Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Vraagje camchain tensioner

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 jan. 2019 14:19 
Hallo,

Vooreerst een gezond 2019 gewenst aan iedereen!

Ik ben momenteel bezig met mijn motorblok open te gooien en wou de cam chain controleren. Hieronder enkele fotos van de actuele staat.
Volgens mij is de camchain ok en heb ik nog voldoende speling om bij te regelen. Ben ik correct? Hoe kan ik weten of de tensioner moet aangespannen worden?
Ik merk wel dat er vroeger al eens in het motorblok is gevreten... maar zou nu opgelost zijn denk ik.

spanner1

Hoe kan ik visueel controleren of het mechanische seal van de waterpomp nog ok is?

Ik wil gewoon alle mogelijke dingen controleren vooraleer ik hem weer dicht doe

Bedankt

Tom

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 jan. 2019 14:21 
Nu met foto van tensioner
spanner 2

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 jan. 2019 15:21 
als de mechanische seal niet heeft gelekt en ziet er nog goed uit gewoon laten zitten kijk wel goed naar het gaatje tussen de mechanische seal en Oliekeerring of die open is.
Op foto twee zie je de spanner daar zit een o ring op vervang die wel.
De slijtage op foto een daar hebben meer blokken last van, dat kom als je te lang doorrijd met een te slappe nokkenas ketting, maak je er niet te druk om.
het opspannen van de nokkenasketting doe ik samen met olie verversen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 jan. 2019 15:43 
Beste,
Denkt u dat er nog voldoende reserve is voor aanspannen van de spanner? Ik denk van wel want er is nog ruimte zichtbaar voor bij te regelen: spleet boven ring. Of zie ik dit verkeerd en moet die spanner toch vervangen worden?
Tom

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 jan. 2019 15:55 
tom
zo op de foto te zie zit er een vrij nieuwe ketting in.

is er niemand in de omgeving waar je woont die even mee kan kijken en gelijk aanwijzingen kan geven.

andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 jan. 2019 16:49 
Ik ken hier niemand in de buurt die aan een cx kan werken. Ik kom uit de streek van Gent in Vlaanderen.
Kan ik eventueel een meer gedetailleerde foto trekken?
Tom

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 jan. 2019 17:13 
tom
heb je al werkplaats boeken van je cx.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 jan. 2019 17:59 
Ja, die van haynes maar de camchain wordt maar magertjes behandeld...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 jan. 2019 18:52 
Tom76:
Hoe kan ik weten of de tensioner moet aangespannen worden?

Je kunt dat niet met je blote hand voelen (of met je blote oog zien). Je moet dat gewoon elke paar duizend km doen. Het is maar een kleine moeite.
De stand van de tensioner op je foto suggereert dat er een vrij nieuwe ketting om ligt. Maar schijn bedriegt, want ik veronderstel zo maar dat je de ketting nog niet gespannen hebt. Je moet dus eerst de ketting gaan spannen en daarna opnieuw een foto maken van de tensioner.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 jan. 2019 18:57 
Zelfde soort vraag van mijn kant...

Heeft iemand een website waar meer informatie staat over hoe je moet stellen?

Hier op de site vind ik alleen een artikel over vervangen en dat je elke x kilometer moet stellen, maar hoe dat precies moet... en hoe je dan weet dat het goed zit... ik mis iets

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 2 jan. 2019 18:58 
Hoe hard moet je de chain aanspannen?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 jan. 2019 19:06 
De ketting stellen doe je terwijl de linker cylinder in BDP staat. Stellen is niets meer dan het losdraaien van de stelbout, de spanner verstelt zich dan vanzelf. Eventueel geef je nog een klop met een rubberen stratenmakershamer tegen de rechterzijde v/h blok zodat je zeker weet dat de spanner verschiet. Daarna draai je de stelbout weer vast. Let op: bij het losdraaien niet meer dan 2 slagen losdraaien anders draai je het complete mechaniek los en ben je verder van huis.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 2 jan. 2019 19:33 | Aangepast door: Tom76 
Dus : linkerpiston staat bovenaan en dan draai je de stelbout los? Ik dacht net dat je de stelbout in wijzerzin zou moeten draaien zodat die vaster komt te zitten en dus de spanner opspant...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 2 jan. 2019 19:50 | Aangepast door: JiMi 
Tom76:
linkerpiston staat bovenaan

Ja, maar je moet wel de goede slag hebben. Dus de TL-indlcatie moet goed staan. Dat kun je vervolgens dubbelchecken door even aan de kleppen te voelen, die moeten speling geven. Zoals CXPHREAK je al adviseerde op het Amerikaanse forum.
Als je de stelbout losdraait kun je stellen. Als je hem vastdraait dan zet je de spanner vast in zijn positie.

/edit. Ik weet eigenlijk niet zeker of het bij het spannen strikt noodzakelijk is dat de linkerzuiger in BDP staat. Tijdens kleppenstellen links is dat wel noodzakelijk, maar tijdens het kettingspannen is het wellicht voldoende als de zuiger bovenaan staan. Misschien weet iemand anders dat.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 jan. 2019 19:52 
Ha Tom, dat was ook mijn logica... maar volgens mij werkt het dan zo dat je hem los draaid, dan komt hij vrij te liggen en kan de veer (rechtsboven op je foto) dus meer trekken, hierdoor verschuift hij iets, vast draaien is vervolgens om zeker te weten dat hij blijft zitten.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Vraagje camchain tensioner

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven