Beste liefhebbers ,
ik heb enkele vraagjes voor jullie. Ik heb vorige winter de blauwe cx500c van Daniël overgenomen. Hij was in degelijke staat , enkel wat vliegroest en lekke keerringen in de voorvork. Tijdens de testrit viel me op dat de remmen vooraan ondermaats presteren. Het eerste werk was dan ook de remtangen demonteren en zuiver maken , dit was nog redelijk goed eigenlijk. Dus dacht ik dat het "probleem" in de lekke keerringen zat. De vorige dagen dus de vorkpoten uit elkaar , alles zuiver gemaakt , nieuwe keerringen en dan gevuld volgens het draadje in de techniekpagina , dus iets meer olie en met een busje op de veren. De dempers zijn nu heel wat beter.
Ik dus op de motor en testen , het gevoel in de voorzijde is heel wat beter
, maar de remmen bekoren me nog steeds niet....
Mijn cx is uitgerust met remtangen aan beide zijden maar met enkele remcilinder , stalen remleidingen en de rempomp met een vierkant reservoir. Nu is het "probleem" : de motor vertraagt wel maar er zit geen "gevoel" in de remhendel , het is alles of niets. In het begin merk je geen vertraging en nadien heb je een keiharde hendel (en de vertraging is niet navenant..). Heeft iemand van jullie dit ook (of al gehad) of heeft iemand een idee wat het probleem is?? Ik zie 3 mogelijke oplossingen : 1) andere/betere remblokken (de huidige zijn zo goed als nieuw) , 2) een "grotere" rempomp , om beter gevoel te krijgen , 3) schijven en tangen van de GL500 er op. Wat denken jullie er van , nuttige commentaren zijn zeker welkom
Probleem 2 : Na mijn testrit van een 10km , kwam ik thuis en parkeerde de cx in de garage. Na een uur of 2 ging ik kijken dat het benzinekraantje wel dicht stond en lag er een plas olie (ongeveer 15cm) onder de cx
. Dit had ik nog nooit opgemerkt tijdens de rit bij aankoop en tijdens het wekelijkse warmdraaien de afgelopen maanden. Bij nader onderzoek blijkt de olie te ontsnappen langs de dichting van het schakelasje.... Is dit moeilijk om te vervangen , komt dit meer voor??
Alle hulp is welkom zodat ik deze zomer nog wat kan genieten van de cx....