Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cx500c problemen....

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Curt Raaymakers
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 juni 2017 20:37 
Beste liefhebbers ,
ik heb enkele vraagjes voor jullie. Ik heb vorige winter de blauwe cx500c van Daniël overgenomen. Hij was in degelijke staat , enkel wat vliegroest en lekke keerringen in de voorvork. Tijdens de testrit viel me op dat de remmen vooraan ondermaats presteren. Het eerste werk was dan ook de remtangen demonteren en zuiver maken , dit was nog redelijk goed eigenlijk. Dus dacht ik dat het "probleem" in de lekke keerringen zat. De vorige dagen dus de vorkpoten uit elkaar , alles zuiver gemaakt , nieuwe keerringen en dan gevuld volgens het draadje in de techniekpagina , dus iets meer olie en met een busje op de veren. De dempers zijn nu heel wat beter.
Ik dus op de motor en testen , het gevoel in de voorzijde is heel wat beter , maar de remmen bekoren me nog steeds niet....
Mijn cx is uitgerust met remtangen aan beide zijden maar met enkele remcilinder , stalen remleidingen en de rempomp met een vierkant reservoir. Nu is het "probleem" : de motor vertraagt wel maar er zit geen "gevoel" in de remhendel , het is alles of niets. In het begin merk je geen vertraging en nadien heb je een keiharde hendel (en de vertraging is niet navenant..). Heeft iemand van jullie dit ook (of al gehad) of heeft iemand een idee wat het probleem is?? Ik zie 3 mogelijke oplossingen : 1) andere/betere remblokken (de huidige zijn zo goed als nieuw) , 2) een "grotere" rempomp , om beter gevoel te krijgen , 3) schijven en tangen van de GL500 er op. Wat denken jullie er van , nuttige commentaren zijn zeker welkom

Probleem 2 : Na mijn testrit van een 10km , kwam ik thuis en parkeerde de cx in de garage. Na een uur of 2 ging ik kijken dat het benzinekraantje wel dicht stond en lag er een plas olie (ongeveer 15cm) onder de cx . Dit had ik nog nooit opgemerkt tijdens de rit bij aankoop en tijdens het wekelijkse warmdraaien de afgelopen maanden. Bij nader onderzoek blijkt de olie te ontsnappen langs de dichting van het schakelasje.... Is dit moeilijk om te vervangen , komt dit meer voor??

Alle hulp is welkom zodat ik deze zomer nog wat kan genieten van de cx....

Schrijver norby
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juni 2017 20:52 
lekkage bij schakelasje is te verhelpen met nieuwe keerring, je moet wel zo.n gereedschap hebben maar is wel te doen.
ook nog niet al te duur, ik geloof ong 60 euro of iets meer.
remprobleem weet ik zo niet maar er is genoeg kennis hier.
nb

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 5 juni 2017 21:27 
Lekkage bij de schakelas is niet zo'n groot probleem. Een nieuwe keerring kost niet zo veel en de oude kan er vrij eenvoudig uit. Schakelpook los, oude keerring eruit wippen, nieuwe erin, schakelpook weer terug monteren.
De keerring heeft als onderdeel nummer 91203-023-020. De afmetingen zijn 21x35x7mm
Bij je lokale motor (Honda) dealer aan te schaffen, of via www.CMSnl.com (= relatief duur want 6 euro ex. btw en ex. verzendkosten)
Wat betreft de remmen, die zijn nooit zo geweldig geweest bij de CX. Stalen remleidingen verbeteren de boel al een beetje maar die heb je al. Andere blokken zou een optie kunnen zijn. Er kan veel verschil zitten in het gevoel tussen verschillende merken.
Een grotere rempomp zou ik niet doen, dan kan je beter proberen of de remmerij van een GL over te zetten is. Ik dacht dat ze van een CB900 ook passen, maar dat weet ik niet zeker.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juni 2017 21:41 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Curt,

Norby (Hoi Norbert!) is wat te ijverig , nulletje teveel , je kan met wat zorg de keerring op de schakel as er uit peuteren en er een nieuwe inschuiven. Let wel op dat je het asje en de behuizing niet beschadigt, en bij inzetten de nieuwe keerring ook heel houden natuurlijk. Netjes schoon maken, vet gebruiken, het is niet zo moeilijk. Keerring kost je een euro of zes, koop er eventueel twee.

Die lekkage komt wel meer voor, niks aan de hand gewoonlijk.

De remmen op afstand beoordelen is wat lastiger. Een duidelijk "drukpunt" wordt meestal als een goede zaak gezien, daar voorbij beweegt de handel niet veel maar als je harder knijpt is het wel de bedoeling dat je harder remt.

Controleer ook in de remcylinder op 't stuur dat de retour opening goed werkt en de rem goed vrijkomt, beide klauwen. Als je met losse rem een remklauw beetpakt en dan de hendel aantrekt moet je de beweging voelen. Ik neem aan dat je ook de pennen waarop de klauwen kunnen bewegen goed gangbaar hebt gemaakt en tenminste nieuw rubber afdichtingen van de zuigers geplaatst hebt.

Plezier, Frans

(en MAST is 't zo ongeveer met me eens zo te zien )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 juni 2017 22:21 
klopt, dat is duur maar dat heb ik destijds met montage voor betaald.
wat remblokken betreft zou ik nieuwe erop zetten, alles goed ontvetten, nieuwe remblokken
met vet erop blijven slecht.
evt gesinterde remblokken, die remmen wat beter, ik meende lucas remblokken altijd goed.
nb

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juni 2017 23:09 
Aanvulling : als je lekkende keerringen in de voorvork hebt gehad kan het zijn de remblokken ook olie hebben opgenomen, die olie druipt er vaak overheen. Dan helpt alleen blokken vervangen ....

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Curt Raaymakers
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juni 2017 23:20 
brinkcx

De zuiger komt er vlot uit en kan ook terug geduwd worden , de pennen zijn vrij. Nieuwe afdichtingen op de remcilinders heb ik niet geplaatst , ze waren nog goed , wel zuiver gemaakt en ingevet met remmenvet.
Als de retour van de remcilinder op het stuur dicht zit , dan zou je de remblokken toch niet terug kunnen duwen...of zie ik dat verkeerd?

Bedankt voor de tip i.v.m. de dichting van de schakelas , 6€ is inderdaad niet duur.

@Norby : ik zal eens kijken naar Lucas remblokken...

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 juni 2017 10:15 
Je wil ook niet te 'goede' remmen hebben.
In een noodsituatie klap je er automatisch vol op, als ze dan 'te goed' zijn heb je er ook weinig aan
(muv ABS).
Het wegdek is immers niet altijd warm, schoon en droog.

Misschien zit er nu een slecht merk blokken op?
Verstopte (versleten) remleidingen?

Probeer het eens met 1 klauw, andere even uitschakelen.

Schrijver chantal

Bestuur 
#9 | Geplaatst: 6 juni 2017 13:12 
misschien rare vraag maar zou de remolie te oud kunnen zijn? als hij ouder word word hij minder dik waardoor hij minder kracht zet... tenminste dat is mij ooit eens verteld... of het klopt weet ik niet....maar daarom zou je hem om de 2 jaar ofzo moeten vervangen (geen idee of het klopt hoor is van horen zeggen)

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 6 juni 2017 14:26 | Aangepast door: MAST 
Remolie is eigenlijk geen olie maar een vloeistof. (wat precies weet ik ook niet) Die vloeistof heeft o.a. de eigenschap dat het pas bij een hoge temperatuur gaat koken maar ook dat het water uit de atmosfeer kan aantrekken. Als er teveel water bij de remvloeistof komt, verlaagt het de kooktemperatuur waardoor de remvloeistof eerder kan gaan koken. En het systeem kan van binnenuit gaan roesten. Daarom wordt geadviseerd om het om de twee jaar te vervangen.
Edit: remvloeistof bestaat uit zgn glycol-ethers.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Curt Raaymakers
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 juni 2017 20:15 
brinkcx
Daar heb je een zéér sterk punt !
Spijtig genoeg verklaart dit niet de "harde" remhendel tijdens het remmen.....

@ Chantal : remvloeistof zou vorig jaar ververst zijn , maar ik ga het nu zeker doen om dit uit te sluiten

@GL5 : te goede remmen....ik heb tot nu toe altijd Fireblade's e.d. gehad , die remmen -tig maal harder( maar wel gecontroleerd) en nog nooit problemen gehad. Zolang je zelf niet te hard/ongecontroleerd in het remhendel knijpt kom je niet voor verrassingen te staan (m.u.v. ijs , grint , zand , aquaplaning). Het probleem hier( bij de cx) is dat er geen "gevoel" in de remhendel zit , wat wel het geval is bij de moderne opstellingen... , dus met deze opstelling zou ik wel eens verrast kunnen worden omdat ik geen idee heb van wat er in het remsysteem gebeurd bij de "harde" hendel

Schrijver Curt Raaymakers
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 juni 2017 21:12 
Update : gisteren nog nieuwe remvloeistof door de slangen gejaagd en deze nacht de hendel met een bandje opgespannen om alle lucht eruit te krijgen. De lucht is er uit , hendel voelt goed hard en verliest geen druk. Testrijden kan momenteel niet omdat de dichting van de schakelas nog vervangen moet worden , hij lekt te veel om er mee te rijden nu.

Ik zag tijdens het verversen dat er zich toch vuil heeft genesteld onderaan in het voorraadbakje( retourgaatje is wel vrij , de luchtbellen kwamen omhoog tijdens het ontluchten). Het is een rechthoekig reservoir met onderaan de "bubbel" met 3 gaatjes in. Nu zou ik graag dat vuil eruit hebben maar ik geraak er niet aan. Wat is de beste manier om het eruit te krijgen? Rempomp demonteren , op zijn kop houden en zuiver spuiten? Of het reservoir proberen los te maken van de pomp ? Dit laatste durf ik niet goed omdat ik denk dat het nadien niet goed meer gaat afdichten....

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 juni 2017 08:32 
Reservoir niet losmaken! Lastig terug te zetten speciale o-ring nodig ook. Hele zaak losnemen en omkeren, slang los en doorspoelen met schone vloeistof.

Pas op de lak !

Succes, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Curt Raaymakers
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 juni 2017 23:31 
Nog een vraagje....
Als ik de dichting van het schakelasje ga vervangen zal ik de motorolie ook vervangen , hij moet er toch af. Welke olie gebruiken jullie voor je bike? 10W40 of 15W40 ??

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 9 juni 2017 08:32 
Curt Raaymakers:
Welke olie gebruiken jullie voor je bike?

Daar gaan we weer......

Ik gebruik 10W40 olie voor motorfietsen. De beste olie is natuurlijk een andere.......

Over olie zijn pagina's vol geschreven. Wat is de beste, wat moet ik gebruiken, en ook, wat is de goedkoopste.
Ikzelf gebruik dus 10W40 van een duur merk. Waarom? Omdat ik er geen problemen mee heb.

Harmony,
Hans.
( niet in de olie )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cx500c problemen....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven