De geleiders hoef je niet gelijk met de ketting te vervangen als ze goed zijn. Bij tijdige vervanging ketting (dat is nou net de kunst!) en olie slijten ze nauwelijks. Rubber zal wel hard worden maar daar is geen meting of maatstaf voor, bij twijfel iig de geleider aan spannerzijde vervangen als je die hebt of kan kopen.
Een goed werkende automatische spanner is niks beter dan een goed werkende "manuele" . De manuele moet je bijhouden, zo niet kan je schade krijgen, maar je kan einde levensduur ketting redelijk goed horen/zien aankomen. Einde van ketting bij automatische is lastiger te zien/horen en kan tot stevige schade leiden, spanner zelf kan ook breken en nieuwe slecht/niet te krijgen. Een GL500 zal trouwens altijd een automatische spanner hebben.
Ralf in Duitsland verbetert automatische spanners (smering) en had/heeft een regeling om ze te wisselen met inruil oude.
Plezier, Frans
(heb momenteel een ook meningsverschil met een kettingspanner / nokkenas op de XL, hoort er schijnbaar bij

)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰