Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX 'raakt olie kwijt'

 
Schrijver Carnax

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 juli 2013 17:50 
Mijn CX begint nu wel echt veel olie kwijt te raken. Het lijkt in de buurt van de halve liter per 1000km te komen maar precies weet ik het nog niet, misschien is het toch minder.

Het blok is nat ja, maar als ik gereden heb zie ik geen nieuwe natte plekken (zonder gruis / zand) en ook lekt niks tot op de grond.

Ook komt er totaal geen walm uit de uitlaten.

Ding draait ook nog door tot 10000 toeren als het moet.

Iemand een idee?

Iemand eventueel een extra blok voor me of een adresje dat betaalbaar reviseert?


Groeten,
Rob

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 juli 2013 18:01 
Ha, zo zo, het blokje begint wat olie te verbruiken.
Ik kan je vertellen dat je blok nog lang niet ziek is.
Ja dat hij olie verbruikt is eigenlijk normaal. Het wordt pas storend als hij meer dan 1 liter per 1000 kilo meter pakt. 1 op 600 kilo meter is wel walmen. En dan nog loopt jeblok rpima.

Lig er niet wakker van, je kunt er nog vele kilo meters mee rijden zo.
Wil je het wel verhelpen, besef dan goed at dit met hoge kosten gepaard gaat. Alleen de zuigevren zijn origineel al 60 euro per zuiger. Als het goed is moet ik nu ook goedkopere imitatie zuigerveren kunnen leveren, alleen mijn laatste bestelling is nog niet binnen....

Mocht je meer willen weten, mail gerust naar marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 juli 2013 18:15 
Zo'n twaalf jaar geleden had ik een Honda CM en die verbruikte zeker een liter per 1000 km. De garage gaf toen hetzelfde antwoord als Marco: Niets aan doen, maar wel zorgen dat je op de lange ritten olie bij je hebt zodat je bij kunt vullen. Reparatie was ook gezien de leeftijd van de motor veel te duur.
Dus Rob, veel peilen en zorgen voor reserve-olie en dan kan het nog lang aan.
Voor de mensen die achter je rijden is het niet altijd even plezierig, maar daar is niets aan te doen

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 juli 2013 02:15 
Bedankt voor de reacties.

Op lange ritten (vakantie) nam ik altijd al extra olie mee.

Walmen doet ie dus niet tot nauwelijks en na de laatste paar ritjes heeft ie alles weer mooi binnen gehouden.

Voorheen moest ik elke paar honderd kilometer een beetje bijvullen om op hetzelfde peil te blijven, dit vind ik ook normaal inderdaad.


Ik schrok wel toen het na elk ritje van 100 km ineens ~100 ml werd maar nogmaals, nu houd ie alles weer binnen.


Ik houd het in de gaten, dus als het goed is, tot SJK!

Schrijver sieds

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 juli 2013 09:16 | Aangepast door: sieds 
Leuk je daar weer eens te zien.

Gr. Sieds

(Het plaatsen gaat weer steeds moeilijker, doet ie het wel of niet, spam wacht 60 sec. en dan is het 2x)
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 juli 2013 20:10 
Is er verschil tussen het olieverbruik bij hoogdzakelijk woon-werk en fileverkeer en dat van (langere) toertochten?

Een niet al te dure oplossing is het vervangen van je klepseals. Deze zijn in de loop van de jaar hard geworden en dichten dan niet meer goed af op de klepsteel. Bij het afremmen op de motor zuigt hij door het vacuum in je carburateurs via de inlaatklepgeleiders olie uit de cilinderkoppen aan.

Dat was bij mij het geval. Bij woonwerk olieverbruik 1 liter op ca 800 km en bij toertochten 1 liter op meer dan 3000 km.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 juli 2013 09:43 
Beste Jaap,

Klepseals zijn vaak niet eens het probleem. Ze kunnen wel uit harden, maar vaak zit heir niet het probleem. Tenzij het blok behoorlijk te heet is geweest, en droog is gekookt. Ok goedkope olie, en niet tijdig vervangen van olie kan dit veroorzaken.

Wat eerder voor de hand ligt is dat de zuigeveren versleten zijn. Met name de druk veer tussen de olie schraap veren. Vooral bij de 650 is dat een probleem. Er zijn twee oplossingen voor, 1e vervangen van zuigerveren, of het oprekken van de binnen schraap veer die de olie schraap veren op spanning houd. Deze laatste is niet meetbaar, en ook risicovol. Bij de turbo club wordt het op mijn aanraden nu toe gepast, en daar zijn ze nu weer gelukkig. Let op, drukveer niet geheel strekken tot recht, dan gaat het goed, maak je hem recht, dan ben je de klos.

Wel even de cilinderwanden na kijken, en ligt op honen met een drie klauw.


Olie verbruik wordt meer naarmate hij vaker boven de 5000 / 6000 toeren komt. Ik zelf had eenblok dat ruim meer dan 1 liter olie per 1000 kilo meter op zoop, maar het blok reed echt nog als een trein. Dus kapot gaat het niet, hinderlijk gaat het wel worden over een kilo meter of 50.000.


Dan kan ik je vermelde dat als je nieuwe olie in het blo doet er altijd even een daling plaats vind. Hoe goed koper de olie hoe meer daling er is. Olie verdampt en dikt in. Formido, aldi, lidle / goedkope meuk/ staan er om bekend dat die behoorlijk in dikken en verdampen. Dus stap over op wat beter olie. Momenteel zit ik op kroon olie emperol. 10/w40 seme syntheet.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX 'raakt olie kwijt'

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven