Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Haperende CX: BRISK bougies gebruiken?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver polleke
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 aug. 2003 12:00 | Aangepast door: polleke 
Hallo allemaal. Mijn CX500 uit 1982 hapert gigantisch tussen ca. 4.500 & 6.000 rpm bij een goed opgewarmde motor. Volgens mij loopt hij dan op 1 cylinder. Vóór en na het genoemde toerental trekt hij weer als een speer. Om door de toerenrange heen te kunnen, schakel ik bij optrekken heel snel door naar 2-3-4-5e versnelling, todat ik zo'n 60 km/u rijdt en dan schakel ik terug naar z'n 3 en zodat ik meteen boven de 6000 rpm kom en zodoende kan ik wegkomen. Een heel gedoe dus.
Het volgende heb ik al geprobeerd om het te verhelpen:
A. CDI box vervangen (hielp niet)
B. Benzineleidingen, carbs gereinigd (hielp niet)
C. Nieuwe NGK bougies (hielp niet)
D. Luchtfilter gereinigd (hielp niet).
Nu heb ik ergens op een site gelezen dat de vonksterkte van 1 van de 2 cylinders te zwak kan zijn. Hiervoor zou en Stator (??) vervangen moeten worden of zo.
Maarrr...er is ook een nieuw type bougie op de markt onder de naam BRISK (zie www.brisk.de) die een veel betere vonk afgeeft dan de normale bougies. Dat heeft te maken met gebruikt materiaal en het feit dat de vonk rondom kan overspringen i.p.v. alleen naar het nippeltje erboven.
Vragen aan de lezers:
- moet ik echt denken aan vv. van de stator?
- heeft iemand ervaring met de BRISK bougies?
- passen die op een CX?
- .....?

Jullie hulp is meer dan welkom, want ik wil wel weer eens gewoon kunnen rijden zonder te veel heen en weer schakelen.
Dank dank dank, Martin

Schrijver fomoco38
Gast 
#2 | Geplaatst: 16 aug. 2003 16:31 
Kijk uw bobijnen eens na.
Kan zijn dat er oxidatie aan de bougiekabel voorkomt of de bougiekabels vervangen wil ook wel eens helpen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 aug. 2003 17:42 
Hoi Martin,

lijkt inderdaad verdacht veel op het bekende stator-probleem. Het hoeft het niet te zijn (zij het dat dat maar zeeeeer sporadisch voorkomt).
Je zou alle elektrische stekkerverbindingen eens goed kunnen schoonmaken en vooral de bougiedoppen (de originele zijn demontabel en zeer gevoelig voor corrosie dus hoge veerstand; de doppen mogen een weerstand hebben van kOhm), maar de bougiekabels van een CX zijn niet demontabel dus ook niet te vervangen (dus dan andere bobines monteren).
Je zou de zgn 'white-wire-fix' (zie o.a. de site van de zweedse CX club) kunnen proberen. Het probleem van de verouderende CX CDI stator (ik neem aan dat jij een CDI onsteking hebt en (nog) geen transistorontsteking ?????)is dat de op de stator gemonteerde ontstekingsspoel voor hoge toerentallen vaak het eerst de brui geeft. Door de 'white-wire-fix' leidt je de stroom van de spoel voor de lage toeren om naar die voor de hoge toeren. Kun je dan wel normaal in het toerenbereik rijden dwz zonder stotteren of vermogensgat, dan is de stator defect en moet worden vervangen. Da's zelf heel goed te doen. Let wel dit is louter bedoeld voor diagnose en niet om vrolijk weer door te rijden.

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 aug. 2003 09:54 
Stator diagnose:

http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statchek.html
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver polleke
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 aug. 2003 10:41 
Bedankt voor jullie snelle reacties en tips! Morgen/overmorgen ga ik ze eens nalopen. Die blueyonder site is een mooie!
De uitkomsten van mijn inspanningen zal ik terugkoppelen. Dank, Martin

Schrijver richardkalkman
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 aug. 2003 13:34 
Hallo allemaal.
Ikzelf heb een CX van 80 met ongeveer hetzelfde euvel.Alleen doet de mijne het in de lagere toerentallen (ongeveer tussen de 2500 en de 4500 toeren)
Ik heb de CX nu ongeveer een maand en vanaf het begin zat er een klein dipje bij de 3000 toeren,niet echt hinderlijk maar wel merkbaar.
Maar nu van het ene op het andere moment begint hij in te houden en behoorlijk te stotteren tussen deze toerentalen.
Zodra je boven het toerental van 4500 komt loopt ie weer perfect en stationair loopt ie ook goed.
Starten (warm/koud) geeft ook geen probleem.
De motor heeft ongeveer 76000 km gelopen maar van de onderhoudshistory weet ik niet veel.
Wat ik wel kan zien is dat er een nieuwe pakking in het midden van het blok zit (is dus wel los geweest)maar wat er gedaan is weet ik niet.
Ik heb die statorcheck van "blueyonder" gedaan en op de witte draad moest ongeveer 90v zijn en meet ik ongeveer 85v en op de blauwe moest 100v zijn en daar meet ik ongeveer 104v.
Nu weet ik niet of 85 ipv 90 voldoende is.

Zijn er misschien een paar handige tips waar ik naar zou moeten kijken voordat zo de hele motor uit mekaar draai en dan toch iets simpels blijkt te zijn?

alvast mijn hartelijke dank.

vriendelijkr groet

richard

Schrijver richardkalkman
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 aug. 2003 14:12 
Hallo allemaal

Nog even als aanvulling
Ik heb de metingen van de "blueyonder" site gedaan en alles was goed,dus zou er met de stator geen probleem zijn.

vriendelijke groet

richard

Schrijver richardkalkman
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 aug. 2003 15:00 
Hallo allemaal

Nog 1 vraag.
Mijn rechter bougiedop heeft een weerstand van de juiste waarde maar links geeft helemaal niks door op de multimetermeter.
Maar de bougie vonkt wel even sterk op elke dop.
Zou evt. daar het euvel liggen?
en zoja,wat is dan de reden en werking van de weerstand van de bougiedoppen?

BVD

richard

Schrijver scrappy
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 aug. 2003 16:29 | Aangepast door: scrappy 
wat is dan de reden en werking van de weerstand van de bougiedoppen?

Volgens mij dient de weerstand om de CDI unit netjes af te sluiten, als de weerstand b.v. 1 Ohm zou zijn sluit je de zaak kort.

Ik heb hetzelfde probleem als Richard.
Een bougiedop van 5K en een oneindig.
Ik heb de bougiedop uitelkaar gehaald en de weerstand blijkt kapot te zijn.

Zijn deze weerstanden los te krijgen?
En zo ja, waar?

Groetjes,
Niek.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 aug. 2003 17:11 
De weerstand in het ontstekingssysteem is voor de CDI CX nogal kritisch; er is veel elektronica en stroom nodig om de CDI-vonk tot stand te brengen. Die 5K in de bougiedop zelf is nodig, je moet er dan ook geen bougie indraaien met een -R- (= weerstand) in de typeaanduiding, want dan verhoog je de weerstand alleen maar en wordt de vonk zwakker.
Als je oneindige weerstand in de bougiedop meet dan zit in die dop natuurlijk een gigantische weerstand (veelal corrosie) en dan zul je met de bougie buiten de cylinder best wel een vonk zien maar in de cylinder bij gemiddeld zo'n 10 - 12 bar zal de kracht van die vonk (als ie al wordt geproduceerd) natuurlijk veel minder of zelfs afwezig zijn. Dat betekent dan ook dat het mengsel niet zal ontsteken en dus de motor beroerd loopt.
Die weerstand die in de bougiedop zit is niet los te krijgen. Overigens zit er ook nog een plaatje en een veertje in, maar die zijn meestal door corosie 'opgelost'. Remedie is dus, ofwel nieuwe doppen (bij Honda heel duur maar demontabel, bij bijv. Louis goedkoop maar niet demontabel) ofwel een stukje ijzer ipv de weerstand. De site van onze zweedse CX vrienden geeft daarvoor handreikingen.

Het is altijd zinvol alle elektrische verbindingen van de CX regelmatig te reinigen en in te spuiten met bijv. contactspray en ook de bougiedoppen van binnen goed schoon te houden. Daarmee verleng je uiteindelijk ook de levenduur van de stator.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#11 | Geplaatst: 17 aug. 2003 17:43 
dat van dat stukje ijzer lijkt me niet helemaal de bedoeling, ijzer heeft namelijk niet een hele hoge weerstand, bij louis.de kun je de goede doppen bestellen, met weerstand erin, die kosten geloof ik een euro of 7 perstuk.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 aug. 2003 19:04 
Ik heb die doppen bij www.louis.de gekocht voor € 8,95 per stuk en dat was het geld zeker waard. Het bestelnummer is 10035217.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 aug. 2003 18:34 
bogie doppen met weerstand is voor de radio storing die deze teweeg brengen voor auto en motoren radio`s ook voor de draagbaren
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver polleke
Gast 
#14 | Geplaatst: 20 aug. 2003 15:30 
Mijn initiële vraag heeft ook bij andere vragen opgeroepen, die (gelukkig) ook allemaal (vrijwel) beantwoord zijn.
De CX electronica is, zeg maar, een vak apart. Veel variabelen in oorzaak en oplossing.
Misschien een idee om alle diagnose- en verhelptips te consolideren en in de vorm van een matrix op een apart paginaatje op deze site te zetten?

Inmiddels heb ik mezelf een multimeter aangeschaft en ben ik ijverig aan het doormeten geslagen (cfm. blueyonder specs.).
Ik vrees echter dat ik niet zo goed met het apparaatje om kan gaan (nog niet althans), want de waardes die ik uitlees lopen wel heel erg uiteen.
Van de week ga ik naar iemand met meer ervaring, hopelijk kan die me helpen met een juiste diagnose.

Voorlopig rijd ik, al heen en weer schakelend om buiten het 4500-6000 rpm bereik te blijven.

O ja, toch nog een vraag t.b.v. mijn diagnose

Als ik een 'hardware'-probleem heb, met bijv. mijn niet goed werkende stator, dan zou ik toch in ALLE gevallen last moeten hebben van het snorren op 1 cylinder of inhouden? Echter heb ik soms helemaalgeen last en rijdt de motor als een zonnetje, in andere gevallen lijkt het juist weer erger dan normaal.
Zegt dit iets over de mogelijke oorzaak?

grrrrroeten, Martin

Schrijver Roadkill
Gast 
#15 | Geplaatst: 20 aug. 2003 19:51 
Hoi Martijn, het niet meten van de exacte waarden kan aan een aantal dingen liggen, de belangrijkste is de kwaliteit van je meter, als je er een bij een bouwmarkt hebt gekocht voor bijvoorbeeld een euro of 10 dan kan dit al een oorzaak zijn. Nauwkeurige meters zijn duur, maar wel goed gecalibreerd. Neem in je metingen altijd een ohm of zo mee aan kabelweerstand. Bij het meten van spoelen en dergelijke kan de weerstand afhankelijk zijn van de temperatuur.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Haperende CX: BRISK bougies gebruiken?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven