Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   

los lager in achterwiel - oorzaak?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 nov. 2008 00:53 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo allen,

ik heb een CX500B achterwiel opgedaan dat verder redelijk netjes is maar het lager aan cardan zijde ligt er nogal los in. Je kan het er met een pinkje zo uittrekken, glijdende passing in plaats van strak erin geperst. Het lager zelf lijkt me prima in orde, loopt in de hand soepel rond, zou ik zo weer gebruiken. Afstandbus zit er ook netjes in, lager andere zijde (bij rem) normaal. Een eerdere eigenaar heeft er wel nieuwe lagers ingezet, verdere geschiedenis van wiel/velg onbekend.

Nou krijg ik er best wel weer netjes een vers lager stevig in, daar kun je van loctite en zo goede middeltjes voor kopen bij deze zeer kleine speling. Maar een los liggend lager daar schijnt meer voor te komen. De vraag is hoe dat zo komt. Als het verder gaat kan ik het wiel weggooien en de wegligging zal er ook niet beter op worden.

Iemand enig idee van een oorzaak?

gr. Frans

(dit staat per abuis in "vraag en aanbod" en hoort in de techniek maar dat kan ik niet meer veranderen. Frans? Gea? )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 nov. 2008 11:31 
Hallo Brink

1)volgens mij is een van de mogelijke oorzaken het niet goed invetten van de tandkrans die aangrijpt in de aandrijving als dit niet soepeltjes verloopt (te weinig of verkeerd vet) dan gaat het hele spulletje wringen en krijg je vreemde kracht in het wiel (niet goed gehandeld bij bandvernieuwing)
2) kan ook verkeerde demontage geweest zijn bij de vervanging van het oude lager (je schreef vorige eigenaar nieuw lager gemonteerd) als het oude lager is vastgeslagen waardoor de buiten ring van het lager in de passing is gaan draaien heeft dat ook een vernietigend effect (vorige eigenaar net ietsje te laat vervangen heeft gemerkt dat het achterwiel zwaar ging lopen)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 nov. 2008 00:04 
Hallo Arnold,

1) was 't waarschijnlijk niet, meenemer zat netjes in 't vet en was niet bijzonder ingeslagen of versleten

2) verkeerde (de)montage evt. na lagerschade zou kunnen.

dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 los lager in achterwiel - oorzaak?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven