Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

CX500 weer wegverkeerswaardig krijgen

 
 
Pagina  Pagina 3 van 5:  « Vorige  1  2  3  4  5  Volgende »

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 13 feb. 2021 22:10 
Hoi Marcel,

Ik krijg geen melding, maar het icoontje (fototoestel) reageert gewoon niet meer. En als ik een nieuw bericht start werkt alles gewoon weer. Dus heb ik niet moeilijk gedaan en heb het bericht in meerdere delen "geknipt" (past wel bij dit project, want om hieraan te starten moet je verknipt zijn ).

Wim

En ik probeer hier wat frequenter te posten, mede omdat er nu duidelijkheid is over het hart van deze CX en het rijwielgedeelte nu verder aangepakt gaat worden.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 13 feb. 2021 23:30 
Hallo Wim,

Wim van der Vlis:
Over de veren heb ik een vraag, weet iemand of dit originele veren zijn ?

Kan je zo aan dat plaatje niet zien, maar in het handboek staat wat de min/max lengte af fabriek hoort te zijn. Als dat en de diameter in de vorkpoten goed is zal het wel origineel zijn. Wat niet automatisch betekent dat ze echt goed rijden, maar als ze binnen spec zijn is dat een goed begin.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 1 aug. 2021 21:44 
Helaas even geen foto maar wel wat informatie. Afgelopen week de nodige tupperware kunnen aanschaffen voor mijn CX. De kunststofdelen zijn in de goede kleur en voorzien van de juiste stickers (nog origineel). Ik heb er geen tank bij, maar de tank die op de motor zit is deukvrij en kan natuurlijk altijd een keer overgespoten worden. Bij de aangeschafte onderdelen zitten overigens ook originele knipperlichten (en wat zijn die ongelooflijk groot , ik monteer ze en als ik me er niet mee kan verenigen kan ik ze altijd nog wisselen door iets kleiners ).

Technisch gezien is de situatie als volgt. Heb ontdekt dat 'meneer Honda' bij montage zeer zeer zuinig is geweest met vet bij het monteren van de achterbrug en bijbehorende onderdelen (lees in bussen van de achtervering zit GEEN vet). Gevolg het zit muurvast. Heb nog enige bouten van achtervering los gekregen, maar de bovenste bout van de veerunit is 'vergroeid' met de stalenbus die boven in de veerunit zit. Komt erop neer dat ik de boutkop moet verwijderen om de proberen de bout los te slaan .

Verder is er gewinkeld bij Melvin.de voor remleidingen. Dus ondanks dat er weinig informatie verschijnt op het forum gebeurd er wel wat.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 2 aug. 2021 13:31 
Meneer Honda was inderdaad zuinig, smeer nippeltjes zouden mooi geweest zijn. In plaats daarvan moet je dus de boel zelf onderhouden en dat is hier dan blijkbaar ook niet gebeurd. Komt vaker voor bij de "monoshock" modellen en is bewerkelijk om goed te krijgen.

Alles loskrijgen zal wel zagen en boren worden als je er geen beweging in krijgt, los slaan gaat niet werken, frame "draagt" niet en zelfs dan zit het daarvoor waarschijnlijk te vast. Geen pasklare oplossing. Bij terugzetten eerst smeernippels er op zetten, zoek op zelfde gedoe voor de GL500 achterbrug dan kan je zien wat anderen gedaan hebben. Voor de laatste GL die ik had vond ik een compleet gereviseerde achterbrug (!!) maar dat was buitengewoon veel mazzel.

In Polen zit iemand die setjes bussen etc maakt voor de GL500 swingarm, ik weet niet of die hetzelfde zijn als de E.

Kortom, enige creativiteit vereist

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 3 aug. 2021 22:07 
Eerst maar los zien te krijgen. In de schokdemper die erin komt zit gelukkig de bovenste stalen bus gewoon in originele staat. Die gaat er dus in (en zover mogelijk dik in het vet). Of ik er smeernippels opzet weet ik nog niet. Ik ben geen metaalbewerker (dus draadtappen is niet iets dat ik ooit geoefend heb, maar ja als je het nooit probeert...).

Over het doorslaan. Als de boutkop eraf is kan ik met een grote drevel en een flinke hamer tikken op de bout zelf ook ik dan de bout warm/heet stoken en daarna kruipolie op spuiten. De kruipolie komt dan op de naad van de bus en de bout (en kan mogelijk wat betekenen). Nu zit de kraag van de bout goed in de weg

En anders is het gewoon verder 'slopen' en daarbij wel zorgen dat er een andere veerunit gemonteerd kan worden.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 8 aug. 2021 14:04 
aangeschafte onderdelen

Dit is er aangeschaft, met de opmerking dat het achterstuk van het Tupperware ook aanwezig is (inclusief dekseltje met slot en sleutel) en het stuk rubber rond/op het contactslot.

Dus tzt krijgt de motor een origineel uiterlijk.

Het enige detail wat nog 'effe' geregeld moet worden is de bestaande achterveerunit verwijderd zien te krijgen. Heb nog geen zin gehad om verder te gaan aan dat stuk 'roest'.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 28 okt. 2022 21:47 | Aangepast door: Wim van der Vlis 
thumbs

De voorgaande foto geeft mijn inkoopblunder weer. Dacht een tweedehands achterveer voor mijn CX500E te hebben, blijkt het toch weer net anders te zijn. De bovenzijde van de "bruine" is eraf gezaagd om deze te kunnen verwijderen. Blijkt de onderzijde toch echt anders.
Overigens heeft het heel veel moeite en frustratie gekost om weer zover te zijn dat er een andere veerunit geplaatst kon worden. Doordat de oude unit is uitgezaagd zijn de moer en de boutkop blijven zitten. Deze zijn na heel veel moeite verwijderd.

Feitelijk kijken jullie dus naar een inkoopblunder van mijn kant.

Maar omdat de motor zowel fysiek als geestelijk in de weg staat in mijn garage (heb nog meer projecten en deze staat "mooi" in het midden, moet het project gewoon afgerond worden. En niet onbelangrijk ik wil gewoon rijden op mijn CX.

Dus ik ben op zoek naar een andere achterveer (nu kan ik deze best betalen, echter omdat de motor nog geen kenteken heeft wil ik op het moment nog niet veel Euro's in de motor steken), met de kanttekening dat als de motor eenmaal een kenteken heeft dit één van de eerste zaken is die alsnog verbeterd moet worden.

achterbrug cx
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 28 okt. 2022 21:50 
Foto's plaatsen is toch wat ingewikkeld als je het niet vaak doet.

hout tpv achterbrug
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 28 okt. 2022 21:57 
humbs-eu1

En dit was de situatie voordat er met verf gespeeld was.

Het project heeft dus ongeveer 1 jaar stil gelegen omdat ik niet wist hoe ik een andere veerunit kon gaan monteren. Dit omdat de boutresten nog aanwezig waren in de bevestigingspunten van de veerunit.
Nu ik deze twee gaten weer beschikbaar heb is er weer zin/energie/inspiratie gekomen om dit project af te ronden. Hopelijk van het weekend nog wat tijd om te kijken of ik verder kan opbouwen (zodanig dat ik een veerunit erin kan steken).

To do list: achterrem opbouwen, luchtfilterhuis terug plaatsen, spatbord voor plaatsen, radiateur bescherming weer monteren, voorbochten monteren. Voldoende te doen zal ik maar zeggen /.

Van het achterwiel de bouten en moeren (welke volgens de aanduiding op de velg niet gedemonteerd mogen worden) maar voorzien van een zwart laagje (staat beter dan die bruine zooi )

thumbs wiel
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#40 | Geplaatst: 2 nov. 2022 14:07 
Lekker bezig, Wim
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 2 dec. 2022 22:04 
Even een klein berichtje. Er is een stukje plastic gemonteerd en ik kan je vertellen dat geeft wel inspiratie om verder te gaan !!

klein stukje tupperware

Geeft veel meer energie dan het stukje tupperware suggereert
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#42 | Geplaatst: 4 dec. 2022 17:56 
Het is dan ook een heel mooi kontje ... eh... stukje plastic
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#43 | Geplaatst: 30 dec. 2022 19:44 
Op de valreep van 2022 kan ik melden dat de elektra van dit brik nagenoeg werkt. Alleen het blauwe verklikkerlampje in het dashboard wil nog niet werken (als het grote licht brandt ).

Verder werkt alles (na wat gescheld en puzzelwerk). Het jammere voor het forum is dat het niet zo fotowaardig is
Maar het ziet er naar uit dat volgend jaar er een afspraak bij de RDW gemaakt kan gaan worden.

Nog uit te voeren werkzaamheden, blauwe lampje werkend zien te krijgen (heeft het wel gedaan en het bolletje is in orde). Banden verversen, revisiesetje rempomp voor bestellen en monteren (traant ). Uitlaat monteren en dan rijdend maken. Kan reeds nu melden dat ik dan ook illegaal een klein stukje zal rijden (om de parkeerplaats). En natuurlijk duimen dat ik een kenteken verkrijg na de schouw bij de RDW.

En zo ziet het er naar uit dat er een CX500Euro van de sloop is gered.

Alvast een veilig 2023 toegewenst (met veel plezierige kilometers op een CX of een andere motorfiets toegewenst).
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#44 | Geplaatst: 31 dec. 2022 13:17 | Aangepast door: Hans 
Mooi project dat wel heeeel veel doorzettingsvermogen vereist. Chapeau !!!!
Jouw CX heeft het geluk gehad niet bij een ander te belanden en daarna op het CX kerkhof
Ik gebruik de wintermaanden ook altijd om de een of andere motor- / bromfiets op te knappen.
Daarbij probeer ik zo veel mogelijk het patina te behouden. En dat kan eigenlijk alleen als er niet te veel roest aanwezig is.
En bij een CX zit daar vaak het probleem in het frame en de diverse aanbouwdelen.
M.n. de verbindingsdoos in de achtervork is vaak te ver heen en volledig doorgerot.
Maar ook het frame zelf is door meneer Honda veelal voorzien van slechts een miniem laagje verf en in aanbouwdelen (bijv. opname voor de voetsteunen achter) met een afwatering die heel snel dichtslibt en waar dus continue water in blijft staan!. Mooi begin voor de roestduivel.
Ik breng dan ook steevast het CX frame met de voorste blokophanging, hoofdstandaard, zijstandaard en achterbrug naar een plaatselijk poedercoatbedrijf.
Daar wordt alles eerst gestraald en daarna voorzien van een (in mijn geval glanzend zwarte) laag poedercoat.
De kosten daarvan: € 150,00 cash

De CX (bj 1980 met het kleine stuurkuipje) van deze winter is nu bijna klaar.
Uiteraard na het nemen van de diverse bekende CX hobbels; slechte kabelboom met kortsluiting, verrotte/vastzittende remmerij, dolgedraaide en vastzittende bouten en een lekkend blok met drabberige olie. Gelukkig was de achtervork puntgaaf en kwam de hoofdstandaard ook nog eens gemakkelijk los!
Helaas heb ik ergens begin 2000 het kenteken wegens "sloop in eigen beheer" bij de RDW ingeleverd (ja zo lang staat ie al te wachten in de garage).
Dus deze zal ook het komend voorjaar op RDW keuring moeten (samen met een totaal gerestaureerde Yamaha LS3 -100 cc 1 cylinder- uit 1972; maar dat was weer een heel andere uitdaging !).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 12 jan. 2023 14:14 | Aangepast door: Hans 
Gisteren (11-01-2023) met de CX op RDW keuring geweest.
Melden bij de balie met een kopie van de keuringsafspraak en gelijk de keuringskosten (€ 107,30) betalen.
Geconstateerd werd dat het kenteken van deze CX zich in het schoningsregister bevindt. Dus alleen te raadplegen door de RDW zelf.
Maar goed, de motor naar binnen gereden en kennis gemaakt met de keurmeester.
Dat was een leuke ervaring; kopje koffie er bij en een beetje small talk.
Frame- en motornummer werden opgeschreven, de motor gewogen, de wielbasis opgemeten en het een en ander in de computer ingevoerd.
En daarmee was de keuring klaar en kon de motor weer op de aanhanger.
Er werd dus helemaal niets verder gecontroleerd; niet de verlichting, niet de remmen, niet de banden, niet het uitlaatgeluid.
Vanmorgen lag het kenteken al op de deurmat.

Nog wel even van de gelegenheid gebruik gemaakt en navraag gedaan naar de keuringsprocedure van 2 andere van mijn motorfietsen:
- een Puch M125 uit 1967. Daar heb ik een Zwitsers kenteken bij.
Zwitserland is een zgn EVA land en het kenteken kan na een schouw worden omgezet in een NL kenteken.
Daarvoor moet de motor wel compleet zijn. Hij hoeft niet te lopen of verder rijdbaar te zijn. Ook de algehele staat hoeft niet mooi/gerestaureerd te zijn. Alleen het frame- en motornummer worden gecontroleerd.
- een Yamaha LS 3 (100 cc 1 cilinder) uit 1972. Ik heb buiten een NL koopovereenkomst geen enkel document bij de motor. Wel veel documentatie.
Verteld werd dat het zaak is de keurmeester te overtuigen dat de motor inderdaad uit 1972 stamt en dat met documentatie onderbouwen. En natuurlijk dat de motor in het RDW register niet ooit als gestolen vermeld staat/stond. Voor de keuring moet de motor wel wegverkeerswaardig zijn / voldoen aan de zgn 'permanente eisen' (= goede banden, werkende remmen, verlichting moet het doen en het uilaatgeluid mag niet te hard zijn).

Wat mij opviel is dat (itt eerdere RDW ervaringen) de huidige RDW wel streng maar ook heel vriendelijk en behulpzaam is.
Als er met een voertuig niets geks aan de hand is staat aan het verkrijgen van een NL kenteken eigenlijk niets in de weg.
Maar de kosten van de diverse keuringen zijn ook niet bepaald laag / vriendelijk ter noemen.

Jammer is wel dat bij een (her)keuring je geen bouwjaargebonden kenteken meer ontvangt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 3 van 5:  « Vorige  1  2  3  4  5  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 CX500 weer wegverkeerswaardig krijgen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven