gereedschap is de kop kennelijk toch al wat rond geworden. Misschien is een griptang de laatste redding.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 6 aug. 2003 10:27 | Aangepast door: coenox 
Even te snel gepost, sorry.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 aug. 2003 10:55 | Aangepast door: Floris 
Dit is een griptang

http://www.deheul.com/artikelgegevens.asp?nummer=104


Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver JosvanR
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 aug. 2003 15:11 
Wat ook nog wel eens wil helpen is om er eens flink hard op te slaan (de bout). Dat heeft twee doelen: 1 het lucht op, en 2: de bout "schrikt" en wil dan nog wel eens wat makkelijker loskomen. Wat ik als laatste redmiddel nog wel eens heb gedaan is de bout een maatje kleiner vijlen met een ijzervijl. Dan een kleiner maatje steeksleutel erop wurmen en nog eens proberen. Dit alles wel pas doen nadat je het zaakje een nachtje in de WD40 hebt laten staan.

Schrijver Ray
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 aug. 2003 22:18 
Hoi,

Inderdaad, het is een gewone 12 , dus geen engelse maat. Het harmonicarubber kan je gewoon loshalen/verwijderen nadat je het achterwiel en achterbrug hebt verwijderd( schokbrekers losmaken, dop van het frame halen, borgmoer lostikken met drevel, moer uitdraaien en zo kun je scheefsgewijs de achterbrug eruit halen en het rubber van het blok loshalen. Uiteinde van de cardanas vastklemmen in een ingeklapte op de grond liggende Workmate geeft je iets meer stabiliteit. Daarna heb je alle werkruimte om de borgbout een keer kortstondig heet te stoken, een flinke tik op de kop te geven en met een griptang en/of het bovenstaande bijvijlen los te halen. Van te voren kruipolie (desnoods herhalen) aan beide zijden inspuiten helpt altijd!
Doorzettingsvermogen en rust helpen meer dan dommekracht dat over het algemeen alleen gesloopte koppen of afgebroken bouten veroorzaakt!
Succes,
ray

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 8 aug. 2003 09:33 | Aangepast door: coenox 
Ik heb het advies van Ray gevolgd. Echter: door de vorm van de aandrijfas is het rubber er niet op deze manier af te halen. Wel ligt de hele motor nu uit elkaar. Ik heb het blok met aandrijfas en al uit het blok gehaald. Je kunt het relaas volgen op mijn weblog

Bedankt voor alle tips tot dusver !

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Ray
Gast 
#14 | Geplaatst: 12 aug. 2003 23:12 
Hee lekker Coenox, zo worden we niet veel wijzer met die weblog van je:
Als je het niet wil laten zien mag je het gewoon zeggen hoor! :-)

Fraaaans !!! Hellp!

The requested URL /~coenox/blogger.html was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.


-------------------------------------------------------- ------------------------

Apache/2.0.40 Server at home.deds.nl Port 80

Schrijver coenox

Voorzitter 
#15 | Geplaatst: 13 aug. 2003 10:24 | Aangepast door: coenox 
Ray,

Frans kan je hier echt niet mee helpen hoor. Probleem ligt bij mij. Sorry. Ik heb de weblog inmiddels aangeopast en hij zou nu moeten werken. Als ik even weer tijd heb, Boekel komt er immers ook aan, zal ik ook nog wat foto's plaatsen.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Klembout eindaandrijving wil niet los

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ amsilverwing ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven