Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Nieuwe remklauwen voor

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Globe
Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 9 juli 2023 15:24 
certifiable
Ik zie bij mijn CX 500 uit 1978 in het handboek duidelijk staan dat ik DOT3 moet gebruiken en niet DOT4, gezien deze nieuwere remvloeistof oudere rubbers kan aantasten. Mogelijk is dit dan ook de reden van het terugkerende defect.

Zie voor verdere uitleg https://www.volvokv.nl/forum/remmen/21273-dot-4-remolie-gevaarlijk

Ik heb laatst de remmen gereviseerd en kwam dit tegen. Hierdoor voor de zekerheid DOT3 gekocht. Hiermee kan je niet verkeerd gaan.
CX 500 --< 1978 >-- Owner

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 9 juli 2023 17:30 
Heb twee werkplaatshandboeken liggen, zal zo is een blik werpen wat daar in staat... als de rubbers het weer begeven zal ik er DOT3 in gooien. (Maar dacht hier toch echt gezien te hebben dat 4 prima was)

Dank voor de tip!

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 9 juli 2023 18:04 
Je hebt gelijk, ook in die van mij staat DOT3.
Ik vraag mij wel af of dit nog geheel relevant is gezien het feit dat ik al het oude rubber heb vervangen en er dus geen oud rubber meer is (zelfde verhaal als wat ze op die andere site aangeven)....

Dat gezegd hebbende: mocht het weer lekken, dan gaat er DOT3 in.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 10 juli 2023 11:04 | Aangepast door: Hans 
Bestond er in 1978 al DOT4? Het is dan niet verwonderlijk dat er gesproken wordt over DOT3.
Het lijkt mij stug dat door DOT4 er ineens lekkages gaan optreden. Maar goed, ik laat mij verrassen.
Gebruik zelf al jaren DOT4 zonder complicaties.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#20 | Geplaatst: 10 juli 2023 22:23 
DOT4 kan je mengen met DOT5.1. Het verschil is een ander kookpunt. Hoe het met DOT4 en DOT3 zit (qua door elkaar of ipv gebruiken) weet ik niet. (beide zijn op glycolbasis, ook weer ander kookpunt)
Wat echt niet gemengd mag worden is DOT4 met DOT5 ( DOT5= op siliconen basis)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 11 juli 2023 00:22 
OK, dan het officieele Honda evangelie, volgens bv. het Common Service Manual 1988, kort samen gevat :

- in systemen ontworpen voor DOT3 mag je DOT4 gebruiken. Andersom niet
- DOT4 laat hogere temperaturen toe
- meng NOOIT verschillende soorten of zelfde soort van verschillende fabrikanten

En doe 't natuurlijk schoon, droog, altijd compleet spoelen als je van soort verandert, en gebruik/monteren volgens 't boekje.
En DOT5 of DOT5.x is veel nieuwer, daar is 't CX spul niet voor gemaakt en dat gebruik je beter niet, DOT5 kan zeker problemen geven.

Da's dus allemaal geen nieuws en ik gebruik altijd gewoon DOT4, geloof niet dat ik ooit nog DOT3 gebruikt heb.

Plezier, Frans

(en ja, ik heb een voorrem die de laatste tijd wel eens piept, moet weer eens uitgestoft denk ik )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 19 juli 2023 07:48 
Nou alles lijkt nog prima te werken (1000+ kilometer verder) afgezien van het piepen...

Ergens heb ik het vermoeden dat de remschijven wel is het probleem kunnen zijn, maar ligt het aan mij of zijn hier geen nieuwe van te vinden? (Of soort gelijk / passend)
De remschijven hebben veel groeven (zijn niet glad in elk geval) en vermoed dat dit wel is het probleem kan zijn. Zijn verder gewoon dik genoeg.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 19 juli 2023 08:03 
Je zou de Remschijven kunnen (laten) slijpen.
Ik heb het zelf gedaan. Een adapter gemaakt op de boormachine vior de schijven, de boormachine in de bankschroef gezet, en de schijf in een bak water laten draaien. Niet te snel, want dat spettert op een stoeltje ernaast met een wetsteen de schijven aan beide kanten geslepen
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 19 juli 2023 10:17 
Meestal worden gegroefde schijven gevlakt op een gebalanceerde draaibank. Er moet dan wel voldoende vlees over blijven zodat de schijven niet te dun worden.

@ Ron jouw methode kan in principe bij remschijven met niet al te diepe groeven. Echter een slingering in de schijf haal je er zo niet uit. Wat veel gevaarlijker is dat door de hitteontwikkeling de schijf kan breken en er stukken in het rond gaan vliegen.

Beter is bij de geringste twijfel er nieuwe schijven op te zetten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 19 juli 2023 11:17 
Er zaten bij mij inderdaad alleen maar lichte groefjes in. Remt nu prima, zonder bijgeluiden. In tegenstelling tot de rode, die af en toe wel piept
Per aspera ad astra

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 19 juli 2023 13:31 
Ja, nieuwe schijven zou leuk zijn... MAAR die kan ik dus niet vinden?

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Nieuwe remklauwen voor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven