Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Slecht starten en hoe weet ik of de vering goed is?

Schrijver kizmiaz
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: < 14 uur 
Ik rij met veel plezier op mijn GL500 Silverwing maar heb twee dingen die door mijn hoofd spoken:

1. Hij rijdt fantastisch, het motortje spint tevreden en voelt ontzettend betrouwbaar aan. Echter bij een koude start moet ik zeker 30 seconden de startknop ingedrukt houden. Met choke. Heb ook zonder choke geprobeerd in het geval 'ie te rijk stond, maar dan start 'ie nog slechter. Ik heb ook het idee dat hij eerste op één cilinder ploft, en de tweede pas na een paar seconden meedoet. Dan springt hij opeens van onregelmatig sputteren naar een mooie regelmatige stationair. (Met iets hogere toeren natuurlijk i.v.m. choke). Klinkt dit als een bekend euvel?

2. Een niet-CX/GL maat van me meent dat de vering veel te zacht is. Ik heb daar geen problemen mee, ik vind 't allemaal lekker rijden. Maar ik heb ook ooit een half jaar prettig gereden op een lichte motor waarbij geen olie in de achtervering zat, en ik dus alleen op de veren reed. Reed ook prima, vond ik. Dus eigenlijk is mijn vraag, hoe kan ik dat checken? Ik hoor ook van mensen die de achtervering vervangen voor een betere wegligging.

Zeker om dat laatste te checken zou ik graag een ervaren GL500-rijder eens een rondje willen laten rijden op de mijne. Als iemand het niet erg vind om een keer bezoek te krijgen van iemand uit Limburg, dan kom ik graag eens op de koffie (ik neem wel vlaai mee)!

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: < 9 uur 
Hoi. Start de motor elke keer zo lastig? Het is wel een bekend probleem bij cx/gl motoren. Maar normaal starten ze gelijk als de motor warm is.
Het slecht starten bij koude motor zou kunnen komen doordat de benzine in de carb te oud of vervlogen is. Daarom zetten sommige de motor weg met een leeggereden carb. Dan start je de volgende keer met "verse" benzine.
Wat betreft de vering. Dat is wat lastiger omdat wat de 1 prettig vindt, een ander niet bevalt. Toch kan je naar wat zaken kijken. Als je door een kuil rijdt, voel je dan een klap (doorslaan)? Zo ja, is je vering te slap. Stuitert de achterkant? Dan is er wat mis. Veert de motor lang door nadat je over een hobbel bent gegaan, dan is de demping niet oke.
Hoor je de achterkant vd motor kraken als je opstapt, dan moet de prolink gesmeerd/gerepareerd worden.
Volgens mij heeft een GL een luchtgevulde schokbreker. Die zou je op kunnen pompen. (max 5 bar dacht ik)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: < 9 uur | Aangepast door: brinkcx 
Nou, rijdt fantastisch lijkt me een goed begin

1) starten zou geen 30 seconden moeten duren maar dat komt meer voor als je de motor warm wegzet en dan een paar dagen of langer laat staan, de benzine die in de carbs blijft staan verliest dan wat vluchtige delen. Test/oplossing : even voor wegzetten kraantje dicht, even voor starten weer open, krijgt dan verse benzine. Zelf zet ik met de CX de kraan altijd ca. 500 meter voor thuis dicht, start dan gelijk anders ook dat soort gedrag.

Op 1 cylinder starten komt ook wel vaker voor maar is lastiger op the lossen. Iets aan 1 cylinder is wat minder, de kunst is uitvinden wat. Carburateur, ontsteking, kleppen gesteld, compressie? Zie eerst die 30 seconden op te lossen.

2) Vering is idd kwestie van smaak. Voor kan je experimenteren met andere olie, voorspanning (busje op veren) en de veren zelf, zorg in ieder geval voor schone olie en correcte hoeveelheid. Luchtdruk naar smaak volgens het Honda boekje, niet met compressor doen (te hoog). Achtervering van een GL kan goed werken mits goed onderhouden en daar mankeert het nogal eens aan. Hoort niet te piepen. Lager bussen horen schoon, los en gesmeerd te zijn.

En ik rij zelf al tijden geen GL meer, heb wel een GL500 en 650 gehad, nu na wat downsizing alleen nog de CX500 (plus wisselende diversen ) Kom gerust eens buurten, even PB dan graag!

Plezier, Frans

(bericht heeft dat van MAST gekruist zag ik later)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slecht starten en hoe weet ik of de vering goed is?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven