Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

hoe werkt een benzine meter cx 650 E

Schrijver mario
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 mei 2010 21:16 
hallo ik heb een cx 650 E ,de bezinemeter gaat sneller dan de tank ,
leeg is hoe kan dat ?hoe werkt zo,n ding in de tank , gaat dat met een vlottertje? en mijn km teller geeft ook niet de juiste snelheid hij geeft 10-15km meer aan dan dat ik rijd bijvoorbeeld ik rij 62 km volgens de teller in het echt rijdt ik dan 50 km ,
iemand een idee hoedat kan?

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 17 mei 2010 08:57 | Aangepast door: theojansen 
voor de werking zie bijgaande tekening.
voor wat betreft de afwijking v/d teller; dat is wel heel veel, de mijn wijkt hooguit 4km af bij die snelheid. helemaal correkt zijn ze nooit.
groet, theoj

tankvlotter 650E
tankvlotter 650E
Verwijder bestand #1

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 17 mei 2010 12:04 
De benzinemeter van de 650E types waren vanaf het uitkomen van het model al te pessimistisch.
Volgens Ouwe-Jan kan je met een weerstand de boel regelen. Zie onderstaand stukje tekst uit een eerdere post van O_J.
plaats een weerstandje na de voeding naar je benzine meter. Hoe groot die moet zijn weet ik niet, maar met een draaibare weerstand kun je er achter komen hoeveel de weerstand moet zijn.
Doe dit met een lege tank, dan met vijf liter er in, dan moet hij op begin reseve komen,daarna helemaal vullen dan weet je dat de weerstand goed is die je er tussen wilt zetten.
ouwe-jan

Marcel.(met dank aan O_J)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver mario
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 mei 2010 23:47 
oke bedankt voor de uitleg ik zal het zeker uit proberen.
gr mario

Schrijver jakob

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 april 2025 22:04 | Aangepast door: jakob 
Even een oud topic erbij halen aangaande een vraag die ik heb over de benzinemmeter.

Ook mijn brandstofmeter (CX650E) wijkt flink af.

Is het hefboom van de vlotter in de brandstoftank hernieuwd afstellen een optie? (rood getekend in plaatje hieronder).

Alternatief van Ouwe-Jan, iemand ervaring mee?

Groet, Jakob.
 BrandstofVlotter CX650E
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 22 april 2025 22:38 
Hoi Jakob. Ik heb beide dingen wel eens geprobeerd. Maar geen succes. Ik rij op de dagteller (elke keer op 0 na het tanken)
Als ik het goed herinner, moet de weerstand lager worden. Dan moet je een weerstand parallel schakelen. Maar hoe groot/welke waarde geen idee.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 april 2025 10:59 
Klinkt als een (7-Volt ?) referentie spanning regelaar die niet goed is, maar .... In mijn zeer feilbare geheugeb staat dat de 650E op dit punt anders is dan andere modellen, er is geen 7-Volt regelaar. Er schijnt een soort regelaar in de teller-unit te zitten die werkt met een bi-metaaltje (!?!?!??). Zie bv deze (klik) discussie. In de diverse boeken staat dat schijnbaar niet goed beschreven.

IK heb geen 650E (en nooit gehad) en kan dus niet verder nakijken, maar het is een nogal ongewoon ontwerp zo te zien.

Met de vlotter verbuigen kom je misschien ook een heel eind, maar dan werkt het bij lege en/of volle tank waarschijnlijk niet goed meer omdat je dan tegen de stop aan komt.

Als je een oplossing vind laat dan eens horen graag.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver jakob

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 april 2025 21:23 | Aangepast door: jakob 
brinkcx:
Klinkt als een (7-Volt ?) referentie spanning regelaar die niet goed is, maar .... In mijn zeer feilbare geheugeb staat dat de 650E op dit punt anders is dan andere modellen, er is geen 7-Volt regelaar. Er schijnt een soort regelaar in de teller-unit te zitten die werkt met een bi-metaaltje (!?!?!??). ZIE BV DEZE (KLIK) DISCUSSIE. In de diverse boeken staat dat schijnbaar niet goed beschreven.

Dank Frans voor je verhaal en je zoekwerk naar de www link. Interessante online discussie, maar helaas, deze electronica materie gaat mij ff te diep. Conclussie, incl. het verhaal van Marcel geeft al aan dat Ik er niet een antwoord op ga krijgen. Ga bij een kennis eens vragen of hij van een uitdaging houdt .

Alternatief wat Marcel aangeeft, dagteller op nul zetten. Maar ik mis al zins aankoop CX in 2010 het drukknopje van de dagteller. Maar kom ik er met de electronica niet uit dan is de uitdaging om een dagteller drukknopje te vinden heel wat minder groot .

Dank heren voor jullie input.

Groet, Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 24 april 2025 23:10 
Jacob, zoek je alleen dat zwarte knopje? Eronder zit een stangetje waarmee je de teller reset. Werkt dat nog wel? Ik heb wrs nog zo'n knopje liggen. Ff zoeken in de schuur.
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 25 april 2025 11:21 
Update: het laatste dopje dat ik nog heb blijkt een nep dopje te zijn. Het werkt in elk geval niet. Ik ga kijken of ik het dopje van mijn eigen cx na kan maken met een 3d printer.
Als dat lukt, laat ik het weten.

..
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 april 2025 14:37 
Boek voor de 650 E is addendum op 500 E boek en zegt niets over de brandstof meter. Voor de opnemer in de tank (hopelijk hetzelfde op de 650 als de 500 dus) staat er letterlijk voor de weerstand :

vol 4-10 Ohm
1/2 31,5 Ohm
Res 9,5-100 Ohm

Het lijkt er op dat voor Res 95-100 bedoeld is. Ze meten dat op de connector in de kabel naar dashboard, Geel/Wit daar naar losse ground/min draad die er los bij de connector hangt, zodat ze de kabel naar de tank mee meten, niet onbelangrijk.

Meet in ieder geval die waarden eens na. Er zit nogal wat "ruimte" in, en lager = voller , een slecht contact of kabel onderweg zal al snel de aanwijzing doen afwijken richting leeg, controleer alle bekabeling en overgangen ervan, ook die ground. Als je dat wilt proberen denk ik dat van een extra weerstand weinig te verwachten valt omdat die alleen de meter naar beneden kan trekken, let op mogelijk forse stroom.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hoe werkt een benzine meter cx 650 E

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven