Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Onverzekerden massaal aangepakt door de RDW!

Schrijver sieds

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 dec. 2010 21:03 
Nog dit jaar zullen 250.000 onverzekerden aangeschreven worden over het ontbreken van een verzekering voor hun voertuig.

Vanaf oktober zullen hiertoe dagelijks 4.000 onverzekerden aangeschreven worden met de zgn. aankondigingsbrief. In deze brief worden de eigenaren/ bezitters van onverzekerde voertuigen gewezen op het feit dat men een strafbaar feit pleegt door het niet voldoen aan de verzekeringsplicht en wordt men geadviseerd zo spoedig mogelijk een verzekering af te sluiten. Als men toch reeds verzekerd is maar niet geregistreerd in het Centraal Register (WAM) van de RDW, wordt men verzocht contact op te nemen met de eigen verzekeraar.

Tot voor kort werd slechts steekproefsgewijs gecontroleerd op de verzekeringsplicht. Vanaf 2011 zullen echter jaarlijks alle geregistreerde motorrijtuigen minimaal één keer per jaar op de verzekeringsplicht gecontroleerd worden. Dit is mogelijk geworden door de invoering van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, in de praktijk Wet Mulder genoemd naar G.E. Mulder, hoogleraar strafrecht te Nijmegen, waardoor een aantal verkeersovertredingen van het strafrecht naar het bestuursrecht zijn overgeheveld. Zo ook de overtreding van de verzekeringsplicht.

Wie nu een Mulder-overtreding begaat krijgt een boete. Als deze boete niet betaald wordt, kan men geconfronteerd worden met een deurwaarder en executiemaatregelen. Als de boete niet tijdig betaald wordt, kan dat er vervolgens ook nog eens toe leiden dat de boete fors hoger wordt. Het grootste voordeel van de Wet Mulder is de soepeler afhandeling van de overtredingen en de ontlasting van het Openbaar Ministerie. Doordat het Openbaar Ministerie op deze wijze wel voldoende capaciteit heeft om gevolg te geven aan de door de RDW geconstateerde overtredingen is het vanaf 2011 mogelijk geworden om alle geregistreerde motorrijtuigen te controleren.

Bron: eufin.nl
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 dec. 2010 21:12 
Jah leuk hea?
die brief kreeg ik ook, werd mij vriendelijk doch dringend verzocht de motor zo snel mogelijk te schorsen of te verzekeren anders volgde er binnen 2 week een boete.

op zich terecht, krijg je ook geen Engeland taferelen^^

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 dec. 2010 21:45 | Aangepast door: brinkcx 
Pas ook weer eens zo'n brief gehad, deze keer omdat de verzekeraar vergeten was de RDW in te seinen. Normaal is dat omdat ik het zelf vergeet. Is toch wel redelijk lijkt me, zo'n briefje?

Wat minder redelijk is : de ambtenarij wordt tegenwoordig geacht zo'n beetje de kostprijs in rekening te brengen, maar aanmelden op m'n oldtimer verzekering is goedkoper dan schorsen. En die verzekeraar doet meer dan registreren, hoopt zelfs nog wat te verdienen
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Schrijver Hansv

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 6 dec. 2010 22:48 
1
Wat is dat nou weer voor onzin. Als ik mijn motor niet verzeker omdat 'ie in de schuur staat, of omdat ik 'm deze zomer ernstig uit elkaar wil halen, dan is dat toch zeker mijn zaak. De regering bemoeid zich ook overal mee. Als ik er niet op rij, waarom moet 'ie dan worden verzekerd? Kost alleen maar geld, voor niets.
Stelletje burocraten!!!

2
Mijn (hopelijk) a.s. schoondochter is afgelopen jaar in haar auto van achteren aangereden door een figuur, (ik bedoel wat anders) die zijn auto bewust niet in de verzekering heeft zitten. Geen eens een gemoedsbezwaarde, want die heb je ook, maar een aso (nou zeg ik het toch) die gewoon geen premie wil betalen. Hij is nog net niet doorgereden, maar toen de politie ter plekke kwam zeiden die: "Helaas, we kunnen er niets aan doen." De schade heeft ze zelf moeten betalen. Het is goed dat er een keer een waterdicht systeem komt om onverzekerden aan te pakken.

Harmony,
Hans.
(Die weet dat elk verhaal minstens twee kanten heeft, en probeert beide kanten te zien )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 dec. 2010 22:54 
Hans, daar is toch het Garantiefonds voor? Ik begrijp niet, dat de politie haar er niet op gewezen heeft. Wie weet is er nog wat aan te doen. Ik heb het zelf met m'n vroegere Panda eens aan de hand gehad en dat is prima geregeld geworden.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2025

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 dec. 2010 23:18 | Aangepast door: sieds 
Garantiefond kan volgens mij alleen als de dader onbekend is.

Hans, dus schorsen en dan hoef je ook geen verzekering meer en je mag niet meer op de openbare weg.

Maar wel op tijd schorsen, dit voorjaar 100 euro boete gehad omdat ik niet op tijde de Volvo geschorst had.

Ik had de Cxen ook wel eens te laat geschorst maar dan ging de wegenbelasting weer in en geen boete voor de verzekering.

Beetje verwarrend allemaal maar dit dit bericht laat niets aan duidelijk over.

Maar wat zijn Engeland taferelen??
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 dec. 2010 09:38 
nu ik vind het een goede zaak.
ook al is hij gedemonteerd gewoon verzekeren of schorsen.
en de bekeuring schijnt 400 euro te zijn volgens de tussenpersoon van mijn verzekering.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 dec. 2010 10:17 
Er zijn nog een paar optie, en die komen dan gelijk aan het licht.

1, ik heb drie jaar verzekerd rond gereden, dacht ik. Tot dat ik met de motorfiets naar buitenland wilde, en geen groene kaart kon vinden. Wat bleek, ze waren mijn motorfiets vergeten door te verzekeren. Ja, wat dan? Ik had immers ook geen rekening ontvangen, en van RDW kreeg ik ook niks te horen. Gelukkig allemaal goed afgelopen.

2, vele mensen hebben voertuigen tuis staan waarvan niet de staat is bekend. Ook bij RDW niet. Deze voertuigen staan op een zij spoor. Het probleem komt pas aan het licht bij overname. Dan is duidelijk dat de RDW papieren zijn verlopen/ niet kloppen. Op dat moment gaat de zaak lopen. Deze voertuigen zijn al die jaren ook niet opgeschort. Dit is nog een grijs gebied wat ze willen schoon maken denk ik.

Voor als nog vind ik het een goede zaak dat dit eens goed wordt na gelopen.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 dec. 2010 11:16 | Aangepast door: Johan de Vries 
Wellicht heb ik wat gemakkelijk praten met één belastingvrije CX in de schuur en een jaarpremie van € 37,--

Maar wie aan het verkeer deelneemt, aanvaart daarmee in zekere zin een risico, maar ook een verantwoordelijkheid (jegens jezelf, je meest nabijen en je medeweggebruikers, en daarmee in de ruimste zin van het woord aan de samenleving).

Vanuit de optiek van 'je verantwoordelijkheid nemen' (mooi woord, welk 'tegenwoord' heb je wanneer je 'aansprakelijk' wordt gehouden) is verzekeren dus ook een vorm van verantwoord handelen.

Verzekeringen kun je ontlopen, maar risico's dus niet. Wat wel kan is de nadelige gevolgen daarvan waar mogelijk beperken.

Johan

(die ook wel eens met een onverzekerde medeweggebruiker
een confrontatie heeft gehad ...)
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 dec. 2010 13:04 
Hier ut Portugal een weer woordt
Nog even en aldie Cx500 en 650 zijn 25 jaar oud dan kunnen wij een partij op richten om die zakkenvullers eens goed aan te pakken
Zoals onze taal gebruik met alles dubbelt te moeten tikken
kk ll mm nn etc etc
o.j.en die reclame voor aldie
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 dec. 2010 18:36 | Aangepast door: cxmotorfreak 
Ik heb nu 9 motoren, 3 daarvan zijn in opbouw en toch heb ik alles verzekerd staan, kost uiteraard 9 maal 30 euro per jaar maar dan zit ik altijd goed, al staat een motor maar op straat moet die gewoon verzekerd zijn.

Of schorsen of verzekeren en anders gewoon geen voertuig nemen als je de centen er niet voor hebt.

Deze is bijvoorbeeld een maand of 5 in onderdelen en staat op dit moment dus gewoon verzekerd, schorsen kost 23 euro en dan is een brik verzekeren niet veel duurder, zeker niet als je de 10 euro extra rekent die je bij je nogmaals overschrijven meerekent

[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=74RR3KUI&album=VEDAV4UE[/i mg]

Schrijver coenox

Voorzitter 
#12 | Geplaatst: 8 dec. 2010 09:53 | Aangepast door: coenox 
Ik vind het nogal vriendelijk hoor, zo'n aankondigingsbrief.

Een paar jaar geleden had ik een CX gekocht voor onderdelen. Keurig geschorst. Maar met een aantal motoren moet je een goede administratie bijhouden, zo bleek. Na een jaar schijn je bericht te krijgen van het verlopen van de schorsing. Heb ik gemist of niet gehad (je weet het tegenwoordig maar nooit met de post). Gevolg: een brief van de RDW waarin ik moest aantonen dat ik op de motor op de peildatum was verzekerd. Dat kon ik dus niet. Twee weken later: een schikkingsvoorstel van 380 euro! Meer dan de motor had gekost. Ik vond het zo oneerlijk dat ik het voor heb laten komen.

Dat had ik niet hoeven doen, verloren tijd. Je zit dan bij de kantonrechter in een zaaltje met nog 20 anderen. Meestal vergelijkbare verhalen: vergeten, niet op de hoogte van de wet, papieren liggen bij de ex, etc. En allemaal gewoon betalen want uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid. Af en toe zit er wel een notoire niet betaler tussen: boete loopt dan op naar 1000 euro en een rijontzegging.

Ik vind het erg oneerlijk. Onverzekerd rijden mag van mij zwaar bestraft worden. Maar een boete van 380 euro voor het onbewust niet verzekeren van een oldtimer die niet rijdt, vind ik zwaar overdreven. Enige voordeel van het voor laten komen is dat je dan kan regelen dat je in termijnen betaalt.

Jullie zijn dus gewaarschuwd. Verzeker of schors. Tegenwoordig hebben wij een verzamelverzekekering waar de meeste motoren opstaan.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 dec. 2010 18:46 
In Engeland kan je alleen wegenbelasting betalen als de motor APK gekeurd is en verzekerd was. Het probleem was echter dat dit allemaal niet centraal reguleerd werd waardoor onverzekerde rijders eigenlijk alleen ontdekt worden als ze bij controles opgemerkt worden.

De pak kans is daardoor aanzienbaar kleiner en dus moeilijker om onverzerden aan te pakken. Dit gaan ze echter nu ook eindelijk veranderen en op een soortgelijke moethode werken zoals hier in NL.

Ik vind het een goede zaak. voertuigen kosten nou eenmaal geld en verzekering hoort daar gewoon bij. Waar ik het echter niet mee eens ben is de schorsings kosten. Daar zou wel wat aan gedaan moeten worden. Waarmo zouden we moeten betalen om niet met ons voertuig te rijden? Dat is pure oplichterij.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Onverzekerden massaal aangepakt door de RDW!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven