Loop voor het poedercoaten (kost inderdaad zo'n 160 Euro, althans bij Giessen in Maastricht) eerst het frame grondig na. Kijk vooral naar rotte plekken in bijv. de ophangorgen van het motorblok (goed steken met een schroevendraaier). Die moet je eerst (laten) lassen. Verder moeten alle lagers en lagerschalen er uit en alle openingen/schroefdraden afgedicht worden. Het straalgruis komt nl overal. Zorg er voor dat na het stralen het frame wordt verzinkt en pas daarna gecoated. Je kunt daarvan zelf de kleur bepalen (maar zwart blijft het mooist); blanke lak over de coating is niet nodig (hecht zelfs niet op de plastic coating).
De achtervork is een ander verhaal; die roest van binnenuit. Vaak is de verstevigingsdoos tussen beide achtervorken een gatenkaas en is ook de linkerachtervork doorgerot. Of je bezorgt je een andere/betere/nieuwere achtervork of je moet ook hier de schade (laten) lassen. Pas daarna kun je de achtervork laten coaten.
Heb je alles weer terug dan kun je overwegen de binnenkant van frame en vork te sealen.
Heb ik gedaan met olie; de de waterafloopgaatje uit de motorophangoren en achtervorkdoos heb ik dichtgekit en van de bovenzijde de olie er in. In de doos van de achtervork heb ik daarvoor bovenin een 6 mm gaatje geboord, en daarna die doos vol laten loipen met olie. Na 6 jaar nu nog geen spoortje van roest (ik gebruik die CX het hele jaar door). In het begin loopt hier en daar wel een druppel/straaltje olie eruit, maar ook olie heeft de neiging aan te drogen (en als het warm wordt weer uit te vloeien).
Succes met de operatie.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.