Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Problemen na moeilijk starten

 
Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 aug. 2003 23:27 
Beste vrienden, het relaas van mijn gerikketik van mijn ventilator heb ik ondertussen wel al genoeg uit de doeken gedaan dus; na pech bij de levering van een nieuwe (niet op tijd) en aangezien het mijn woon-werk vervoer is ben ik blijven verderrijden. na moeilijk starten (dinsdag) kreeg ik ineens heel veel meer rikketik. Mijn idee was dat ik de ventilator zou verliezen op de terugreis naar huis. Demontage ervan en het geluid bleef: het is zelfs nog erger dan voorheen. Wie weet raad en hoe kan dit ineens gebeuren. Gas geven en het geluid vermeerdert; nu zelfs bij stationair draaien hoor je het. Kettingspanner ????

Schrijver terry

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 aug. 2003 12:31 
Weet er iemand raad aub ?
Is nogal dringend.
Dank bij voorbaat

Schrijver fomoco38
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 aug. 2003 16:46 
tjah, wreed ambetand hé. Drie mogelijkheden volgens mij. 1: kettingspanner zoals u al zei. 2: Kleppen afstellen. 3: lagerschalen van de drijfstangen. (extreem gevallen alleen)
Ik zou gokken op kleppen aangezien hij plots slechter starte. Mischien iets stom maar zitten er andere bougies in die iets langer zijn? Zou kunnen dat die de piston raken en da kan ook zo een rikketik geluid geven.
Als de schroef er nog af is kan je mischien de oliedruk eens meten bij warme motor met een analoge meter. als de lagerschalen er door zijn kun je dat zien aan de oliedruk. (soms)...
Is wel moeilijk zonder het geluid zelf gehoord te hebben hoor. Keep in tutch

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 aug. 2003 17:31 
Hoi Terry,

ja, geheid de kettingspanner die gebroken is bij het bovenste bevestigingsoog. Dus ...., inspectiedekseltje uit het achterste motordeksel schroeven en met een slanke en lenige vinger recht naar boven langs de spanner voelen of er een breuk is, dan wel of er veel zijdelingse speling zit op de glijschoen.

Enne, de motor ondertussen niet laten draaien.
Ook niet meer verder rijden; de nokkenasketting kan breken en dan ben je veeeel verder van huis.

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver terry

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 aug. 2003 18:27 
Beste vrienden cxers,
blok ligt er ondertussen al van onder.
Heb er nog ééntje staan op reserve die ik dus vanavond of morgenvoormiddag eronder plaats. Het enige vershil met het blok is de carteronluching die niet niet via een darm aan het inspectiegat bevindt; maar dat zou geen probleem geven denk ik. Schoonbroer komt morgen helpen dus hoop ik redelijk vlug resultaat te halen. Hou jullie op de hoogte en bedankt voor de reacties en hopelijk tot in Boekel ... al was het met de wagen om de vrienden nog ven te ontmoeten.

Schrijver terry

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 aug. 2003 19:26 
Heb deze namiddag tot grote vreugde al een testritje gedaan met mijn nieuwe blok. Loopt (althans daarstraks toch) gelijk een horloge.
Kilometerstand van het blok is 45000Km dus die zou nog wel een tijdje meekunnen. Het was een gelukkige zondag.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 aug. 2003 21:08 
yo Terry, gefeliciteerd!

Tot ziens in Boekel.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver frans
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 aug. 2003 22:08 
Terry,

Hartstikke mooi!

Schrijver terry

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 aug. 2003 15:55 
Heb het achterste motordeksel reeds gedemonteerd en een gebroken kettingspanner ontdekt. Ketting had links reeds ongeveer 1 cm weggesleten.
Nu de vraag : het niet meer opgespannen liggen van de ketting heeft dit invloed op de prestaties van de motor ? Ik vindt dat de nieuwe beter vermogen heeft. Hij heeft wel maar de helft van kilometerstand;maar het verschil is voelbaar

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 aug. 2003 17:36 
Als de ketting slap ligt is ook de timing van de nokkenas niet goed meer. En dat heeft inderdaad gevolgen voor de prestaties. Je hebt zelf kans dat de ketting een tandje versprongen is en dan is het rijden helemaal huilen met de pet op. De kleppen staan dan niet meer op het juiste moment t.o.v. de stand van de zuigers.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 20 aug. 2003 23:37 
Hoi Floris,

De CX motor (krukas) draait (in rijrichting gezien) linksom; dat betekent dat de nokkenasketting
aan de linkerzijde altijd wel strak gespannen staat. Alleen door de veerdruk van de kleppen kan ie als er aan de rechterzijde door een gebroken kettingspanner geen druk wordt gegeven (vergelijk het met een de dwarsdrukcompensatie van platenspelers) dat de nokkenas dan de mogelijkheid heeft om onafhankelijk van de krukas en dus ook de stand van de zuigers zelfstandig 'door te draaien' (de kleppen kunnen dan door hun veerdruk vanuit de klepveren voorijlen tov het verbrandingsproces) en dan loopt ie inderdaad en stuk minder lekker.

Het 'verspringen van een tandje' is m.i. alleen in zeer extreme gevallen mogelijk. Veel eerder zal de ketting door het klapperen breken.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Problemen na moeilijk starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven