Gisteren (11-01-2023) met de CX op RDW keuring geweest.
Melden bij de balie met een kopie van de keuringsafspraak en gelijk de keuringskosten ( 107,30) betalen.
Geconstateerd werd dat het kenteken van deze CX zich in het schoningsregister bevindt. Dus alleen te raadplegen door de RDW zelf.
Maar goed, de motor naar binnen gereden en kennis gemaakt met de keurmeester.
Dat was een leuke ervaring; kopje koffie er bij en een beetje small talk.
Frame- en motornummer werden opgeschreven, de motor gewogen, de wielbasis opgemeten en het een en ander in de computer ingevoerd.
En daarmee was de keuring klaar en kon de motor weer op de aanhanger.
Er werd dus helemaal niets verder gecontroleerd; niet de verlichting, niet de remmen, niet de banden, niet het uitlaatgeluid.
Vanmorgen lag het kenteken al op de deurmat.
Nog wel even van de gelegenheid gebruik gemaakt en navraag gedaan naar de keuringsprocedure van 2 andere van mijn motorfietsen:
- een Puch M125 uit 1967. Daar heb ik een Zwitsers kenteken bij.
Zwitserland is een zgn EVA land en het kenteken kan na een schouw worden omgezet in een NL kenteken.
Daarvoor moet de motor wel compleet zijn. Hij hoeft niet te lopen of verder rijdbaar te zijn. Ook de algehele staat hoeft niet mooi/gerestaureerd te zijn. Alleen het frame- en motornummer worden gecontroleerd.
- een Yamaha LS 3 (100 cc 1 cilinder) uit 1972. Ik heb buiten een NL koopovereenkomst geen enkel document bij de motor. Wel veel documentatie.
Verteld werd dat het zaak is de keurmeester te overtuigen dat de motor inderdaad uit 1972 stamt en dat met documentatie onderbouwen. En natuurlijk dat de motor in het RDW register niet ooit als gestolen vermeld staat/stond. Voor de keuring moet de motor wel wegverkeerswaardig zijn / voldoen aan de zgn 'permanente eisen' (= goede banden, werkende remmen, verlichting moet het doen en het uilaatgeluid mag niet te hard zijn).
Wat mij opviel is dat (itt eerdere RDW ervaringen) de huidige RDW wel streng maar ook heel vriendelijk en behulpzaam is.
Als er met een voertuig niets geks aan de hand is staat aan het verkrijgen van een NL kenteken eigenlijk niets in de weg.
Maar de kosten van de diverse keuringen zijn ook niet bepaald laag / vriendelijk ter noemen.
Jammer is wel dat bij een (her)keuring je geen bouwjaargebonden kenteken meer ontvangt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.