Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Smoelenboek www.hondacx500.nl Forum / Smoelenboek /   
 

Voorstellen

 
Schrijver HenkV
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 maart 2015 20:06 | Aangepast door: HenkV 
Hallo iedereen!

Ik wil me even voorstellen Mijn naam is Henk en ik kom uit Groningen.

Vorig jaar begon het te kriebelen, ik sprak met een collega over motoren en ik had zoiets van 'Dat lijkt mij ook wel mooi!'. Zeker nadat ik een paar foto's had gezien van mooie cafe-racer projecten.
In de zomer ben ik begonnen met lessen en eind oktober had ik het rijbewijs binnen.. Ik had een mooie CX500 ombouw gezien en wou zo'n motor hebben. Begin dit jaar heb ik deze gekocht: Een CX500 Custom uit 1984 met ong. 60.000 op de klok.

CX500Custom 1
CX500Custom 2

Ik heb er al een aantal keer kort op gereden, maar wil hem eerst mogelijk technisch in orde hebben. De vorige eigenaar heeft hem een jaar gehad en in die tijd heeft de motor alleen een oliewissel gekregen...
Na de aanschaf heb ik direct een Haynes besteld en een service-manual gedownload.
Morgen wil ik de motor eens onder handen nemen: Kleppen stellen / bougies / olie vervangen / lagers / ophanging etc.
Als hij technisch goed is, dan wil ik me gaan richten op 'opleuken', mijn plan is om er een cafe-racer van te maken.

Om er gelijk maar eens met een paar vragen in te komen: Ik meen gelezen te hebben dat latere modellen een dikkere voorvork hadden (35mm), mijn motor heeft echter een 33mm. Hoe zou dit kunnen? De mijne is van '84.
Ik las op een engelstalig forum dat de 33mm voorvork aan de dunne kant was. Is het aan te raden om uit te kijken naar een dikkere?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 maart 2015 20:26 
Hallo Henk,

Welkom hier!

En 33 of 35 mm vork hangt af van model en bouwjaar (en bouwjaar hoeft niet zelfde te zijn als datum 1e kenteken) maar geen zorg, met 33 kan je ook prima rijden.

Succes verder met het onderhoud, vergeet de nokkenas ketting niet!

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver HenkV
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 maart 2015 21:14 
Bedankt Frans!

Ik heb het gelezen van de distributieketting, dit is een zwak punt in het ontwerp van de motor begreep ik.
Nu heb ik dit bij mijn motor gecheckt en ik heb geen stelbout voor de spanner. Er zit dus een zelfstellend mechanisme in.
Zijn er hierbij nog dingen die ik kan controleren?

Over de vork: Ik vind de motor goed rijden en hij veert goed

Schrijver beinhart

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2015 21:16 
hoi henk,

veel cx-plezier, voor vragen zitten hier genoeg technische man/vrouw-en.
we zien de foto's van de verbouwing tegemoet. en een keer in het echt op een stamtafel/evenement...

groetjes werner (heb ook een speciaal verbouwde)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 maart 2015 11:41 
Hallo Henk,

Veel informatie vind je over de motor bij het hoofdstuk TECHNIEK succes
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 8 maart 2015 16:46 
Dag Henk,

Welkom hier. Ben mijn CX avontuur ook in de omgeving van Groningen begonnen (Eelde, 29 jaar geleden). Veel plezier met je motor en hier op de site!

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 maart 2015 21:41 
Hallo Henk,

aan een automatische spanner valt niet direkt te zien hoe het met de slijtage van de de nokkenas ketting is. Te horen is 't wel en dan beter niet wachten met vervangen Met 60K op de klok zou je denken dat de nokkenasketting als eens vervangen is, maar zeker weten doe je dat niet.

Met een spiegeltje kan je wel zien hoever de spanner ongeveer "uit" staat wat een maatstaf is voor slijtage van de ketting. Zie de plaaatjes hier (even zoeken) of op het net. Klinkt simpel maar dat valt in de praktijk tegen.

Maar als íe mooi rustig loopt zonder bijgeluiden is 't wel goed !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver HenkV
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 maart 2015 09:46 | Aangepast door: HenkV 
Gisteren ben ik bezig geweest:

- Olie + filter + afdichting vervangen
- Bougies vervangen
- Luchtfilter schoongemaakt, zag er nog goed uit.
- Kleppen gesteld
- Carburateurs gesynchroniseerd

Er zat zo goed als geen speling op de kleppen, ik vraag me af hoe lang er zo mee gereden is... Binnenkort maar eens de compressie meten. De bougies waren ook behoorlijk zwart.
Op een paar stelschroeven zag ik putjes, deze heb ik weggeschuurd en daarna gepolijst.
Na het stellen van de kleppen en het vervangen van de bougies merkte ik dat hij veel beter startte, ook trekt de motor veel sneller op. Hij tikt wel vrij hard, ook met warme motor. Ik heb de afstelling denk ik nog iets te ruim staan..

Aan het einde van de middag heb ik de carburateurs gesynchroniseerd. Is hier een speciale adapter voor? Op de inlaat zit een klein M5 schroefje waar iets op kan... Bij gebrek aan een adapter heb ik 2 M5 boutjes uitgeboord en daar de slangen op aangesloten.

Ik heb nog niet gekeken naar de distributieketting, maar vreemde geluiden zouden me nu al wel opgevallen zijn

Schrijver patrick2wd
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 maart 2015 11:41 
ik ook nieuw hier,

maar heb geen CX,
wel op zoek naar onderdelen,
maar dat wordt later duidelijk...

en kom ook nog uit t pittoreske Amsterdam baby!!
jawel...

Smoelenboek www.hondacx500.nl Forum / Smoelenboek /
 Voorstellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ hupypupy ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven