Wikipedia : Stator
De stator is het stilstaand gedeelte van een wisselstroommotor of -generator. De stator is samengesteld uit een weekijzeren kern, met daaromheen de driefasen wikkelingen.
De weekijzeren kern bestaat uit geperforeerde zacht ijzeren plaatjes die ten opzichte van elkaar geïsoleerd zijn. Als men de kern uit één geheel zou maken zou het rendement van de motor minder goed zijn omdat er dan veel wervelstroomverliezen zouden zijn. Het opbouwen van een kern uit platen noemt men lamelleren.
De plaatjes worden gestapeld in de vorm van een holle cilinder, met aan de binnenzijde uitsparingen voor de wikkelingen. Het aantal uitsparingen varieert afhankelijk van het gewenste aantal polen van de motor.
Aan de statorwikkeling wordt de driefasenspanning aangesloten.
Bij de CX is het zo dat de 'holle cilinder' aan de buitenzijde de uitsparingen voor de wikkelingen van de spoelen heeft, en dat er geen driefase spanning op aangesloten wordt, maar er van afgenomen wordt. De CX-stator is een deel van een wisselstroom generator.
Het benodigde wisselende magnetische veld wordt opgewekt door een aantal magneten rondom de stilstaande stator te laten bewegen.
Een tweede functie van deze wisselspanning generator is het opwekken van twee enkelfasige spanningen ten behoeve van de ontsteking.
Alleen bij de CDI modellen. (?)
Helpt dit ;-) ?
( Heb ik het goed ? Ja toch ? )
Harmony,
Hans.
( weet wel wat van de stator )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken