Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   

CX 500 CDI Bj 1980 Gevraagd

Schrijver MPJosso
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 maart 2008 19:56 | Aangepast door: MPJosso 
Ik zoek een goede CDI voor een CX 500 Bj 1980.
Gisteren uit de stal gekocht en na benzine wissel al lopende na 5 jaar stilstand. de 70 jarige eigenaar vertelde wel dat de cdi vervangen moest worden en dat merk je ook wel als je het gas snel opendraaid, want dan begint de motor te ploffen en in te houden.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 maart 2008 20:23 
Hallo MPJ,

Welkom alhier ! En dit klinkt niet direct als een defecte CDI, doe na 5 jaar stilstand eerst eens een grondige reiniging van de carburateurs, rubber afdichtingen in inlaat, verse bougies, controle boudiekappen enz. Als dat allemaal prima in orde is en de stator nagemeten moet je het nog eens bekijken.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 maart 2008 20:34 
En mocht je - na de goede raad van Frans opgevolgd te hebben - nog steeds een CDI willen kopen, dan heb ik nog een goeie liggen voor €35.
Mijn mailadres: floris@hondacx500.com
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MIOB
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 maart 2008 21:03 
dat is een nette prijs.

Maar even voor de zekerheid: begint hij meteen in te houden ed als het gas open gedraaid wordt, of pas vanaf een bepaald toerental? (5000/6000 toeren). In dat geval zou ik beginnne met het doormeten van de stator wat Brinkcx al zei.

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 maart 2008 21:30 
hallo MPjosso,

ik wou dat mijn cx nog plofte toen mijn cdi het niet meer deed, want dan had ik nog door kunnen rijden... maar door uitwisselen met de cdi van mijn vriendin ben ik erachter gekomen dat ie kapot was

groetjes werner (die daar dus achter kwam na hulp hier op het forum)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver MPJosso
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 maart 2008 21:35 
Hallo allen,
Bij het ophalen gaf de vorige eigenaar al aan dat de motor weer snel draaiende te krijgen was maar zou gaan inhouden bij snel optrekken.
omdat dit een probleem was bij zijn laatste gbruik 5 jaar geleden.
als je snel het gas open draait gaat hij inhouden en terugvallen in snelheid.
het gas kan slechts langzaam worden opengedraaid.
Heb voor het in gebruik nemen wel de carbs schoongemaakt

Maar wil het wel proberen om het op te lossen met een andere CDI.

"het doormeten van de stator " ???? heee ik ben een leek !!! hahaha
dus weet echt niet wat dat is..

allemaal vast bedankt voor de reactie

Schrijver Hansv

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 9 maart 2008 21:44 | Aangepast door: Hansv 
Wikipedia : Stator

De stator is het stilstaand gedeelte van een wisselstroommotor of -generator. De stator is samengesteld uit een weekijzeren kern, met daaromheen de driefasen wikkelingen.

De weekijzeren kern bestaat uit geperforeerde zacht ijzeren plaatjes die ten opzichte van elkaar geïsoleerd zijn. Als men de kern uit één geheel zou maken zou het rendement van de motor minder goed zijn omdat er dan veel wervelstroomverliezen zouden zijn. Het opbouwen van een kern uit platen noemt men lamelleren.

De plaatjes worden gestapeld in de vorm van een holle cilinder, met aan de binnenzijde uitsparingen voor de wikkelingen. Het aantal uitsparingen varieert afhankelijk van het gewenste aantal polen van de motor.

Aan de statorwikkeling wordt de driefasenspanning aangesloten.

Bij de CX is het zo dat de 'holle cilinder' aan de buitenzijde de uitsparingen voor de wikkelingen van de spoelen heeft, en dat er geen driefase spanning op aangesloten wordt, maar er van afgenomen wordt. De CX-stator is een deel van een wisselstroom generator.

Het benodigde wisselende magnetische veld wordt opgewekt door een aantal magneten rondom de stilstaande stator te laten bewegen.

Een tweede functie van deze wisselspanning generator is het opwekken van twee enkelfasige spanningen ten behoeve van de ontsteking.
Alleen bij de CDI modellen. (?)

Helpt dit ;-) ?

( Heb ik het goed ? Ja toch ? )

Harmony,
Hans.
( weet wel wat van de stator )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MPJosso
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 maart 2008 22:37 | Aangepast door: MPJosso 
Nou Hans dat was een mooie uitleg....

floris@hondacx500 heb je een mail gestuurd !!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 maart 2008 23:37 
maar het beschreven probleem ( 'alleen als het gas langzaam wordt opengedraaid komt de motor op toeren' ) riekt behoorlijk naar helaas de stator !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MIOB
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 maart 2008 07:58 
Nee hoor, slecht mengsel kan ook heel goed. (dat is wat ik bij elke andere motor meteen zou roepen). Bij voorkeur te arm.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 maart 2008 09:04 
Tja, maar dit is wel een CX.
We zullen ongetwijfeld het uitsluiten van de diverse oorzaken (bougies, bougiedoppen, luchtfilter, gecorrodeerde contacten, bobines, verstopte carbs - maar die heeft hij reeds schoongemaakt -, valse lucht etc. ) in dit topic lezen/voorbij zien komen; waarschijnlijk blijft er dan vanuit de door hem gegeven beschrijving toch maar 1 over .......
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 CX 500 CDI Bj 1980 Gevraagd

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven