Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vorkpoten speling?

 
Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 april 2015 18:54 
Beste forumlezers, als ik over een hobbel rijd voel ik in de voorvork toch iets hokkelen, lijkt wel speling ergens. Heb het wiel eruit gehaald en de vorkpoten bekeken. Geen lekkage. Geen speling in het balhoofd, maar wel in de vorkpoten, tussen buiten en binnenpoot. Is maar weinig, als je kracht zet (zie foto, linkerhand trekken, rechter duwen en andersom), voelt net als een lager dat een heel klein tikje te ruim staat. Is echt maar heel weinig maar is er wel. Vraag: moet dat nul zijn, of zit ik te miepen. (Hmm kan geen foto invoegen, kon toch 80x80?)

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 april 2015 19:11 
Naar mijn weten behoort daar geen speling op te zitten, zal wel wat ingesleten zijn. Zolang er geen lekkage aan olie is lijkt het me niet een echt probleem maar wel hinderlijk.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 april 2015 21:18 
Je zou kunnen denken aan versleten glijbussen.
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 19 april 2015 21:29 | Aangepast door: MAST 
Hans, de functie van het foto's invoegen (80x80) is met het nieuwe forum komen te vervallen. Stuur je foto maar naar mij, dan zet ik die op de site.
Je kan het zelf doen, maar dan moet jouw foto eerst op een foto site staan.( picasa, mijnalbum, flickr oid).
De speling zal, zoals Luc ook aangeeft, van de glijbussen kunnen komen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 april 2015 22:01 
Ja dan wordt de vraag is het de moeite waard alles open te maken, als het niet lekt en alleen maar een beetje hinderlijk is...Met als risico dat je ontdekt dat er geen vervangbare teflon bussen inzitten...
Weet iemand hoe je weet of je een USA of een Europees custom CX500c model hebt? Mijn handboek maakt daartussen onderscheid voor de vorkolie per poot: CX500-C USA 1981-1982: 220cc, andere modellen 135cc. De mijne is van april '82.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 april 2015 22:47 
voor een antwoord of er bussen in zitten kijk hier http://www.cmsnl.com/honda-cx500c-custom-1981-usa_model7378/partslist/F++0801.html#re sults
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 april 2015 13:54 
Leuk die link, maar dan weet de persoon het nog niet.
Het is aan de buitenkant van de poot niet te zien.

Een indicatie kan zijn:
Aftap plugje onderaan de zijkant.
Lucht slang tussen de poten boven op.
Is het 35 mm???? voorpoot.

Als je dat hebt, dan is de kans groot dat je ook glij bussen hebt.
Wil je meer weten,
Dan de stofhoes aan de bovenkant onder poot los trekken.
Zie je een draadvormige sirclip, dan heb je geen glij bussen.
Zie je een ouderwetse zwart of roestig stalen veerring, dik, die je echt los moet nemen met een tang, dan heb je dus glij bussen.

Dan nog een vraag, welke maat heb je, dat is van belang.
Let daar op, ook bij bestellen. Je kunt 35 hebben, maar 33 is er ook.

Met vriendelijke groet marco.
Trouwens, de meeste bussen heb ik op voorraad liggen samen met de keerringen, gewoon even mailen voor offerte.
marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 april 2015 16:52 | Aangepast door: Hans Brune 
Marco, dank voor de info, ik ga kijken. Safe idee dat je de spullen op voorraad hebt, dat wordt sleutelen volgende week, ik neem contact op als de poten open liggen. Ik heb ook je filmpjes bekeken, goud waard, helpt tegen koudwatervrees. Probleempje kon wel eens gekomen zijn door mijn rare spatbord (zie avatar), is echt iets te breed en moest ik met druk tussen de onderpoten klemmen. Kan best zoveel zijwaartse druk op de poten zetten dat het slijtage versnelt? Werkt het originele spatbord ook als (noodzakelijke) steun tussen de poten? Die heeft een metalen beugel, deze links is plastic...

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 april 2015 11:07 
Nou ze zitten weer, gemonteerd bij Marco (dank!). Oude glijlagers bleken op ongeveer op bijna de helft kwa levensduur. Nieuwe keringen en glijlagers gemonteerd zowel boven als onder, minimale speling blijft wel, maar blijkt normaal. Weer een ervaring rijker. Spatbord uitgezaagd en versmald. Rijden maar!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vorkpoten speling?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Oldwood ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven