Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Welke dop voor koppeling?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 mei 2023 13:33 
CXers,

Ik wil graag de koppelingsplaten gaan inspecteren. Nu valt mij op dat er een speciaal soort moer de boel in elkaar houd. Nu heb ik wat zitten googlen naar een dop die daar op zou passen maar krijg niets gevonden waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat die past. Hetgeen wat ik vind is ook niet iets waar je een 1/2" slagmoersleutel op kan aansluiten.

Iemand enig idee welke dop ik moet hebben waar deze te vinden? Bij inknijpen van de koppeling komt de koppeling niet los namelijk. Kabel is al vervangen en op de juiste speling gezet, vandaar dat ik de platen even wil gaan inspecteren en eventueel vervangen.

Alvast bedankt!

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 7 mei 2023 15:59 
Daar bestaan doppen voor. Zoals deze: dop
Welke maat precies weet ik nu niet.
Zelf heb ooit een dop gekocht en daar stukjes uit gezaagd zodat het in die moer past.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 mei 2023 16:09 
Het is het beste een passende dop te kopen / hebben en die pas te zagen op de koppelingsmoer.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 mei 2023 10:30 
Hmmm oke, is het proberen waard denk ik. Bij cmsnl kan ik wel iets kopen alleen kost dat tootlje 112€, vind ik wel een beetje te gek voor die paar keer dat je het nodig hebt in de zoveel jaar.

Als ik iets voor elkaar krijg post ik wel wat afmetingen voor de volgende

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 mei 2023 11:49 | Aangepast door: erikcx 
Zelf maken lijkt de beste oplossing.....

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 mei 2023 12:23 
Dop 24 moet je hebben:
https://youtu.be/E85pGXfQCNg
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 mei 2023 15:13 | Aangepast door: brinkcx 
tijdje geleden heb ik zo'n dop uit oost Azië laten komen, hebbedingetje, lijkt te passen maar nog niet echt gebruikt. Het was deze (klik) dacht ik. Als gewoonlijk is die met verschillende namen/prijzen daar te vinden, zoek eens op " gy6 clutch tool " oid.

En voorzichtig, zeker als je een zelf gemaakte dop gebruikt, als je uitschiet dan breken de pootjes van de drukplaat in de koppeling nogal makkelijk af. RaRa hoe weet ik dat

Aanschaf en gebruik op eigen risico,

Plezier, Frans

(en ding lijkt ook op borgmoer swingarm lager CX500 ZABC te passen )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 mei 2023 22:08 
Dank voor de reacties allen. Ik heb, zoals JiMi, aangaf een dop 24 gebruikt. Hier heb ik dus vier pootje is gedremelt van 5mm breed en 6,5mm diep. De tandjes bleken uiteindelijk net iets te dik dus heb ze van binnenuit wat bijgeslepen totdat hij goed paste. Daar is de boel goed mee uit elkaar gekomen.

Moet zeggen dat ik niet veel aan de platen zie. Had verwacht dat ze aan elkaar gekoekt zouden zitten maar dat is niet het geval. Voor de rest weet ik niet echt wat ik er aan zou moeten (kunnen) zien. Heb ze opgemeten en ze vallen binnen de marge van het service handboek. De veren ook trouwens.

Zou het aan de olie kunnen liggen? Heb er 10w40 in zitten, dit zou volgens het service handboek ook de juiste viscositeit zijn...

Schrijver Ron
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 mei 2023 07:49 
Heb je wel olie gebruikt met een jaso aanduiding? Voor de cx maakt het niet zoveel uit welke jaso aanduiding.
Is het excentrieke het deksel van de koppeling en bijbehorende pen nog in goede staat?
Per aspera ad astra

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 mei 2023 08:58 
Hoe zit het met de inslag in het koppelings huis , die waar de tanden van ne platen in vallen, vrij van bramen en andere oneffenheden waardoor de platen niet makkelijk kunne bewegen

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 9 mei 2023 09:29 
Ik wilde dat net ook zeggen. Hoe 'ingesleten' zijn de randjes van de koppelingskorf?
Zie dit voorbeeld van een ingeslagen korf.
korf met ingeslagen zijkant
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 mei 2023 15:54 | Aangepast door: Sebas 
Heb even wat foto's gemaakt van het etikette van mijn olie. Daar staat JASO-T op dus lijkt mij dat het een olie is met JASO dus (?). Daarnaast ook wat foto's van de korf. Deze lijkt op sommige tanden best wat ingesleten en waarbij de rand ook vrij ruw aanvoelt door braampjes. Is dit iets wat opgeschuurd kan worden zodat het weer glad is? OF komt er dan te veel speling op en is het beter om een andere/nieuwe korf te kopen?

P.S. Als iemand in de omgeving van Breda mijn zelfgemaakte koppelings-tool wilt lenen, stuur mij dan een PB.

Korf1
korf2 [img]https://i.ibb.co/Rb4w4ws/IMG-20230509-WA0003.jpg]3[/imgs]
4 5 6

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 mei 2023 16:22 
Het lijkt wel of de korf haarscheurtjes heeft. Onder belasting van de koppelingsplaten zal die dan vervormen en nooit mooi vrijkomen.
Mogelijk dat daar jouw probleem ligt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 mei 2023 17:27 
nou dat lijkt niet alleen zo , ga maar op zoek naar een andere, die korf is done

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 15 mei 2023 18:07 
wat bedoel je met koppeling niet los?

Als koppeling blijft plakken dan zijn de platen versleten.
En olie, ach ik heb al heel veel verschillende olie soorten geprobeerd.
Eigenlijk zijn er maar 2 die je niet moet gebruiken.
shell helix, action, en van de fomido. De rest gaat prima.
Koppeling slippen in 3e versnelling, ook platen versleten.

Koppeling kan heel veel wel hebben, en werk ook prima. Alleen als platen oud zijn, dan leveren ze problemen op.

Dan koppelingskorf wat ik zo kan zien op foto is goed.

Groetjes marco.

STaat meer op you tube
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Welke dop voor koppeling?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven