Beste Laurens,
Er zijn notoire zeikerds en er zijn mensen die het oprecht goed voor hebben met de club. Jij behoort zeker tot de laatste categorie en daarom neem ik je bericht zeer ter harte.
Zoals Henk al terecht aangaf was het nooit de bedoeling van Frans en mij om een club op te richten. Wij wilden een plek op het internet waar CX-liefhebbers elkaar virtueel konden ontmoeten en kennis konden uitwisselen. Dat is goed gelukt.
Maar al heel snel wilden mensen meer. Toerritten, weekenden, etc. Dat betekende wel een officiële organisatievorm en twee verzekeringen. Eigenlijk een beetje tegen onze zin. Wij wilden een laagdrempelijk vriendenclubje blijven, maar dat kon niet. Navraag leerde dat een vereniging tot veel vergaderen en ruzies leidt en we hebben daarom voor een stichting gekozen.
Nadeel is nu dat de inbreng van 'leden' niet goed geregeld is. We staan open voor suggesties, maar ik besef heel goed dat we steken hebben laten vallen waar het gaat om terugkoppeling aan degene die de suggestie deed. Ik hoor graag wat jou ideeen hierover zijn. Als het weer goed is, rijden Lieke en ik mee met de tulpenrit. Misschien is er dan gelegenheid om daarover van gedachten te wisselen.
Geen enkele wijze van invloed vind ik overdreven. Mede door jouw inbreng is Wouter binnen het bestuur nu verantwoordelijk voor de toerritten. Dit is ook gemeld tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst, onze officieuze 'ledenvergadering'. Sieds heeft lang gelobbyed voor deelname aan de motorbeurs. IK was daar in eerste instantie niet voor, maar uiteindelijk hebben we het vorig jaar toch gedaan.
Ik weet niet wat je bedoeld met een gecentraliseerd bestuur, de bestuursleden komen uit Brabant, Limburg, Utrecht en Noord-Holland. Verversing van onderaf is er ook geweest. Na het vertrek van Floris en Jan, zijn Cosmar en Wouter toegetreden. Dit nadat iedereen zich heeft kunnen aanmelden als bestuurslid.
Dat de harde kern uit hooguit 80 mensen bestaat, besef ik heel goed. Toch hebben die er niet allemaal 20 euro per jaar voor over. Er zijn er hooguit 60. Hiervan zijn er dan ook nog een aantal kinderen omdat de ouders voor kinderen ook laten doneren. Dat betekent dat ons gezin verantwoordelijk is voor 5 donaties. En ik ken ook anderen die dat doen. Maar als die 80 mensen doneren, kunnen we de club denk ik prima draaien.
Je krijgt inderdaad niet zo heel veel terug voor je donatie. Belangrijkste is een goed gevoel dat je de club steunt. Dat is ook het verschil tussen lidmaatschapsgeld en een donatie. Maar bij lidmaatschapsgeld krijg je ook een aanmaning als je niet betaalt. En lidmaatschapsgeld gaat toch gauw richting 40 a 50 euro. We hebben bovendien nog het problem dat sponsors niet echt geinteresseerd zijn. CX-rijders zijn low-budget. Geen verzekeraar die nog een groepskorting geeft op een oldtimer verzekering van 40 euro per jaar.
Wat betreft die nieuwsbrief: ik heb inderdaad gemerkt dat veel mensen die niet krijgen. Frans is er nog niet achter waar data aan ligt. Ik vind het wel vervelend, omdat het ons communicatiemiddel is met de mensen die niet regelmatig de site bezoeken. Duiken we in. Sommige technische zaken zijn helaas niet even snel op te lossen. Voor Frans is het ook vrijwillgerswerk en hij heeft het razend druk met betaalde opdrachten. Toch ben ik heel blij met hem. Ik durf rustig te stellen dat hij de enige is, die echt onmisbaar is voor de club. Overigens zou er bij de vorige nieuwsbrief een overzicht van kosten en uitgaven meegestuurd worden. Dat is door een misverstand niet gebeurd. Ik zal dat hier nog op het prikbord plaatsen.
De suggestie van Daniël is goed en neem ik over. Ik krijg dat thuis ook – terecht – wel eens van Lieke te horen. Ik zal wat vaker op het prikbord aanwezig zijn met vragen en antwoorden. Ik wil toch de indruk wegnemen dat we als bestuur op afstand zitten.
Wat we dit jaar concreet willen doen:
- Een betere manier om inbreng van CX motorVrienden te regelen. Dat betekent dus ook dat als we een idee niet overnemen dat we uitleggen waarom. Misschien kunnen we daar ook de nieuwjaarsbijeenkomst voor gebruiken.
- Ik zal vaker op het prikbord aanwezig zijn, of misschien maken we er een aparte rubriek van.
- Meer inzage geven in de cijfers
- Een pagina maken met motorzaken waar je korting krijgt met je donateurspas
Mijn insteek was ooit dat iedereen toegang zou moeten hebben tot alle informatie op de site. Maar misschien moeten we daar toch onderscheid gaan maken tussen donateurs en niet-donateurs. Dat is een punt van discussie. Het adagium 'met elkaar, voor elkaar' vind ik een goede. Maar dat geldt dan voor CX-rijders en niet per sé alleen voor donateurs.
Bovenstaand heb ik zonder overleg met andere bestuursleden geschreven. Ik vond het belangrijk om snel te reageren. Als zij aanvullingen of wijzigingen hebben hoor/lees ik het wel.
Dan tot slot: ik raak altijd geinspireerd door de ontmoeting met andere CX-rijders. We hebben gisteren een zonnige onderdelenbeurs gehad. De loterij, verkoop van onderdelen en worstenbroodjes heeft 180 euro voor de club opgeleverd. Een mooi resultaat en een leuke dag bovendien.
Iedereen die geen nieuwsbrief heeft ontvangen: stuur je e-mail adres waarop je dit wilt ontvangen naar cx500.nl@gmail.com. Lieke zal de reacties verwerken. Ook suggesties met betrekking tot de club mag je naar die adres mailen. Ik zal ze verzamelen en we zullen een reactie op de site publiceren.
Coen
(CX-rijder sinds 1986)
Financieel overzicht. Klik aan voor groter beeld:

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison