Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

elektrisch probleem

 
Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 juli 2010 10:35 
hallo
ik heb hier een CX staan die prima loopt, maar het achterlicht/remlicht werkt niet en de temperatuurmeter beweegt ook niet, terwijl hij een tijdje stationair stond te draaien.
Koplamp, knippers doen het wel

Wat en waar moet ik precies controleren / doormeten?

alvast bedankt
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 juli 2010 11:26 
Als het achterlicht EN het remlicht het niet doen maar de achter-knippers wel, dan is het eerste waar ik naar kijk de MASSA aansluiting bij het achterlicht.

Misschien ook wel iets om de lampjes te controleren, en de lampfitting.

Heb je 12 volt op de draad naar de schakelaar?

Temperatuur meter: Doet de 7 volt het nog wel? Controller ook de blauw/zwarte (denk ik) draad vanaf de opnemen naar het metertje. Dit metertje is een ampere meter die, afhankelijk van de weerstand van de NTC een aanwijzing geeft.

Zo even in het gauw een paar ideetjes.

Is dit de motor uit Haarlem, die van dat rempotje?
Dan kun je dat soort dingen verwachten, aangezien de machien tegen de straat is gegaan.....

Harmony,
Hans.
( gaat nu verder net verf en kwast .... met dit weer )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 juli 2010 13:13 
hey hij komt niet uit haarlem maar uit groningen

maar ik moet dus een blauw/zwart meten, massa op achterlichtunit (hoe moet dat achterlicht eraf om de lampen te checken, zie geen schroeven)

12V op draad naar schakelaar--> welke is dit??

elektra is het enige waar ik echt geen kaas van heb gegeten...
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 juli 2010 13:54 
Bij de CX (misschien bij elke honda) is de massa groen.

Zowel de achter knippers als het achterlicht en remlicht zijn op een gezamelijke massa aangesloten.

LET OP: ALLEEN ALS KNIPPERS HET ACHTER WEL DOEN

Doen je knippers het wel, maar de lichten het niet:
Verwijder zadel
verwijder het gereedschapsbakje (als het er nog is)
zoek een plastic omhulsel waar alle draden in verdwijnen en schuif dit omhulsel weg ( als het er nog is.)

Hier vind je waarschijnlijk een losse groene draad. Maak alle verbindigen los/schoon en zet ze weer vast.

Controleer ook de fittingen zelf.

Er zijn twee 'rubber doppen' zichtbaar, die je een kwart slag kunt draaien. Dan kun je de lampen eruit nemen.

12 volt op de remlicht schakelaars is een zwarte draad. Na de schakelaars zit er een groen/zwarte draad naar de remlichten toe.

Harmony,
Hans.
( weet een beetje van electro )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 juli 2010 14:09 
Zie hier hét schema van de CX500:

http://users.telenet.be/frank.froidbise/CX500%20website/pics/s43a.jpg

Waarschijnlijk doet ook de verlichting in het deshbord het niet? Ik zou eens beginnen met naar de zekering op het stuur te kijken. Die lampen zitten bij elkaar op één zekering van 10A.

Je kan voor de temperatuur meter de Groen/bLauwe draad even aan massa hangen, die zit op de temperatuur sensor. als de meter het dan doet is de sensor stuk, doet hij dan nog nix dan is wrs je 7 volt regulator stuk. gewoon ff uitwisselen.

Suc6

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 juli 2010 14:41 
Ik ben zo vrij om het niet eens te zijn met het bovenstaande schema.

Mag toch wel hé?

Ik gebruik het schema van een europeesche CX500, niet een amerikaanse.

Wat ik gebruik is dit:
schema

Net iets anders, maar voor mijn CX goed genoeg.

Harmony,
Hans.
( zoek de verschillen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 juli 2010 15:51 | Aangepast door: ouwe_jan 
Het is maar goed dat er in de Electrischie draaden geen Vaperloc kan komen want bij jou is alles onzin
Maar controlleer maar eens goed alle massa punten van het frame en vooral vanaf de accu
o.j.
Ja schroeven gebruikt een metaalbewerker maar bij de motoren is dat veel met rubber
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 juli 2010 15:52 
nou het verlichting-probleem is al gefixt, de zekeringen waren beiden heel maar toen ik ze omwisselden deed alles het weer
slecht contact dus :D
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 juli 2010 16:38 
.... heb hier een CX staan die prima loopt, maar het achterlicht/remlicht werkt niet en ....

Toch dom hé, van mij, dat ik er vanuit ging dat alles het doet, behalve het achterlicht en het remlicht.

Kennelijk deed wel meer electriek het niet. Slecht contact op de zekeringen hersteld en klaar. Mooi werk.

Juiste klacht omschrijving is de helft van de oplossing, zeg ik steeds tegen mijn collega's als er weer eens een vage storing binnenkomt.

Mooi dat dat in elk geval weer werkt.

Harmony,
Hans.
( heeft ook wel eens klachten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 juli 2010 23:14 
ben ook blij dat het zo snel is verholpen, en stom dat ik niet aan de zekering heb gedacht, terwijl ik altijd tegen mensen zeg dat als er iets is ze de zekering moeten checken (makkelijker dan alles openen) :D

@ ouwe jan: ik zeg dat het onzin is dat als een motor goed is afgesteld, en er voldoende kvs is dat het probleem zich niet moet voordoen, ik heb die rubberen mat onder mijn tank NIET en in de 40 graden rijden en weer starten zonder problemen dus dat vaperloc verhaal is zoiezo niet van toepassing op een goede (!) motor...
ex-cx, huidige cb1300A

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 elektrisch probleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven