Ik vind het nogal vriendelijk hoor, zo'n aankondigingsbrief.
Een paar jaar geleden had ik een CX gekocht voor onderdelen. Keurig geschorst. Maar met een aantal motoren moet je een goede administratie bijhouden, zo bleek. Na een jaar schijn je bericht te krijgen van het verlopen van de schorsing. Heb ik gemist of niet gehad (je weet het tegenwoordig maar nooit met de post). Gevolg: een brief van de RDW waarin ik moest aantonen dat ik op de motor op de peildatum was verzekerd. Dat kon ik dus niet. Twee weken later: een schikkingsvoorstel van 380 euro! Meer dan de motor had gekost. Ik vond het zo oneerlijk dat ik het voor heb laten komen.
Dat had ik niet hoeven doen, verloren tijd. Je zit dan bij de kantonrechter in een zaaltje met nog 20 anderen. Meestal vergelijkbare verhalen: vergeten, niet op de hoogte van de wet, papieren liggen bij de ex, etc. En allemaal gewoon betalen want uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid. Af en toe zit er wel een notoire niet betaler tussen: boete loopt dan op naar 1000 euro en een rijontzegging.
Ik vind het erg oneerlijk. Onverzekerd rijden mag van mij zwaar bestraft worden. Maar een boete van 380 euro voor het onbewust niet verzekeren van een oldtimer die niet rijdt, vind ik zwaar overdreven. Enige voordeel van het voor laten komen is dat je dan kan regelen dat je in termijnen betaalt.
Jullie zijn dus gewaarschuwd. Verzeker of schors. Tegenwoordig hebben wij een verzamelverzekekering waar de meeste motoren opstaan.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison