Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Schroefjes vlotterbak

 
Schrijver Roadkill
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 aug. 2003 16:36 | Aangepast door: Roadkill 
Hallo een ieder, ik ben bezig met het uitelkaar halen van mijn carbs om daarna een poging te doen ze weer in elkaar te zetten. Nu loop ik meteen tegen een probleem aan, een schroefje van de vlotterbak van eleke carb zit extreem vast, maar is wel gemaakt van een zeer zacht materiaal, hoe kan ik ze eruit krijgen (de kop is al slecht) hetlijkt me niet handig om met een slagschroevendraaier op de carb te gaan rammen. Tips zijn welkom.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 aug. 2003 20:41 
Hoi,

Da's een bekend probleem; ook andere bevestigingsschroeven van de carbs zijn van dat zachte materiaal gemaakt.
Als dat schroefje echt niet wil; uitboren event. nieuwe draad tappen of de bestaande weer iets opsnijden en met een ander passend liefst inbusboutje weer monteren.
Inderdaad niet met grof geweld de carbs te lijf gaan.

Succes.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 aug. 2003 15:34 
ik neem aan dat je voor het uiboren van zo een klein schroefje de nodige speciale apparatuur nodig hebt?? Kolomboor of zo?

Schrijver bogfrits
Gast 
#4 | Geplaatst: 23 aug. 2003 22:58 
Ik heb een skechte voorstelling van het gegeven dat de schroefjes van de vlotter bak(ken) niet los te krijgen zijn ik neem aan dat bij het los proberen te maken de ster reeds kapot is, maar dat kan toch ook met een goede tang zelfs kan de brug die tussen de twee carbs zit even weg gehaalt worden om er met de tang beterbij te kunnen, eerst even weken in een tegen roest en oxidatie middeltje en dan proberen en inderdaad door inbus boutjes vervangen de centraal gezeten boutjes langer +/- 4 centimeter kopen en die overlengte door een bus van een stukje pijp opvangen dan kan je die vlotterbakken ook demonteren zonder de carbs er af te moeten halen
vriendelijke groeten frits.

Schrijver Anoniem
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 aug. 2003 23:01 
Als de schroefkopjes bijna kapot zijn een laatste remedie: met een dun ijzerzaagje een sleufje zagen zodat je een rechte schroevendraaier (i.p.v. een kruiskopschroeverdraaier) kunt gebruiken. En natuurlijk veel WD40 spuiten en een nachtje laten weken.

succes
Floris

Schrijver Roadkill
Gast 
#6 | Geplaatst: 24 aug. 2003 16:24 | Aangepast door: Roadkill 
met WD40 en een sleufje zagen in de kop van het schroefje is het gelukt.
Ik heb ondertussen ook nog iets anders ontdekt. Als je op je accuboor/schroefmachine een ring hebt waarmee je de 'doorslag' in kan stellen, is dit handig als schroeven heel vast zitten. Door de 'doorslag' langzaam op te voeren krijg je een beejte het effect van een luchtsleutel, door het 'doorslaan' van je schroefmachine voorkom je dat het bit uit de schroef vliegt, maar ondertussen krijgt het schroefje steeds een flinke tik in de goede richting. En uiteindelijk komen ze los hoera! In mijn vlotterbak trof ik een hoop gruis aan! Dus schoonmaken maar..... Ik hoop dat het over twee weken wel af is, anders moet ik Boekel missen, en dat wil ik niet
Ook het luchtregel membraam aan de zijkant van de Rechter carb was kaput, dat verklaart het niet stationair lopen en starten op een cilinder

Schrijver EHO
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 aug. 2003 23:15 
Indien het "restaureren" van de schroefkopjes niet gaat, of b.v. de schroefkoppen verzonken zijn, dan helpt ook de zgn. "linkse tap".
Dat is een tap met een schuin uiteinde waarop een zeer grove, nogal ondiepe schroefdraad zit. De schroefdraad is links om. De tap wordt met een taphandeltje gebruikt.
De linkse tappen zijn in zeer kleine maten verkrijgbaar.
Werkwijze:
Boor een gat in het centrum van de schroef. De diepte hangt af van de linkse tap die je gaat gebruiken. De boordiameter is natuurlijk iets groter als het dunste uiteinde van de linkse tap. Na het boren de linkse tap er indraaien tot die vastloopt in de schroef en nu langzaam kracht zetten tot de schroef los schiet.

Het voorbewerken met WD-40 of zoiets strekt tot aanbeveling, maar geen olien meer in het geboorde gaatje.

Succes,
Erik

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Schroefjes vlotterbak

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven