Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Frame poedercoaten

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:15 
Ik zit te twijfelen... Als ik dan toch m'n motor uit het frame heb gepulkt, waarom zou ik dan niet meteen m'n frame onder handen nemen?

Weten jullie wat het kost en of het zin heeft om het frame te laten poedercoaten?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:21 
Hallo Pluis, na wat zoeken op het prikbord kwam ik dze reactie tegen:

Voordat je gaat schilderen, overweeg poedercoaten! Frame moet dan wel eerst gezandstraald worden, maar het resultaat is grandioos. Alles wordt goed geraakt en de laag is supersterk.
Wij hebben er zeer goede ervaring mee. Kijk maar eens in Boekel.
De kosten vallen relatief mee. Voor stralen, scouperen en poedercoaten inclusief blanke lak, waren wij voor alle onderdelen alles bij elkaar rond de 300 Euro kwijt.

groeten Jan en Wilma

Groet, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Pluis
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:26 
*ZOEF* weer zo'n supersnelle reactie!

Ik denk dat ik de spaarrekening maar eens ga plunderen en ga proberen om die CX zo mooi mogelijk te krijgen. Ik bedoel... Als je iets doet, moet je het goed doen.

Dus: poedercoaten, reviseren, dat soort dingen. Ik heb toch nog wel even voor ik m'n rijbewijs heb. En anders huur ik wel iets rottigs om intussen op te toeren, een K100RT of een Monster of zoiets goedkoops. :-)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:30 
Het heeft zeker zin om je frame 'ns onder handen te nemen. Niet zozeer om het glimwerk, maar om zwakke plekken (achtervork!) aan te pakken. Ik heb twee adressen voor je:

Gerritsen
Nijkerk
033 - 246 2036

Poeder Coat Westland
De Lier
0174 - 510 291
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 7 juli 2004 09:47 
Poedercoaten van een frame en wat losse onderdelen kost volgens mij rond de 160 euro, incl stralen.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 juli 2004 11:31 
Hiero, 160 euro.

Jullie zullen met me eens zijn: als ik het NIET doe, zal ik mezelf daar over een jaar niet dankbaar voor zijn.

Het wordt vast een mooi CX'je.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 juli 2004 13:10 
Loop voor het poedercoaten (kost inderdaad zo'n 160 Euro, althans bij Giessen in Maastricht) eerst het frame grondig na. Kijk vooral naar rotte plekken in bijv. de ophangorgen van het motorblok (goed steken met een schroevendraaier). Die moet je eerst (laten) lassen. Verder moeten alle lagers en lagerschalen er uit en alle openingen/schroefdraden afgedicht worden. Het straalgruis komt nl overal. Zorg er voor dat na het stralen het frame wordt verzinkt en pas daarna gecoated. Je kunt daarvan zelf de kleur bepalen (maar zwart blijft het mooist); blanke lak over de coating is niet nodig (hecht zelfs niet op de plastic coating).
De achtervork is een ander verhaal; die roest van binnenuit. Vaak is de verstevigingsdoos tussen beide achtervorken een gatenkaas en is ook de linkerachtervork doorgerot. Of je bezorgt je een andere/betere/nieuwere achtervork of je moet ook hier de schade (laten) lassen. Pas daarna kun je de achtervork laten coaten.
Heb je alles weer terug dan kun je overwegen de binnenkant van frame en vork te sealen.
Heb ik gedaan met olie; de de waterafloopgaatje uit de motorophangoren en achtervorkdoos heb ik dichtgekit en van de bovenzijde de olie er in. In de doos van de achtervork heb ik daarvoor bovenin een 6 mm gaatje geboord, en daarna die doos vol laten loipen met olie. Na 6 jaar nu nog geen spoortje van roest (ik gebruik die CX het hele jaar door). In het begin loopt hier en daar wel een druppel/straaltje olie eruit, maar ook olie heeft de neiging aan te drogen (en als het warm wordt weer uit te vloeien).

Succes met de operatie.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 juli 2004 14:09 
Thanks Hans, prima tips. Ga'k printen en nakijken. Het metaalwerk voelt trouwens overal hard & solide aan, dat had ik al nagekeken voor ik hem had gekocht.

Maar even langslopen in Maastricht is wel een takke-end lopen voor iemand niet naast Utrecht woont! :-)

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 juli 2004 16:40 
De reden dat wij blanke lak erop hebben laten zetten had te maken met het feit dat ons frame metallic zilver is geworden (naast zwart ook het mooist!). Als we daar die blanke lak niet overheen hadden gezet, zouden we de kans lopen dat die zilvere laag zou "afgeven"
Resultaat: keiharde beschermlaag die er hartstikke goed uitziet.

groeten Jan
Stoker

Schrijver Pluis
Gast 
#10 | Geplaatst: 8 juli 2004 09:18 | Aangepast door: Pluis 
Ik heb een firma gevonden in Utrecht die het wil doen. Spuit- en Moffelinrichting G. Van Rijn in Utrecht, die poedercoaten een frame voor 120 en scouperen kost 40 extra.

Ik dacht dat het veel duurder zou zijn, maar ziehier. Als je voor scouperen + poedercoaten gaat en je doet de holle delen met de "methode Jan" (zie boven), hoef je je frame de eerste vijf jaar geen aandacht meer te geven.

Jan, jouwe methode met de olie werkt trouwens het beste als je het doet met olie die zo dik mogelijk is. Afgewerkte olie uit een trekker, vrachtwagen of uit je cardanhuis werkt prima als je hem eerst even goed filtert. Door een koffiefilter bijvoorbeeld. Neem daar wel twee dagen de tijd voor, want dat gaat superlangzaam.

Schrijver Vogeltje
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 juli 2004 16:31 
Wat is scouperen?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 juli 2004 17:34 | Aangepast door: Hans 
Dat is het bewerken van het ijzer met vloeibaar zink. Darvoor heb je speciaal gereedschap nodig wat het zink eerst vloeibaar maakt en daarna op het ijzer verneveld. Het zink wordt ahw op het ijzer 'gespoten'.
Dat is voor een CX een zeer omslachtig en duur procede (m.n. wordt daardoor het inwendige van het frame niet bereikt); het verzinken dmv en zinkbad geeft hetzelfde en in mijn ogen zelfs een beter resultsaat.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Vogeltje
Gast 
#13 | Geplaatst: 11 juli 2004 14:11 
Bedankt, zo zie je maar je bent nooit te oud om te leren!

Schrijver Anoniem
Gast 
#14 | Geplaatst: 12 juli 2004 09:06 
Yep Hans, je hebt inderdaad gelijk. Ik heb alleen geen bedrijf gevonden dat het frame thermisch wil verzinken voor minder dan een klein fortuin.

Of misschien zoek ik verkeerd, weet iemand iets betaalbaars in de regio Utrecht?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 juli 2004 09:58 
Probeer het eens bij een bedrijf dat (onderdelen voor) aanhangwagentjes bewerkt.
Immers die spatborden zijn tegenwoordig verzinkt en en toenemende mate ook het chassis.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Frame poedercoaten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven