Beste Jaap,
Klepseals zijn vaak niet eens het probleem. Ze kunnen wel uit harden, maar vaak zit heir niet het probleem. Tenzij het blok behoorlijk te heet is geweest, en droog is gekookt. Ok goedkope olie, en niet tijdig vervangen van olie kan dit veroorzaken.
Wat eerder voor de hand ligt is dat de zuigeveren versleten zijn. Met name de druk veer tussen de olie schraap veren. Vooral bij de 650 is dat een probleem. Er zijn twee oplossingen voor, 1e vervangen van zuigerveren, of het oprekken van de binnen schraap veer die de olie schraap veren op spanning houd. Deze laatste is niet meetbaar, en ook risicovol. Bij de turbo club wordt het op mijn aanraden nu toe gepast, en daar zijn ze nu weer gelukkig. Let op, drukveer niet geheel strekken tot recht, dan gaat het goed, maak je hem recht, dan ben je de klos.
Wel even de cilinderwanden na kijken, en ligt op honen met een drie klauw.
Olie verbruik wordt meer naarmate hij vaker boven de 5000 / 6000 toeren komt. Ik zelf had eenblok dat ruim meer dan 1 liter olie per 1000 kilo meter op zoop, maar het blok reed echt nog als een trein. Dus kapot gaat het niet, hinderlijk gaat het wel worden over een kilo meter of 50.000.
Dan kan ik je vermelde dat als je nieuwe olie in het blo doet er altijd even een daling plaats vind. Hoe goed koper de olie hoe meer daling er is. Olie verdampt en dikt in. Formido, aldi, lidle / goedkope meuk/ staan er om bekend dat die behoorlijk in dikken en verdampen. Dus stap over op wat beter olie. Momenteel zit ik op kroon olie emperol. 10/w40 seme syntheet.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html