Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project 'mankepoot'

 
 
Pagina  Pagina 4 van 13:  « Vorige  1  2  3  4  5  ...  10  11  12  13  Volgende »

Schrijver Ron
Forum Lid 
#46 | Geplaatst: 23 jan. 2023 21:12 
Kreeg zomaar een 'ingeving' ik heb de cx huisleverancier Marco Becker even een mailtje gestuurd
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#47 | Geplaatst: 23 jan. 2023 22:23 
De kleur van de niet-zwarte vlotters kan wel wat verschillen, maar zolang ze correct vlotten wat maakt dat uit? Zelf nog nooit een verkeerde of defecte aangetroffen. Controle volgens 't boekje en als extra met een transparant slangetje aan de onderste overloop (waar zwarte slangetje normaal zit). Dat dan naast carb omhoog houden en aftap schroef open, zie je niveau in vlotterbak. Dat hoort dan net onder de rand van bakje.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#48 | Geplaatst: 24 jan. 2023 17:09 
De vlotternaald verschilt bij de zwarte en de oranje vlotter.
Schijnt dat voor de witte vlotters welke ik heb, je de revisieset voor de oranje vlotter moet hebben.

Ik heb ook op aanraden van Marco de rubber dopjes en de membramen besteld.
Het goed schoonmaken is een berg werk, maar wel goed te doen.
Morgen of overmorgen zullen de onderdelen er zijn, kunnen we weer verder
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#49 | Geplaatst: 25 jan. 2023 19:46 
Goed, vandaag de revisieset van Marco ontvangen 👍
Ik dacht de slowjets eruit te hebben, maar die blijken toch ergens anders te zitten, en ja hoor, ik heb de 'vaste' uitvoering 🤔

Maar een leuk informatief filmpje van Marco bekeken hoe deze te demonteren, m3 tappen 6mm diep, boutje erin met een ringetje en een moertje, en je trekt ze er zo uit!

Wouw.... bij mij breekt de tap, IN de slowjet, geprobeerd uit te boren, maar je snapt het al... ik ben officieel het haasje

Het gehele projectje mag nu voorlopig in de koelkast, of liever gezegd in de vriezer
We moeten nu eerst sparen voor een set carbs
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#50 | Geplaatst: 26 jan. 2023 18:26 
We zijn een dagje verder, en ben weer afgekoeld na wat positieve vibes en input van Frans en Erik

Ik heb zoveel schik in het sleutelen, dat ik te snel wil.
Even pas op de plaats en alles komt goed
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#51 | Geplaatst: 28 jan. 2023 21:07 
Vandaag een mooi pakketje binnen gekomen, setje vb36 carbs van Frans, plus wat spareparts

Er zaten vb 39 carbs op de cx, en de vb 36 lijkt erop.
De brandstof toevoer zit niet in het midden, maar aan de zijkant, verder nog wel wat kleine verschillen maar ik heb er goede hoop in dat het gaat lukken!

Eerst maar es goed schoonmaken, controleren en de nodige (rubberen) delen vervangen.
Ga ze eerst gedemonteerd in de ultrasoon reiniger leggen, dan nog eens in de thinner. Zag deze tip van Marco.
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#52 | Geplaatst: 30 jan. 2023 21:12 | Aangepast door: Ron 
De set carbs zijn geheel gedemonteerd, gedeeld en eerst in de ultrasoon gereinigd. Daarna hebben ze geruime tijd geheel ondergedompeld in de thinner liggen weken, daarna nog eens met een schone vloeistof ultrasoon gereinigd.

Alle mogelijke delen zijn vervangen, en het geheel is weer samengesteld met wat carb delen van mezelf, en de meeste carb delen van Frans
Het synchroon stellen is gedaan op de 'gasklep - gaatje' manier, later nog eens met een voelermaat tussen gasklep en body.

Ik heb de tank en filter nog even goed gereinigd voor het beste resultaat.
Verder zijn de weerstanden uit de bougiedoppen gehaald, gezien er ontstoorde Bougies in zitten. De veer is nu vervangen door een langere veren.

De stationair schroeven zijn eerst op 2 slagen uit gedraaid, morgen na het monteren en starten de carbs nog goed afstellen.
Fingers crossed 🤞🤞
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#53 | Geplaatst: 31 jan. 2023 11:15 
Vanmorgen zijn de carbs gemonteerd en heb ik het vlotternivo gecontroleerd met behulp van een doorzichtig slangetje.
Het niveau staat precies op het pakkingvlak van de vlotterkamer, zowel links als rechts zijn gelijk.
Is dit de juiste vlotter hoogte?
Ik zag dat het overloop pijpje zo'n 10 mm boven het vlotterbakje uitsteekt, en overlopen of lekken doet ie niet.

Het afstellen (volgens het boekje) van de carbs ging wat lastig, er zit geen balanspijp (h-box) tussen de uitlaat, dus loopt ie wat onrustig.
De stationair schroeven staan nu 2¼ slag uitgedraaid,
Hij loopt prima, maar wanneer ik gas geef smoort ie behoorlijk 🤔 kan het zijn dat dit door het missen van de balans pot komt? Dit deed ie nl voor de carb revisie ook al.

Wanneer ie 1 maal voorbij het punt komt dat ie smoort (2500-3000 rpm) word de 9000 rpm makkelijk gehaald zonder ploffen en knallen wat ie eerder wel deed 👍
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#54 | Geplaatst: 31 jan. 2023 12:57 
Je moet de carbs met een vacuummeter (in dit geval 2 stuks voor elke carb 1) afstellen.
Dan heb je de gelijkloop van beide carbs synchroon en loopt de motor veel beter.
Daarna mag je eventueel pas draaien aan de stationaire schroeven. Daarvoor gewoon de fabrieksinstelling gebruiken!
Ook er voor zorgen dat de bedieningskabels van beide carbs enige speling hebben op het gashandvagt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#55 | Geplaatst: 31 jan. 2023 13:16 
Hans:
Je moet de carbs met een vacuümmeter (in dit geval 2 stuks voor elke carb 1) afstellen.
Dan heb je de gelijkloop van beide carbs synchroon en loopt de motor veel beter.

Dat is zeker waar, maar bij gebrek aan een vacuüm meter heb ik dit gedaan op de 'Marco Becker' manier.

Ik zal i.i.g. de stationairschroeven weer op 2 slagen uit zetten, kijken of ik ergens vacuüm meters kan lenen.
Per aspera ad astra

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#56 | Geplaatst: 31 jan. 2023 13:36 
Ron:
Hij loopt prima, maar wanneer ik gas geef smoort ie behoorlijk

Hoe zit het met het luchtfilter en de aansluitingen?
De motor zou niet moeten smoren, op geen enkel toerental.
Het gemis van de balanspot is niet van grote invloed, ja hij loopt iets minder mooi maar verder maakt het weinig uit.

Een verstopt/stoffig luchtfilter, of het ontbreken van een luchtfilter heeft veel meer effect op de motorloop.
Ook kan het zijn dat er scheuren in de rubbers van en naar de carburateur zitten (soms moeilijk te zien) dit heeft ook veel eerder een smorend effect.

Succes!

Schrijver Ron
Forum Lid 
#57 | Geplaatst: 31 jan. 2023 13:42 
Het luchtfilter is nieuw en het luchtfilterhuis is schoon gemaakt.
De scheuren in de rubbers zijn met het blote oog niet te zien, maar dat is te testen met remmenreiniger tijdens het lopen.
Heb nu eerst de carbs er weer af, er lekt 1 over de (nieuwe) vlotterpakking
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#58 | Geplaatst: 31 jan. 2023 15:43 
Lekkage over vlotterpakking is opgelost, nu zie ik nog af en toe en drupje uit het overloop slangetje komen van de andere carb maar hij heeft toch weer even gelopen, en rondom met remmenreiniger gespoten, hij trekt geen valse lucht.
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#59 | Geplaatst: 31 jan. 2023 16:08 | Aangepast door: Hans 
Vacuummeters kun je ook zelf kopen. Zo duur zijn ze niet en erg gemakkelijk als je ze in de schuur hebt hangen.
Ze zijn bedoeld voor een dynamische afstelling van carbs, waarvoor de compressie per cilinder bepalend is.
De mechanische afstelling voor de gelijkloop werkt niet als er enig verschil in compressie is.

Verder het drupje benzine: CX carbs lekken vaak bij het verbindingsstangetje tussen beide carbs. Daar zit aan weerszijden een O ring.
Het lijkt dan net of het vanuit de vlotterbak / -schroef lekt.
Om bij deze O-ringen te komen moet je de carbs 'splitsen' waarbij ook de synchroonafstelling vaak verloren gaat.
En dan heb je de vacuummeters absoluut weer nodig.

Gelet op jouw verdere problemen (stotteren van de motor) verdenk ik de (of 1 van de beide) bobines c.q. bougiekabels.
Die zou je ook eens op werking kunnen (laten) testen.

En zoals Eric ook reeds opmerkte; kijk eens naar het luchtfilter en/of de CDI.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#60 | Geplaatst: 31 jan. 2023 17:18 
Hans:
Vacuummeters kun je ook zelf kopen. Zo duur zijn ze niet en erg gemakkelijk als je ze in de schuur hebt hangen.

Mee eens, maar voor die ene keer dat ik ze nodig ben worden ze wel weer duur. Ik heb een beperkt budget

Hans:
Verder het drupje benzine: CX carbs lekken vaak bij het verbindingsstangetje tussen beide carbs. Daar zit aan weerszijden een O ring.

Deze o-ringen zijn vervangen, de carbs zijn gesplitst geweest.
De 2e lekkage komt van het overloop pijpje. Daar waar hij in de vlotterbak bodem gaat, is ie lek. Dus een andere vlotterbak eronder

@Brinkcx
Maar vind dit ook juist wel weer leuk, gaat het ook niet te snel

Bobines bougiekabels en cdi zijn lijken nog van 1981, dus daar heb je wel een punt.
Had al een het een en ander gelezen over ignitech, en Marco zijn kastje.
Per aspera ad astra

Pagina  Pagina 4 van 13:  « Vorige  1  2  3  4  5  ...  10  11  12  13  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project 'mankepoot'

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven