Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Archeologie

Schrijver GL5
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: < 2 dagen | Aangepast door: GL5 
Na jaren toch maar eens begonnen met het opruimen van mijn garage. Dit betekent aardig wat technisch archeologisch werk.
Ik weet wel dat daar achterin ergens een GL500 ingebouwd staat, die met behoorlijk klapperende primair ketting toen is weggezet en
vervolgens bedolven is onder ander gestaakt hobby materiaal etc.

Vandaag alvast een primair ketting besteld, want die heb ik in ieder geval nodig om het originele blok weer klapper vrij te krijgen.
In die hoek staan ook nog ergens 3 blokken en nog veel meer onderdelen, dus voldoende spul om het apparaat weer tot leven te wekken.

Nu heb ik alvast een vraagje mbt de automatische spanner en de geleiders?
Is deze zoveel beter, mbt type geleiding ed, immers handmatig stellen is het probleem ook niet echt.
Het kan ook maar zo zijn dat er een blok tussen ligt met zo'n upgrade en dan kan ik die evt omzetten.
Getor.de heeft de geleiders te koop dus die dan ook maar meteen vernieuwen of gaan de originele geleiders meerdere ketting vernieuwingen mee.

Alvast bedankt,
groet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: < 2 dagen 
De geleiders hoef je niet gelijk met de ketting te vervangen als ze goed zijn. Bij tijdige vervanging ketting (dat is nou net de kunst!) en olie slijten ze nauwelijks. Rubber zal wel hard worden maar daar is geen meting of maatstaf voor, bij twijfel iig de geleider aan spannerzijde vervangen als je die hebt of kan kopen.

Een goed werkende automatische spanner is niks beter dan een goed werkende "manuele" . De manuele moet je bijhouden, zo niet kan je schade krijgen, maar je kan einde levensduur ketting redelijk goed horen/zien aankomen. Einde van ketting bij automatische is lastiger te zien/horen en kan tot stevige schade leiden, spanner zelf kan ook breken en nieuwe slecht/niet te krijgen. Een GL500 zal trouwens altijd een automatische spanner hebben.

Ralf in Duitsland verbetert automatische spanners (smering) en had/heeft een regeling om ze te wisselen met inruil oude.

Plezier, Frans

(heb momenteel een ook meningsverschil met een kettingspanner / nokkenas op de XL, hoort er schijnbaar bij )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: < 1 dag | Aangepast door: GL5 
Hallo Frans,

Heb hier ook nog een BMW die bekend staat om z'n primair ketting.
Paar Honda's waar nieuwe riemen op moeten.
Ach, de autobranche is ook niet zonder blaam, kijk alleen al naar de riemen die ze nu zelfs in de olie laten draaien.
Gekkenhuis!!

Mijn GL is een naked versie met een remschijf voor.
Budget optie waarbij ze de 'oude' blokken eerst opgemaakt hebben?
Later een kuip op gezet, maar die gaat er weer af.
Ooit eens met een 'pen' cameraatje gekeken en was goed te zien dat ie tegen de aanslag aan zat.
Toen de herrie steeds meer werd, de motor maar stil gelegd. Tijdje niets en toen kwam ik weer wat anders leuks tegen.
Die GL heb ik al zo lang, wegdoen vond ik ook zonde, die 35 Eu per jaar.

Nu tijd om de fiets weer eens aan te pakken.

Groet

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Archeologie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven