Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Startmotor doet het soms niet

 
Schrijver marcel gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 mei 2005 16:17 
Hallo,

Ik heb al enige jaren het probleem dat de startmotor niet draait. Ik hoor dan alleen een harde tik in het startrelais. Gekke is dat het probleem zich eigenlijk alleen maar voordoet bij een warme motor en nooit bij een koude. Soms slaat de startmotor na -tig keren proberen alsnog aan. Maar meestal is het (laten) aanduwen geblazen.

Dit heb ik al gedaan:
- andere startmotor
- ander startrelais
- startknop schoongemaakt
- accupolen schoongemaakt
- minkabel (aan het frame) losgehaald en schoongemaakt

Allemaal niets geholpen!

Kan het de veiligheidsschakelaar zijn die voorkomt dat je niet kunt starten wanneer hij in de versnelling staat? Het is nl. al een paar keer gebeurd dat de startmotor alsnog rond ging draaien nadat ik een paar keer geschakeld had. En waar zit die schakelaar?

Groet Marcel

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 mei 2005 17:08 
De schakelaar voor het aangeven van de vrijloop op de tellerunit zit achterop het motorblok / onderin het achterste motordeksel.
Daarnaast is er een voorziening, en die zit op het stuur achter de koppelingshendel, dat je toch kunt starten als de motor in de versnelling staat, maar dan moet de koppeling wel ingetrokken zijn. Een soort 'override'.
Ik zou in (de bekabeling van) beide schakelaars eens zoeken naar een fout / massasluiting.
Overigens kan de oorzaak toch liggen in het magnetische startrelais dat achter het accudekseltje zit. Dat kan intern zodanig vervuild / versleten zijn dat een zeer zwakke stroom naar de startmotor wordt doorgegeven.
Wordt dat relais bijv. gloeiend heet als je probeert te starten? Dan is sprake van extra weerstand binnenin en dus een defect. Hetzelfde gebeurt bij een intern vervuilde startmotor/versleten borstels die gloeiend heet wordt.
Loopt de startkoppeling in het blok wel voldoende vrij? Wat gebeurt er na het horen van de klik als je de motor in de versnelling even heen en weer beweegt; draait de startmotor daarna wel goed rond?

Laat ons weten wat de oorzaak is (geweest).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcel gosselink
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 mei 2005 20:26 
Beste Hans,


Als ik de motor in de versnelling zet en hem wat op een neer duw, doet de startermotor soms wel weer; maar niet altijd.

Maar jouw vraag of de startmotor wel voldoende vrij loopt, heeft me aan het denken gezet. Als de startermotor aanslaat/ronddraait lijkt het alsof hij moeite heeft met de eerste slag.

Wat zou er eventueel'klem' kunnen zitten?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 mei 2005 21:47 | Aangepast door: Hans 
Vanwege de constant vrijloop beschikt de CX startmotor niet over een bendix (als bij een automotor); dus die kan niet versleten zijn /vast zitten.
Het moet hem dan in (onderdelen van)het vrijlooptandwiel zelf zitten. Het kan zijn dat een van de drukstiften gebroken is of een van de veertjes onder die stift.
Om dat te controleren kun je de startmotor demonteren en met een vinger door het gat de vrijloop van het tandwiel controleren.Dat moet heel erg soepel gaan.Is er weerstand of gaat het schokkerig dan moet de motor uit het frame, het achterste motordeksel eraf, de dynamorotor er af en dan kom je bij het tandwiel. Als je dat van de krukastap haalt dan komen 3 stiftjes met veertjes vrij. Deze moetje dan vervangen.
Loopt het tandwiel wel goed vrij dan wil dat nog niet echts iets zeggen; controle dmv demontage motordeksel/dynamorotor geeft uitsluitsel.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcel gosselink
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 juni 2005 10:39 
Hans,

bedankt voor je uitleg. Ik moet een en ander nog demonteren, maar even vooraf: de startmotor heeft geen bendix, hoe werkt hij dan? Hij kan toch niet permanent met het tandwiel meelopen?

Groet Marcel

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startmotor doet het soms niet

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven