Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvork hoogte ongelijk

 
Schrijver Rudy Berendsen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 maart 2015 19:18 
Hallo,
Bij mijn CX 500e uit 1983 heb ik de keerringen vervangen in de voorvork, nu is de lengte verschillend, kan dit komen doordat er een verschillende hoeveelheid olie in zit, volgens het boekje 250 cc links en 265 cc rechts (zittend op de motor)
Rechts is de schokbreker nu langer, kent iemand dit probleem?

Mijn tweede vraag is: wat is de makkelijkste manier om de juiste hoeveelheid lucht in de voorvork te pompen, en hoeveel lucht moet er dan in?

Ik hoor het graag,

Groet,

Rudy Berendsen

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 maart 2015 20:01 
Ga naar techniek en dan naar hoofdstuk voorpoten succes
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 10 maart 2015 20:39 | Aangepast door: MAST 
Even een vraagje: wat bedoel je met ongelijk? Is de lengte van het chrome deel anders? De E type's hebben onderpoten die verschillend zijn, vandaar ook het verschil in inhoud. Als je lengte verschil hebt, kan dat niet van de hoeveelheid vorkolie komen.
In de voorvork mag iets van 0,6-0,9 bar. Via de luchtnippel aan de bovenkant van de buis kan je hem op druk brengen. (voorzichtig!)
Marcel.
Zie ook DIT FILMPJE of DEZE
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Rudy Berendsen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 maart 2015 12:04 
Hallo Marcel,
Dank voor je antwoordt,
Met ongelijk bedoel ik dat het chrome gedeelte langer is dan de andere schokbreker, als ik de as door de voorvorken steek, en deze horizontaal zet, schuift de ene voorpoot boven de stuurplaat uit (2 cm) en de andere zit gelijk hiermee.
Ik kan zo ook niet bedenken dat de voorpoot verkeerd in elkaar gezet is.
Heb jij misschien een verklaring.

Alvast bedankt,

Gr. Rudy

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 maart 2015 16:41 
Rudy
Anti duiksystem op de rechter poot is die ook los geweest.
Anders haal de rechter poot geheel uit elkaar, ook het anti duiksystem en kijk wat er niet goed zit.
De olie die meer in de rechterpoot gaat is voor het antiduiksystem.
Succes
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 maart 2015 17:23 
2 cm is te veel.
er zijn onderdelen door elkaar gehaald anders kan ik het niet verklaren.
Rechter poot is langer voor zover ik weet.

En er is nog iets, in de poot zit dat dunne asje onder in, en volgens mij zit daar ook verschil in.
Echter weet ik zo niet waar welke in hoort. Ik heb net even gekeken bij honda, ja er wordt gesproken over links en rechts.

Tevens zijn de voorpoten ook verschillend.
de linker poot is die met het dubbele en of brede glij lager onder in.
Heb je het oude model, dan zijn het twee dunne glijlagers naast elkaar, heb je het nieuwe model dan is het een brede glijbus met rand in het midden.
Nu maar hopen dat je er uit komt.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 11 maart 2015 20:26 
Hallo Rudy, lastig om op afstand iets zinnigs te zeggen. Hoever zijn de poten uit elkaar geweest om de keerringen te vervangen? Heb je alles weer correct terug geplaatst?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Rudy Berendsen
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 maart 2015 21:18 
Hallo,

Dank voor jullie advies,
Ik heb het anti duiksysteem niet los gehad, verder wel de gehele schokbreker, ik ga de bewuste schokbreker gewoon weer opnieuw loshalen, er zit niets anders op.

Gr. Rudy

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 maart 2015 07:28 
Bij CMSNL hebben ze mooie tekeningen op de website.
deze is dan wel van een 650E maar geeft een idee waar je op moet letten.
een werkplaats handboek is natuurlijk ook handig maar CMS is leuk om op terug te vallen.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 maart 2015 09:02 
650 en 500e zijn gelijk.
Verschil zit hem of er wel of geen brug tussen de poten zit, en het anti-dive systeem dat er op geschroefd zit is soms ook anders.
Aan de buitenkant zie je geen verschil

Ik ga het volgende voorspellen.
Haal beide poten weer uit elkaar, en ik denk dat de buisjes, stift onder in de binnen poot waar de buiten poot aan vast zit geschroefd, verwisseld is. CMSNL praat ook over twee bestelnummers. Dat is dat onderdeel van mat grijs metaal, met witte teflon binnen ring.
Hierop zitten onder aan weer die aluminium pas bussen die de laatste veergang extra afremmen, en centreren.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rudy Berendsen
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 maart 2015 17:37 
Hallo allen,

Het probleem is opgelost, het bleek dat de telescoopbuizen blijkbaar toch verwisseld zijn, nadat ik alles weer uit elkaar gehaald heb, en links met recht gewisseld, zit alles weer waar het hoort, bij nader inspectie zit er lengte verschil in de zuigerstangen.
Dank jullie voor de info,

Groet,
Rudy Berendsen

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 15 maart 2015 23:22 
Mooi dat het opgelost is en je dat hier laat weten. Daar kunnen we allemaal van leren.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvork hoogte ongelijk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven